Sociolog: Mulți români cumpără de Black Friday produse de lux pentru prestigiu social

Stocurile a sute de produse au fost epuizate încă din primele secunde de promoţii de Black Friday. Ultimele date arată o creștere de peste 40% a vânzărilor față de anul trecut: s-au cumpărat foarte multe telefoane și electroscanice, dar si pachete turistice. A fost rezervată inclusiv o mașină de 150.000 de euro.

 

Există cauzele psihologice ale consumului despre care nu e cazul să vorbim acum și există modele explicative celebre, precum modelul lui Pavlov.

 

Există și cauze socio-economomice ale consumului și cred că astea sunt cele care va interesează. Aici amintim de modelul consumului ostentativ – asta e una dintre explicațiile pentru că sunt mai multe categorii de consumatori, chiar și pentru Black Friday.

 

Există unii consumatomatri care consumă pentru a-și satisface nevoia de prestigiu social. Trebuie să se vadă că consumă și că consumă de lux. Aici ne referim la produse de lux ( Un BMW i8 de peste 100.000 €, rezervat din primul minut n.r).

 

Există explicația economică a consumului, care este una care pornește de la o premisa care în realitate este falsă, cea a rationalității consumului. Există o raționalitate în consum, dar este o raționalitate limitată a consumului și atunci toate lucrurile astea sunt amestecate în comportamentul de consum”, explică sociologul.

 

Legat de creșterea, de la an la an, a consumului la români, sociologul a explicat că de obicei consumatorii cu mai mulți bani ajung să facă mai multe cumpărături de Black Friday.

 

„Oamenii, dar nu toți oamenii cumpără de Black Friday, anumite tipuri de consumatori au mai mulți bani și atunci, prin mecanismele pe care vi le-am amintit mai devreme, ajung să consume mai mult de Black Friday.

 

Există și un consum rațional aici. Sunt oameni care nu-și permit niște obiecte de care au nevoie și le cumpără când sunt mai ieftine”, spune Mihnea Preotesi.

 

Sunt mai multe tipuri de nevoi pe care vrem să le satisfacem prin comportamentul nostru de consum. Nevoile sunt de mai multe feluri și cred că aici predomină nevoia de prestigiu social, mai ales la cumpărăturile de lux pentru că majoritatea oamenilor nu-și permit să facă cumpărături de lux. Ați dat exemplul cu o mașină peste 100 de mii de euro.

 

Electrocasnicele sunt la mare căutate de Black Friday.

 

Cred că asta vine și de undeva din trecut, disperarea asta de a cumpără electrocasnice pentru că în perioada comunistă nu aveam acces la așa ceva. Am zis că după apropae 30 de ani ne-am lecuit, uite că nu ne-am lecuit de tot de nevoia asta. Asta e o nevoie care vine din trecut, este o nevoie psihologică, acoperă un gol din trecut”, menționează sociologul Mihnea Preotesi.

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed