Şoferii francezi de camioane se pregătesc pentru un posibil haos la graniţa cu Marea Britanie, după reintroducerea controalelor

0

După semnarea acordului comercial post-Brexit, Marea Britanie va finaliza ieşirea de pe piaţa unică europeană joi, la ora 23:00 GMT.

În timp ce acordul menţine tarifele zero şi accesul fără cote între Marea Britanie şi principalul său partener comercial, vor exista formalităţi noi la frontieră şi mai multă birocraţie.

Perturbările vor fi inevitabile, a declarat Sebastien Rivera, şeful Federaţiei Naţionale a Transportatorilor Rutieri în regiunea Hauts-de-France, unde se află portul Calais şi terminalul Eurotunnel, prin care trec anual milioane de camioane.

”Dacă asculţi autorităţile franceze şi britanice,  vorbesc despre graniţe smart şi o pregătire deplină, dar asta nu ne împiedică să avem îndoieli”, a declarat Rivera în oraşul Arras.

”Va fi o mare bătaie de cap. Unele companii vor fi pregătite, alte nu. Ne aşteaptă o mare schimbare a obiceiurilor”, a spus acesta.

Rivera a spus că este inevitabil ca nu toate companiile să fie pregătite să se descurce cu documentele, inclusiv cu declaraţiile vamale şi cele de siguranţă, precum şi cu sistemele IT necesare relaţiilor comerciale dintre Marea Britanie şi UE, de la 1 ianuarie.

Stocurile mari constituite de companiile britanice în timpul negocierilor dintre Marea Britanie şi UE pentru acordul comercial înseamnă că volumul mărfurilor va fi mai scăzut în ianuarie şi va permite ca noul sistem să intre în funcţiune.

”Îngrijorarea noastră este ce se va întâmpla când activităţile vor reveni la normal la jumătatea lunii ianuarie”, a continuat Rivera.

În timp ce Marea Britanie va introduce formalităţile vamale treptat, pe parcursul a şase luni, UE le va aplica imediat.

Vama franceză a angajat un număr suplimentar de 700 de agenţi, la nivel naţional, pentru a gestiona reglementările comerciale cu Marea Britanie.

În cadrul sistemului graniţelor smart, şoferii francezi care vor veni în Franţa şi care îşi vor înregistra online cererile de export la autorităţile franceze vor avea scanat un cod de bare, de exemplu la Dover, iar numere lor de înmatriculare vor fi citite automat de camere, înaintea unei evaluări de risc în timpul traversării Canalului Mânecii.

În timpul călătoriei, şoferii vor primi un mesaj care îi va informa dacă pot trece direct printr-o ”pistă verde” la sosirea pe teritoriul francez, sau dacă vor fi direcţionaţi pe o ”pistă portocalie” pentru controale suplimentare.

Marea Britanie a ieşit oficial din UE pe 31 ianuarie, la 47 de ani după aderare şi la trei ani şi jumătate de la referendumul referitor la Brexit, dar a intrat într-o perioadă de tranziţie în timpul căreia regulile referitoare la comerţ şi călătorii au fost îngheţate până la sfârşitul anului 2020.

Sistemele graniţelor smart între Franţa şi Marea Britanie nu au fost sincronizate şi nu se ştie când ar putea fi interconectate.