Stoian ”Tati” Anghel, omul care a inventat meseria de organizator de spectacole în România ”În ’82, am produs un milion de lei într-o zi. I-a luat Miliția într-o față de masă”

0

Cu o carieră începută în 1972, Stoian Anghel, zis Tati, activează neobosit în branșă și astăzi. Rămâne fidel spectacolelor pe bilet plătit, nu ”pomenilor sociale” așa cum numește evenimentele gratuite. Cariera sa este una unică, impresionantă și inegalabilă. A avut în subordine ”Rapsodia Română”, ”Alunelu Teleorman”, ”Ansamblul Tineretului” și ”Călușul Scornicești”. Indicii atinși l-au recomandat și promovat la echipa artistică din localitatea de unde era originar Nicolae Ceaușescu.

”În România comunistă, cursuri de specializare, o școală dedicată domniului organizării de evenimente artistice nu a existat. Ceea ce presupunea în socialism organizarea evenimentelor de orice fel, munca era făcută de un ”instructor artistic”.  Eu am avut șansa să fiu învătăcel, ucenic pe lângă directorul primului stadion al țării, ”23 august” (devenit Arena Națională -n.r.)”, dă din casă Stoian Anghel.

Stoian ”Tati” Anghel: ”În ’82, într-o singură zi am strâns 1.000.000 lei din bilete. I-a cărat Miliția într-o față de masă, cu un IMS”

”Mă angajam la un plan lunar de spectacole,  număr de spectatori de încasări. Într-o singură zi am reușit să acopar planul pe o lună, ba chiar să-l dublez, asta grație capacității noii Săli Polivalente din București. Ion Dolănescu, protagonistul recordului meu, era foarte popular, așa că am propus trei spectacole în loc de unu, în aceeași zi. A rezultat din bilete cu puțin peste un million lei, o sumă colosală. ”Cash”, că așa se ”purta” pe atunci. Parcă văd purcoiul de bani strânși într-o față de masă și fețele milițienilor ce i-au cărat într-un IMS. Au urmat multe spectacole de pe urma cărora aveam portbagajul de la Dacia mea plin cu bani. Erau vremuri liniștite, traversam Cișmigiul cu câte două șacoșe tixite cu sute de lei, să le predau la Monetăria Statului. Nu îndrăznea nimeni să se ia de tine”, povestește nostalgic cel ce se îngrijește de recordurile lui Ștefan Bănică Jr.la Sala Palatului, dar și de Horia Brenciu, Andra, Loredana, stand-up-urile actorilor din Las Fierbinți  s.a.m.d.

 

Pe Litoral, goleam stațiunile de turiști când avem spectacole

Recorduri de încasări a avut și pe Litoral, 99% din spectacolele de revistă de odinioară fiind organizate de Tati. ”Goleam stațiunile de turiști, toți erau seara prezenți seara în fața teatrelor de vară. Acum arenele în aer liber din stațiuni s-au degradat, sunt insalubre și periculoase. S-a ales praful de ele din cauza negrijenței voite a autorităților. Când mă gândesc cum înfloreau cândva aproape că-mi dau lacrimile”.

Omul despre care se poate spune că a dezvoltat spectacolul muzical de revistă în România a format profesional o întreagă echipă în meseria sa, chiar și pe proprii copii, și nu se gândește să abandozene munca sa de-o viață. Promite că se mai gândește peste doi ani, când va împlini 50 de ani ca impresar.