Tânăr antreprenor în România. Cum poți să reușești în afaceri la doar 26 de ani

E greu de spus că toți oamenii se nasc cu un simt al antreprenoriatului, unii și-l formează ulterior, iar alții poate chiar niciodată. Nu toată lumea are capacitatea de a recunoaște oportunitățile care se ivesc. Acesta nu este cazul lui Bobon Răzvan, un tânăr de 26 ani, fondatorul multor companii de succes atât din Baia Mare, cât și din multe alte orașe ale tarii. El povestește cum încă din adolescență a cochetat cu domeniul antreprenoriatului și a fost atent la nevoile pieței dezvoltând mici business-uri care să le satisfacă.

După 8 ani firmele lui activează și are investiții în domenii precum alimentație publică, comerț, servicii, online marketing, producție software și turism. În interviul acordat, vom aborda subiecte dintr-o perspectivă nemaiîntâlnită în România. Mai exact, care sunt experiențele, obstacolele și sfaturile unui tânăr antreprenor aflat în continuă dezvoltare într-un mediu de afaceri considerat încă imatur.

Ce abilități crezi că ar trebui să aibă un tânăr pentru a porni un business în Romania?

Din punctul meu de vedere cea mai importantă abilitate a unui viitor antreprenor, indiferent dacă este tânăr sau nu, este curajul. Curajul de a acționa. Din păcate foarte multe idei promițătoare s-au irosit din cauza lipsei de curaj și de acțiune. E foarte interesant cum frica, indiferent că discutam despre frica de nou sau frica de eșec, este un impediment care stă în calea dezvoltării noastre atât personale cât și profesionale. Este foarte Important să realizezi că frica este ceva imaginar, să treci peste și să începi să faci pași mărunți în realizarea obiectivelor tale. De cele mai multe ori, acest curaj vine la pachet cu entuziasmul. Păstrarea nivelului de entuziasm este un subiect foarte interesant și complex care merită atenția noastră, deoarece în majoritatea cazurilor entuziasmul este extrem de ridicat la început, dar se pierde pe parcurs, iar ca business-ul să reușească are nevoie ca această flacăra să ardă în mod continuu.

 

Crezi că tinerețea este un impediment în pornirea și dezvoltarea unei afaceri în Romania?

Din punctul meu de vedere este o temere imaginară, la fel ca și în cazul femeilor antreprenor. Nu trebuie să te descurajeze. Eu personal nu pot să spun că m-am lovit de această problemă, deoarece am avut mereu foarte multă încredere în mine. Cunoștințele și încrederea în sine sunt critice pentru un tânăr antreprenor, deoarece aceastea generează spiritul de leadership care te ajută să te înconjori cu oameni potriviți. De la realizare la realizare, încrederea în sine crește și odată cu aceasta și dificultatea obiectivelor propuse. Aș spune chiar că putem considera tinerețea un atuu. În perioada de tinerețe, până la întemeierea familiei ne putem permite luxul de a încerca cât mai multe idei și de a eșua. Cu siguranță antreprenorii cu familii mă înțeleg, mai ales când sunt puși în postura de a lua decizii cu un grad ridicat de risc care să le amenințe zona de confort, responsabilitățile față de familie au un cuvânt greu în luarea deciziei.

Ce le recomanzi tinerilor antreprenori?

Cu toate că este în contradicție cu ce se promovează pe rețelele de socializare, mă refer la acea sintagma: ‘’dream big’’, eu personal le recomand să își seteze obiective mărețe pe termen lung, dar realizabile pe termen mediu și scurt. Este o părere subiectivă, care vine de la o persoană echilibrată și consecventă.

Cum am mai spus, aceste obiective intermediare îndeplinite cresc încrederea de sine și dorința de a trece la next level, însă mai mult de atât, aceste mici realizări păstrează entuziasmul menționat anterior și impulsoniază dorința de autodepășire care nu se poate realiza fără educație continuă și networking. Totul se leagă foarte natural și armonios.

Încă un aspect foarte important este păstrarea focusului. Când ești tânăr este foarte greu să iți găsești focusul și să fii consecvent. Se presupune că daca dorești să devii antreprenor activezi și iți iei informația din cercuri care aparțin acestui domeniu. Așadar, în mod involuntar auzi foarte multe idei de business sau ți se propun nenumărate colaborări. Din ‘’nebunie’’ începi si testezi multe dintre acestea, dar neavand rezultate peste noapte, entuziasmul se pierde și renunți, cu toate că erau idei bune și fezabile. Pentru a avea rezultate trebuie să fii mereu focusat și consecvent.

Cum vezi impactul tinerilor în viitorul antreprenorial din Romania?

Sincer, am speranțe că în următorii ani calitatea oamenilor de afaceri din Romania va crește considerabil. Cu ajutorul rețelelor de socializare, tinerii au acces mult mai ușor la informații și foarte important, la mentori. Aceștia sunt învățați în mod permanent că cea mai buna investiție, este investiția în sine, la început și nu numai. Din acest motiv putem observa multe companii cunoscute pe piață, care sunt deținute de tineri și care sunt conduse ‘’ca la carte’’ . Cu siguranță vor fi și mai multe. Aș spune un citat care îmi place foarte mult ’’A BIG BUSINESS IS SIMPLY A SMALL BUSINESS, THAT DID THE RIGHT THINGS.’’ Însă pentru asta avem nevoie de educație.

Problema noastră principală, a tinerilor, este faptul că majoritatea vrem să ne îmbogățim peste noapte și nu pot să mint că nu am vrut la fel, ba chiar am făcut anumite investiții proaste cu un grad de risc foarte ridicat și am pierdut destul de mulți bani. Însă, cu educație antreprenorială/financiară și consecvență poți să iți îndeplinești orice obiectiv propus.

Care este cel mai important principiu de business, în opinia tânărului antreprenor Bobon Răzvan?

Sunt atâtea lucruri de experimentat și atât de multe principii de aplicat încât greșelile sunt inevitabile. Însă, dacă ar trebui să fac o sinteză și să promovez o învățătură din toată experiență mea, aceasta ar fi șasiul afacerii.

Cu toate că sunt foarte multe, am găsit acest principiu despre care am scris și un ebook. Îl puteți găsi pe https://ebook.bobonrazvan.com/ Acesta este un principiu după care mă ghidez indiferent de afacerea pe care am demarat-o.

Mi se pare un concept fundamental despre care s-a vorbit și se vorbește prea puțin în Romania cu toate că este un concept internațional foarte cunoscut. Din acest motiv, am decis să construiesc un ebook în jurul acestui concept la care am lucrat în jur de 12 luni. Este un ebook scurt și concentrat, cum îmi place mie, de vreo 35-40 pagini. L-am gândit să fie ușor de parcurs, tocmai pentru a putea fi recitit cu ușurință.

 

Consider că Șasiul Afacerii este cel mai important concept de business, deoarece indiferent de tipul de business, de mărimea acestuia, de nișa în care activează, toate afacerile sunt construite pe acest șasiu. Chiar dacă discutăm despre un supermarket sau magazinul de la colțul blocului, o florărie cu 2 angajați sau un magazin online, o afacere din România sau una din Franța, orice afacere este construită pe același principiu.

Din acest motiv, Șasiul Afacerii trebuie cunoscut și de cei care au deja o afacere și doresc să o scaleze, cât și de cei care au funcții de conducere în firmele în care lucrează, dar în special de cei care sunt la început de drum și pot începe un business ‘’ca la carte’’ sau pot remedia mai ușor pașii începuți cu stângul.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed