TAROM, mândria noastră națională, este în derivă! Cum poate fi salvată

0

Deteriorarea situației financiare a Societăţii Comerciale “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române – TAROM” – S.A. în ultimii 5 ani,  se datorează în principal creșterii accelerate a cheltuielilor în comparație cu creșterea veniturilor, fapt ce a determinat un rezultat negativ la nivelul activității operaționale și implicit deteriorarea marjei brute din exploatare.

 

Dificultățile prin care trece societatea sunt sporite și de necesitatea absolută de modernizare a flotei datorită vechimii și gradului mare de uzură, care generează cheltuieli de mentenanță semnificative. Flota existentă numai este eficientă din punct de vedere al consumului de combustibil, al emisiilor, lucru ce antrenează cheltuieli suplimentare de achiziționare a certificatelor verzi, se arată într-un proiect de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2021 al Societații Comerciale „Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române – TAROM ” S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

.

În acest sens, pentru a asigura continuarea operării pe rutele interne și externe în deplină siguranță pentru pasageri dar și pentru a putea îmbunătăți performanța financiară a acestor rute și implicit a redresa situația financiară precară a companiei în ansamblu, conducerea companiei a inițiat o serie de măsuri de reînoire a flotei încă din anul 2018, prin:

Citește și: Începe marea RESTRUCTURARE la TAROM

-achiziționarea a 5 aeronave noi Boeing cu livrarea în anul 2023, pentru care compania are nevoie de surse de finanțare pentru plata avansurilor;

-înlocuirea aeronavelor vechi cu o vechime medie cuprinsă între 12  și 21 ani, care produc cea mai mică marjă a rezultatului din exploatare.

 

Restructurare inevitabilă

Dinamica ascendentă a cheltuielilor în raport cu veniturile, face absolut necesară restructurarea Societății Comerciale “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române-TAROM” – S.A. prin simplificarea structurilor ierarhice și reducerea numărului de posturi de execuție și de conducere, restructurare care generează costuri suplimemtare pentru companie sub forma salariilor compensatorii, în conformitate cu Acordul Colectiv de Muncă încheiat la nivelul companiei.

Rezultatele negative și fluxurile de numerar negative nu sunt singura problemă cu care se confruntă compania. Ca urmare a pierderilor suferite în ultimii 5 ani, activele nete au scăzut la mai puțin de jumătate din capitalul social subscris și vărsat.

 

Citește și: Ministrul Transporturilor: În patru-cinci ani, Tarom ar trebui să devină profitabilă. Acum avem un şef la nouă angajaţi, deci 192 de şefi

 

Flota învechită

Printre principalele elemente care conduc la performanța financiară negativă a companiei se numără și flota învechită și lipsa optimizării rutelor aeriene, cheltuielile legate de personal (dimensionarea greșită a departamentelor și a gradului de încărcare), ineficiența în operațiunile interne ale companiei, costurile cu combustibilul, costurile asociate flotei (depreciere și rate de leasing), tarifele aeroportuare în creștere, costurile de mentenanță și reparații, costurile asociate operațiunilor de handdling, precum și impactul pandemiei COVID -19.

 

Ajutor de la statul român

Necesarul de finanțare din anul 2020 a fost acoperit parțial de împrumutul de trezorerie acordat sub forma ajutorului de salvare, în valoare de 175,63 mii lei și de creditul accesat de companie de la Banca Transilvania în valoare de 19,3 milioane de euro, garantat de statul român prin Ministerul de Finanțe (pentru care compania a garantat cu activele fixe pe care le-a deținut ca fiind libere de sarcini).

Pentru restaurarea viabilității companiei este esențial sprijinul financiar pentru implementarea efectivă a măsurilor propuse în planul de restructurare.

Societatea Comercială“Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”- S.A. a elaborat un plan de restructurare care a fost avizat de Consiliul de Administrație prin Hotărârea nr.18/03.08.2020, aprobat de Adunarea Generală a Acționarilor prin Hotărârea nr.14/12.08.2020 și notificat Comisiei Europene în data de 24.08.2020, în vederea aprobării unui ajutor de stat pentru restructurare.

În prezent, planul de restructurare este analizat de către Comisia Europeană în conformitate cu Orientările privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate (2014/C 249/01), putând oricând suferi modificări sau completări, până la emiterea deciziei de aprobare a ajutorului.

În data de 03.11.2020 Guvernul României a aprobat Memorandumul nr.40090/06.10.2020 care prevede parcurgerea unor etape legale în vederea aprobării unui ajutor de stat, în valoare de  până la 923,63 milioane de lei (aproximativ 190,8 milioane de euro) ajutor acordat sub formă de grant (ajutor de stat nerambursabil) pentru o perioadă de 5 ani.

În urma evaluărilor făcute de companie împreună cu consultantul său, valoarea ajutorului de restructurare va fi în cuantum de pana la 748 milioane de lei (aproximativ 154,1 milioane de euro) la care se va adăuga și  suma acordată sub forma ajutorului de salvare, respectiv 175,63 milioane de lei (aproximativ 36,7 milioane de euro) care a fost acordată și utilizată de companie în perioada aprilie – august 2020, astfel că valoarea totală a ajutorului de restructurare va fi de până la 923,63 milioane de  lei (aprox. 190,8 milioane de euro).

Așadar, pentru asigurarea implementării măsurilor din planul de restructurare necesare revenirii companiei la o sustenabilitate pe termen lung, este urgent nevoie de acordarea unui ajutor individual pentru restructurare, care va fi acordat numai după și în condițiile aprobării planului de restructurare de către Comisia Europeană.

Valoarea totală a costurilor asociate măsurilor de restructurare va fi până la de 1.841,032 milioane de lei (aproximativ 380,3 milioane de euro) care va include și contribuția companiei de 50% din valoarea lui, iar valoarea ajutorului de stat individual de restructurare, solicitat statului român  va fi de maxim 923,63 milioane de lei (aproximat.190,8 miliioane de euro), după cum urmează:

-175,63 milioane de lei (aproximativ 36,7 milioane de euro) valoarea ajutorului de salvare autorizat prin Decizia Comisiei Europene nr. C 1160/24.02.2020, care a fost acordat și utilizat în perioada aprilie – august 2020 și care va fi transformat în ajutor de restructurare (ajutorul de salvare este purtător de dobândă și trebuie returnat în termen de 6 luni de la acordare, cu excepția cazului în care în acest termen beneficiarul elaborează și notifică la Comisia Europeană un plan de restructurare în vederea aprobării unui ajutor de restructurare elaborat în conformitate cu obligația instituită prin Decizia Comisiei Europene);

-160,24 milioane de lei (aproximativ 33,1 milioane de euro) – restructurarea financiară, sumă necesară acoperirii potențialului deficit de lichidități pentru a fi utilizată exclusiv, în situația în care compania nu reușește eliminarea deficitului de lichidități prin amânarea unor plăți către furnizori.

 

Deficit de lichidități

 

În funcție de forma de acordare a ajutorului de restructurare, compania va înregistra la sfarșitul anului 2022 un deficit de lichidități rezultat din activitatea de investiții, care nu va fi acoperit din excedentul obținut din activitatea operațională, acesta fiind impactat de efectele pandemiei COVID 19 până la revenirea pieței de transport aerian la nivelul anterior pandemiei, urmând ca din anul 2023 să înregistreze excedent de numerar pe toată perioada de restructurare.

-587,76 milioane de lei (aproximativ 121 milioane de euro) – costul implementării măsurilor de restructurare.

 

Tarom va suporta jumătate din costurile restructurării

 

Societatea Comercială “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române–TAROM”- S.A. va suporta cel putin 50% din costurile restructurării, respectiv 919,79 milioane de lei (aproximativ 190 milioane de euro).

Printre măsurile principale identificate prin planul de restructurare de companie împreună cu consultantul independent, pentru restaurarea viabilității companiei pe termen lung se numară:

-reînnoirea flotei, ceea ce presupune continuarea demersurilor începute deja de companie;

-optimizarea comercială care va include optimizarea rutelor operate, închiderea agențiilor TAROM proprii, generarea de venituri auxiliare prin negociere cu partenerii actuali și aplicarea unei strategii de pricing;

-restructurarea de personal, are ca scop atât redimensionarea direcțiilor/departamentelor principale cât și a departamentelor suport. Numărul total al angajaților va scădea cu aproximativ 33%;

-optimizarea Direcției Tehnice;

-optimizarea costurilor.

În conformitate cu Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) – “Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate”, planul de restructurare elaborat de companie se va notifica spre autorizare Comisiei Europene.

Ajutorul de restructurare cuprinde valoarea ajutorului de salvare în sumă de 175,63 milioane de lei la care se va adăuga și suma care va fi acordată din fonduri publice pentru finanțarea unor măsuri din planul de restructurare, în cuantum de aproximativ 748 mil lei (aproximativ 154,1 milioane de euro) care va include și suma suplimentară destinată acoperirii deficitului de capital de lucru.

Acordarea acestui ajutor va permite companiei acoperirea cheltuielilor generate de procesul de restructurare.

Cuantumul contribuției companiei este preconizat a fi asigurat din următoarele surse:

-încheierea unor contracte de leasing operațional sau financiar pentru achiziția aeronavelor tip ATR S și B 737 MAX, contribuția companiei a fost evaluată la valoarea de 614,81 mil lei (aproximativ 127 milioane de euro);

-venituri obținute din înstrăinarea participațiilor companiei în alte companii, participații evaluate de către un evaluator independent, la o valoare cuprinsă între 69,71 milioane de lei – 79,88 milioane de lei (aproximativ 16,5 milioane de euro);

-venituri obținute din înstrăinarea/închirierea unor bunuri imobile, în speță înstrăinarea sau închirierea spațiilor comerciale utilizate în acest moment de agențiile Tarom, veniturile obținute în acest mod fiind estimate la aprox. 4,8 milioane de lei (aproximativ 1 milion de euro).

Societatea Comercială “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române–TAROM”- S.A. a mai fost beneficiarul unui ajutor de restructurare în cuantum de 715.364.044 de dolari, autorizat prin Decizia nr.130/16.04.2004 a Consiliului Concurenței.

Măsura propusă de acordare a unui ajutor de restructurare, supus obligației de notificare către Comisia Europeană, respectă prevederile cuprinse în Comunicarea Comisiei(2014/C 249/01)–“Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate”.

Societatea Comercială “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române-TAROM”-S.A. îndeplinește unul dintre criteriile pentru încadrarea în categoria întreprinderilor aflate în dificultate și anume faptul că mai mult de jumătate din capitalul social subscris și vărsat a fost diminuat din cauza pierderilor acumulate.

Valoarea ajutorului de stat și mecanismul de finanțare vor fi aprobate prin Ordonanță de Urgență a Guvernului, act normativ care va fi emis sau se va aplica numai după și în condițiile autorizării ajutorului de restructurare de către Comisia Europeană.

 

Bugetul pe 2021

 

La data de 31.12.2020, Societatea Comercială „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM”-S.A. a înregistrat un rezultat brut negativ (pierdere) în valoare de 431.304,94 mii lei, plăți restante în valoare de 120.382,72 mii lei și o pierdere contabilă din anii precedenți în valoare de 3.189.409 mii lei.

Având în vedere faptul că doar după aprobarea ajutorului de către Comisia Europeană, Societatea Comercială „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM” -S.A.  va avea obligația de a pune în aplicare integral planul de restructurare, măsurile de eficientizare a activității companiei TAROM în anul 2021 vor avea în vedere planul de restructurare al companiei comunicat Comisiei Europene.

În planul de restructurare, profitabilitatea viitoare a Societății Comerciale „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”-S.A. a fost analizată în diferite scenarii, reflectând potențiale schimbări în condițiile interne și de piață, respectiv în „scenariul de bază”- scenariul standard, considerat cel mai realist, potrivit căruia anul  2024 ar fi anul în care rutele ajung profitabile iar anul 2023 ar fi anul în care fluxurile de numerar devin pozitive și „scenariul pesimist”- scenariu construit pornind de la scenariul de bază, cu anumite ajustări potrivit căruia anul 2027 ar fi anul în care rutele ajung profitabile, iar după 2029 fluxurile de numerar ar deveni pozitive.

Indicatorii fizici pentru anul 2021 au fost estimați în functie de orarul curselor regulate iar pentru perioada 2022-2023 au fost estimați  în concordanță cu indicatorii fizici din “Planul de Restructurare” care a fost întocmit astfel încât selecţia rutelor programate cu toate tipurile de avioane din dotarea companiei să permită o mai bună încarcare a curselor regulate și charter, implicit creşterea veniturilor din transportul de pasageri.

Fundamentarea veniturilor din prestarea serviciilor de transport aerian sunt bazate pe o ușoară creştere a gradului de încărcare a aeronavelor pe rute regulate interne şi rute regulate externe, astfel că în anul 2020 gradul de încarcare a fost de 64,78%, în anul 2021 a fost estimat un grad de încarcare de până la 65,98%, în anul 2022 a fost estimat un grad de încarcare de până la 72,97%  şi în anul 2023 a fost estimat un grad de încarcare de până la 73,15%.

La data întocmirii propunerii Bugetului de Venituri si Cheltuieli pe anul 2021, România se află în stare de alertă, efectele și evoluția pandemiei de SARS-COV-2 sunt în desfășurare. Efectele pandemiei au dus la incertitudinea economică mondială iar evoluția viitoare este greu de estimat.

Programul de operare al curselor regulate şi charter, constituie elementul fundamental în elaborarea indicatorilor economico-financiari în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2021, în care se estimează creşteri ale indicatorilor fizici faţă de programul operat în anul 2020, astfel:

-numărul de curse regulate și charter crește cu  59,04%;

-numărul de ore zbor crește cu 73,86%;

-numărul de pasageri crește cu  93,16%.

Ţinând cont că activitatea companiei este afectată și în anul 2021 de restricțiile impuse de pandemia COVID-19, România aflându-se încă sub incidența stării de alertă care are efect direct asupra activităţii operaţionale şi asupra rezultatelor financiare prin reducerea zborurilor către şi dinspre regiunile din toată lumea şi în special din Europa, se  impune și în anul 2021 necesitatea continuării programului de șomaj tehnic prin suspendarea contractelor individuale de muncă pentru aproximativ 300 de angajați/luna (prin rotație pentru 6 luni din anul 2021 până în luna iulie, când are loc restructurarea personalului), în condițiile prevăzute la art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii – republicată, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a reducerii temporare a activităţii companiei. Reducerea programului de lucru de la 5 la 4 zile lucrătoare pentru personal va conduce la reducerea cheltuielilor cu personalul dar şi adoptarea altor măsuri echilibrate de natură a asigura sustenabilitatea afacerii.

Propunerea bugetară pentru anul 2021 include şi efectul ieşirii din patrimoniul companiei prin vânzarea celor șapte  aeronave ATR42-500 și a celor două aeronave ATR 72-500 (estimate a ieşi din companie la jumătatea anului 2021)  precum și a celor patru aeronave BOEING 737-300 (estimate a ieşi din companie la sfârșitul  anului 2021). Din această tranzacţie se estimează o pierdere contabilă de 2.549.442 de dolari, conform calculelor  incluse în Planul de Restructurare.

Indicatorii economico-financiari cuprinși în proiectul  de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2021 au fost corelați cu Business Planul 2020-2029 și normele specifice de prudență în contextul pandemiei cu visurul COVID-19 (coronavirus).

Elaborarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2021 al Societății Comerciale „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române -TAROM” –S.A. aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii s-a realizat avându-se în vedere următoarele:

-planul de  Restructurare 2020-2029 care  prevede acordarea de  către Comisia Europeană a sumelor necesare pentru eficientizarea, reorganizarea și restructrurarea companiei;

-programul de zbor cuprins în Planul de Restructurare 2020-2029, care a fost corelat cu normele specifice de prudență pentru prestarea serviciilor de transport aerian în anul 2021, România aflandu-se încă sub incidența stării de alertă în contextul pandemiei cu virusul COVID-19 (coronavirus);

-rezultatele obţinute în anul 2020;

-avizarea proiectului privind proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2021 al Societății Comerciale „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM”-S.A. de către reprezentanții Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr.7 adoptată în ședința din data de 23.04.2021;

-aprobarea proiectului privind bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2021 al Societății Comerciale „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM”-S.A. de reprezentanții  A.G.A.  prin Hotărârea nr. 12/12.05.2021;

-nivelul mediu estimat al inflaţiei pe anul 2021 de 2,4%, așa cum reiese din Raportul privind situația macroeconomică pe anul 2021 și proiecția acestuia pe anul 2022-2024, elaborat de Ministerul Finanțelor;

-nivelul preliminat al realizărilor pentru anul 2020.

Societatea Comercială „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM”–S.A. a înregistrat la data de 31.12.2020 un rezultat brut negativ (pierdere) în valoare de 431.304,94 mii lei și  plăți restante în valoare de 120.382,72 mii lei.

Societatea Comercială „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM”–S.A. a programat pentru anul 2021 un rezultat brut negativ (pierdere) în valoare de 230.139,91 mii lei și plăți restante în valoare de 126.617,31 mii lei.

În anul 2021, indicele de creştere al cheltuielilor totale de 34,51% este mai mic decât indicele de creştere al veniturilor totale care este  de 90,09%.

Veniturile totale au fost estimate la valoarea de 1.197.023,60 mii lei, mai mari cu 90,09% decât cele realizate la data de 31.12 2020, iar în valoare absolută creșterea este în sumă de 567.294,36 mii lei.

În structura  veniturilor totale, veniturile din exploatare dețin o pondere 80,70%, iar veniturile financiare dețin o  pondere  de  19,30%.

În total venituri din exploatare, veniturile din serviciile prestate dețin o pondere de 79,45%,  iar veniturile din vanzarea activelor dețin o pondere de 12,24%.

În total venituri financiare, veniturile din diferențele de curs valutar dețin o pondere de 66,62%.

Datorită faptului că la acest moment, Planul de Restructurare se ajustează purtându-se permanent negocieri cu Comisia Europeană, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2021 nu conţine influenţa veniturilor din subvenții guvernamentale (Income from Governmental grants).

Fundamentarea cheltuielilor propuse în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2021 s-a făcut pe baza programului de zbor cuprins în “Planul de Restructurare 2020-2029”, corelat cu parcul de aeronave previzionat în exploatarea companiei precum şi ţinând cont de necesităţile desfăşurării activităţilor anexe.

Cheltuielile totale în anul 2021 sunt estimate în creștere cu 34,51% față de cele realizate la data de 31.12.2020, iar în valoare absolută creșterea este în sumă de 366.129,33 mii lei.

În structura cheltuielilor totale, cheltuielile  din exploatare dețin o pondere 85,38%, iar cheltuielile financiare dețin o  pondere  de 14,62%.

În total cheltuieli din exploatare, cheltuielile cu bunuri si servicii dețin o pondere de 49,76%  iar cheltuielile cu personalul dețin o pondere de 16,40%.

În total cheltuieli financiare, cheltuielile din diferențele de curs valutar dețin o pondere de 70,08%.

În conformitate cu previziunile veniturilor și cheltuielilor planificate în  proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2021, marja EBITDA a fost estimată la o valoare pozitivă de 2.115,07 mii lei ceea ce reflectă capacitatea companiei de a genera numerar (cash).

Marja EBITDA nu include deducerea cheltuielilor cu dobânzile, impozitele și deducerile cheltuielilor privind deprecierea și amortizarea.

Urmarea faptului că Societatea Comercială „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM”-S.A este exceptată de la aplicarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr.26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, pentru cheltuielile de natură salarială nu se aplică politica salarială stabilită conform art.48 din Legea nr.15/2021 –Legea bugetului de Stat.

Cheltuielile de natură salarială au fost estimate în anul 2021 în scădere cu 0,61% față de cele aprobate în anul 2020 prin Ordinul Ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr. 2213/2020 și în creștere cu 5,31% față de cele realizate la data de 31.12.2020.

Creșterea se datorează faptului că aceste cheltuieli conțin și o componentă variabilă care se aplică personalului navigant (piloți și însoțitori de bord), componentă variabilă care se aplică în funcție de orele de zbor iar acestea sunt estimate în anul 2021 la un nivel mai mare față de cele realizate în  anul 2020.

De asemenea în anul 2020 aceste cheltuieli au fost afectate negativ, urmarea măsurilor luate privind aplicarea programului de șomaj tehnic, prin suspendarea contractelor individuale de muncă pentru aproximativ 1.000 de angajați (prin rotație) începând cu luna aprilie 2020, în condițiile prevăzute la art.52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii – republicată, cu modificările și completările ulterioare și de reducerea temporară a activităţii companiei, prin reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu diminuarea corespunzătoare a salariului pentru personalul rămas în activitate.

În anul 2021 se estimează o creștere a activității, prin creșterea numărului de curse care implică și creșterea activității pentru personalul direct productiv și pentru personalul aferent operațiunilor suport. Urmarea acestui lucru, măsurile privind șomajul tehnic și reducerea programului de lucru vor fi aplicate unui număr mai mic de angajați.

Numărul de personal prognozat la data de 31.12.2021 de 1.141 salariaţi, din care: 1.137 angajaţi cu contract individual de muncă încheiat în România, conform Planului de Restructurare şi 4 angajaţi localnici la agenţiile externe, a fost redus cu 393 salariați faţă de numărul de personal aprobat în anul 2020 prin Ordinul Ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr.2213/2020 și mai mic cu 410 salariați față de numărul de personal existent la data de 31.12.2020.

În cadrul proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2021 au fost cuprinse și influențele rezultate în urma aplicării prevederilor O.U.G. 109/2011 privind guvernanța corporativă, cu modificările și completările ulterioare cu privire la drepturile aferente contractelor de mandat.

Pentru directorul general și directorul economic, componenta fixă aferentă contractelor de mandat în anul 2021 este estimată în scădere cu 1,74% față de cea realizată la data de 31.12.2020.

Pentru membrii Consiliului de Administrație, componenta fixă în anul 2021 este estimată în  creștere cu 5,33% față de cea realizată în anul 2020, deoarece în cursul lunii ianuarie 2021 au avut loc ședințe ale Consiliului de Administrație, la care au participat și cei trei membri cărora le-a expirat contractul de mandat în cursul lunii.

Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2021 au fost estimate în creștere cu 183,74% față de cele realizate la data de 31.12.2020 și vor fi asigurate din:

-surse proprii din vânzări active  în valoare de 3.010,34 mii lei;

-sold rămas din creditul accesat în anul 2020, în valoare de 0,35 mii lei;

-suma de 109.919,24 mii lei, cuprinsă în planul de restructurare al companiei, pentru care a fost solicitat un ajutor de restructurare și pentru care se poartă permanent negocieri cu Comisia Europeană.

Cheltuielile pentru investiții estimate pentru anul 2021 vor fi în creștere cu 183,74% față de cele realizate la data de 31.12.2020.

Indicatorii tehnico economici cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2021 au următoarele valori:

-productivitatea muncii estimată în anul 2021 va crește cu 111,63% față de cea determintă la data de 31.12.2020, de la 394,05 mii lei/persoană  la 833,91 mii lei/persoană;

– cheltuielile de natură salarială au fost estimate în anul 2021, în scădere cu 0,61% față de cele aprobate în anul 2020 prin Ordinul Ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr. 2213/2020 și în creștere cu 5,31% față de cele realizate la data de 31.12.2020.

-numărul de personal programat  la finele anului 2021 de 1.141 salariați, scade cu 393 salariați față de cel aprobat în anul 2020 prin Ordinul Ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr.2213/2020 și cu 410 față de numărul de personal existent la data de 31.12.2020;

-câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat în anul 2021, va crește cu 2,12% față de cel realizat la data de 31.12.2020;

-cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în anul 2021 vor ȋnregistra o scădere cu 29,24%  față de cele realizate la data de 31.12.2020;

-creanţele restante au fost estimate în anul 2021 în creștere cu 27,02% față de cele realizate la data de 31.12.2020;

-plăţile restante programate în anul 2021 sunt în creștere cu 5,18% față de cele realizate la data de 31.12.2020;

-indicele de creştere al cheltuielilor ȋn anul 2021 de 34,51% este mai mic decât  indicele de creştere al veniturilor care este de 90,09%.

Societatea Comercială „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM”-S.A  înregistrează la data de 31.12.2020  pierderi contabile din anii precedenți în valoare de 3.189.409 mii lei.

Proiectul privind bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2021 al Societății Comerciale „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM”-S.A a fost avizat de către reprezentanții  Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr.7/23.04.2021 și  aprobat  de  reprezentanții  A.G.A.  prin Hotărârea nr. 12/12.05.2021.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2021 a fost supus controlului financiar de gestiune conform H.G. nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.

Societatea Comercială „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM”-S.A fiind exceptată de la aplicarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr.26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014 cu modificările și completările ulterioare, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2021 nu a fost supus consultării organizaţiei de sindicat.

Realitatea datelor prezentate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2021, aparține Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și organelor de conducere ale Societăţii Comerciale „Compania Națională de Transporturi Aeriene Române – TAROM” – S.A.