Thomas Page: miza ar trebui să se mute pe piaţa de două stele

Divizia Hotel & Leisure Group din cadrul CMS este formată dintr-o echipă de avocaţi specializaţi pe piaţa de turism şi piaţa hotelurilor, fiind evaluată de Mergermarket drept numarul 1 în privinţa consultanţei juridice pe segmentul de leisure, din Europa în 2008.

Ce nişe din piaţă au cel mai mare potenţial în vreme de criză, de vreme ce nu ne confruntăm cu o cerere semnificativă pentru hotelurile de top?

Avem o cerere dar de asememea avem o ofertă rezonabilă. Având în vedere că piaţa a căzut, este discutabil în ce măsură este nevoie de sporirea ofertei, în acest moment.
Cred că cel mai mare potenţial de creştere îl au hotelurile de doua stele, segment al pieţei insuficient acoperit în acest moment, mai ales de lanţurile internaţionale, prin urmare clienţii care s-au reorientat pe fondul crizei, spre piaţa de doua stele, oferta lanţurilor internaţionale pe această nişă este foarte limitată.

Mai sunt lanţurile internaţionale interesate să vină în România?

Desigur, unele sunt mai interesate decât altele, datorită potenţialului de creştere nu numai din România, ci şi din regiune. Nu au acoperit această piaţă decât într-o mică masură. Un număr de operatori au anunţat planurile pentru acesta regiune: Hilton are planuri să deschidă hoteluri în Bucureşti şi în 4-5 oraşe din provincie, InterContinental era interesat de Bucureşti , dar toate datele arată că este o cerere mai mare pentru oraşele din provincie, ambele lanţuri internaţionale nu ţintesc deloc segmentul de leisure. Radisson intenţionează sa deschidă un hotel la munte, prin urmare vizează şi segmentul de leisure.

Mai sunt investitorii interesaţi de piaţa locală?

Problema cu care ne confruntăm în acest moment este lipsa de lichidităţi din piaţă. Dar sunt în continuare mulţi investitori.
De ce să investeşti în acest moment în Europa de Est când poţi să obţii acelaşi profit în Londra, pentru că  preţurile au căzut, deşi cred că e mai aplicabil pentru piaţa chiriilor pe segmentul comercial, dar pe piaţa hotelurilor investitorii caută zone cu potenţial de creştere. Profitul iniţial fiind relativ similar, de ce să investeşti într-o zonă mai riscantă, dacă poţi să obţii un profit similar într-o piaţă matură?
Cred că în termeni de potenţial de creştere pe termen lung, această regiune şi în mod particular România are un potenţial de creştere mai mare decât pieţele stabile.

Ce soluţii propuneţi pentru creşterea ratei de ocupare pe piaţa locală?

Cred că în această perioadă dificilă, creşterea ratei de ocupare pe piaţa locală este extrem de dificil. Cele mai multe hoteluri se confruntă cu scăderea ratei de ocupare. Sunt păreri care recomandă reducerea tarifelor pentru a creşte nivelul de ocupare. Toate datele pe care le am la dispoziţie arată însă că încercarea de a face discounturi la tarife nu influenţează  semnificativ rata de ocupare, veniturile vor fi afectate şi în acest caz.
Ca regulă generală, hotelierii trebuie să îşi menţină ratele de ocupare. Cred că pe piaţa hotelurilor, scăderea ratei de ocupare este o chestiune pe care hotelierii trebuie să şi-o asume. Totuşi hotelierii pot interveni asupra costurilor şi de asemenenea asupra consolidării poziţiei lor pe piaţă, ca să se asigure profitabilitatea unităţilor pe care le manageriază.

Ce nişe ale pieţei vor fi mai afectate de criză pe termen mediu si lung?

Pe termen lung, nu cred că vor fi segmente mai afectate decât altele. Toate datele de care dispun arată că pe termen scurt în toată Europa, cele mai multe segmente sunt afectate relativ în aceeaşi măsură. Iniţial s-a crezut că cele mai afectate vor fi hotelurilor de cinci stele: clienţii vor migra de la cinci stele la patru stele, cei care alegeau patru stele vor merge la trei stele şi că cele mai profitabile vor fi hotelurile de doua stele. Dar indicatorii financiari de care dispunem arată că toate hotelurile, indiferent de clasificare sunt afectate relativ la fel de mult şi că ne confruntăm cu un declin general al turismului, la toate nivelurile.

Compania CMS Cameron McKenna este prezentă în Bucureşti din 1999 şi oferă consultanţă în următoarele domenii: tranzacţii cu fonduri de investiţii private, telecomunicaţii şi IT, fuziuni şi achiziţii, litigii şi imobiliare.

Printre clienţii CMS Cameron McKenna la nivel local, se numără Nestle Romania, Advent International, EON, EFG Eurobank, Societe Generale si DBG Eastern
Europe.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed