Trei cetăţeni turci, condamnaţi la Istanbul la patru ani şi două luni de închisoare şi amendă cu privire la complicitate în fuga lui Ghosn din Japonia

0

Această procedură judiciară turcă a scors la lumină condiţiile spectaculoase ale fugii magnatului, în vârstă de 66 de ani care, inculpat în Japonia cu privire la fraude financiare, a părăsit ţara ascunzându-se într-o cutie a unui instrument muzical.

În urma unui zbor de la Osaka, în vestul Japoniei, la Istanbul, la bordul unui avion al unei companii turce de închiriere de avioane private, MNG Jet, Ghosn s-a dus la Beirut, la bordul unei aeronave aparţinând aceluiaşi grup.

Un oficial de arng înalt al companiei MNG Jet, Okan Kösemen, şi doipiloţi au fost condamnaţi la patru ani şi două luni de închisoare cu privire la ”trafic de migranţi”, potrivit unei jurnaliste AFP prezente la tribunalul de la Istanbul.

Ei au fost condamnaţi de asemenea la plata unei amenzi în valoare de peste 30.000 de lire turceşti (aproximativ 3.500 de euro).

Cei trei bărbaţi, care riscau până la 12 ani de închisoare, rămân în libertate până la proceduri în apel.

Curtea a achitat alţi doi piloţi şi două însoţitoare de bord, judecaţi în acelaşi proces.

”ŢAPI ISPĂŞITORI”

Cei doi piloţi găsiţi vnovaţi, Noyan Pasin şi Bahri Kutlu Somek, pilotau avionul care a efectuat legătura de la Osaka la Istanbul.

În timpul procesului ei au respins acuzaţiile şi au susţinut că nu erau la curent cu prezenţa lui Ghosn la bordul avionului.

”În ce lume li se cere piloţilor să verifice ce este în bagaje? (…) Ni s-a cerut să pilotăm şi asta am făcut”, s-a apărat miercuri Pasin.

”Suntem nişte ţapi ispăşitori. Nimeni nu întreabă cum a trecut acest bagaj (în care se ascundea Ghosn) de controalele poliţiei şi vămii în Japonia”, a subliniat el.

”Nu mă aşteptam la această condamnare. Nu există nicio probă concretă. Sunt surprins”, a declarat pentru AFP Pasin la ieşirea de la şedinţă.

Potrivit procurorului turc însărcinat cu acuzarea în proces, scoaterea lui Ghosn din Japonia a fost pregătită cu o minuţiozitate demnă de o operaţiune militară.

OPERAŢIUNE DE COMANDO

Potrivit anchetatorilor, Ghosn a parcurs distanţa de la Osaka la Istanbul ascuns într-o voluminoasă cutie de instrument muzical, în care au fost date 70 de găuri,pentru a-i permite să respire.

Doi presupuşi complici ai lui Ghosn – Michael Taylor, un fost membru al Forţelor speciale americane, şi George-Antoine Zayek, un cetăţean libanez – l-au ”recrutat” pe Kösemen, un cadru în compania MNG Jet, pentru a asigura tranzitul fără probleme la Istanbul.

Autorităţile turce îl acuză pe Kösemen de faptul că a primit mai multe viramente, în sumă de peste 250.000 de euro, în lunile de dinaintea fugii lui Ghosn.

Potrivit actului acuzării, avionul privat a aterizat pe Aeroportul Atatürk din Istanbul. Imediat după aceea, Ghosn a urcat la bordul altei aeronave, care a decolat către Beirut, unde fostul nume greu al industriei automobilului se află în continuare.

Ghosn, care deţine trei naţionalităţi – franceză, libaneză şi braziliană – şi pe numele căruia există o cerere de arestare a Interpolului, este de neatins de către judecătorii japonezi, în contextul în care Libanul nu-şi extrădează cetăţenii.

Cu toate acestea, justiţia libaneză i-a interzis să părăsească ţara.

În afară de principalul proces din Japonia, Ghosn este vizat în mai multe anchete judiciare în Franţa cu privire la presupuse abuzuri de bunuri sociale la Renault şi la filiala olaneză a Renault-Nissan, RNBV.