TU ce fel de antreprenor esti: intreprinzator sau investitor?

“Povestea” din spatele banilor necesari pentru lansarea unei afaceri

Orice afacere porneste de la o idee, care se dezvolta si contureaza treptat, ajungand sa se materializeze in produse si servicii, piata si clienti, cifra de afaceri si profit.

 

Dar pentru ca o idee sa se transforme intr-o afacere, trebuie parcurse cateva “etape interne” care tin de un ”dialog” al antreprenorului cu el insusi si care trebuie sa aiba in vedere urmatoarele repere generale ale afacerii:

• descrierea produsului, nevoia satisfacuta, clientul, distributia, pretul de vanzare;

• piata si elementul de diferentiere pe piata, avantajul competitiv;

• clarificarea scopului si a obiectivelor initiale ale afacerii;

• stabilirea dimensiunilor si a ritmului de dezvoltare a afacerii;

• evaluarea resurselor necesare si a rezultatele asteptate.

 

In aceasta faza de “proiectare” a afacerii, viitorul antreprenor este creativ, plin de energie si simte ca are toata forta necesara sa-si transforme ideile in realitate, cat mai curand posibil.

 

Insa nu se gandeste foarte mult la aspectele financiare si administrative ale afacerii.

Si astfel…se trece la actiune. Iar actiunea inseamna sa cunosti si sa respecti “regulile jocului”.

 

“Certificatul de nastere” al unei afaceri

Pentru ca o idee sa se transforme intr-o afacere, ea trebuie sa aiba identitate proprie si legitimitate in mediul de afaceri si astfel trebuie parcurse cateva “etape externe”, administrative, care marcheaza “certificatul de nastere” al afacerii:

• alegerea denumirii firmei si a domeniului de activitate specific (codul CAEN);

• stabilirea formei de organizare (S.R.L., S.A. etc) si a asociatilor;

• stabilirea capitalului social initial si contributia fiecarui asociat;

• alegerea sediului social si a locului de desfasurare a activitatii firmei;

• inregistrarea firmei din punct de vedere juridic si fiscal.

 

In aceasta faza de infiintare a afacerii, antreprenorul intra intr-un prim contact cu mediul extern al afacerii si intelege ca orice activitate se desfasoara intr-un mediu reglementat si care implica administrarea unor resurse specifice, printre care si banii.

 

Inainte de a lua decizia lansarii unei afaceri…

Va recomand sa raspundeti cu toata sinceritatea la urmatoarea intrebare:

• De ce vrei sa devii antreprenor?

 

Printre raspunsurile posibile ar putea sa se regaseasca urmatoarele motivatii:

 

• specifice “antreprenorului – intreprinzator”: castigarea libertatii de actiune in dezvoltatea si lansarea pe piata a unui produs sau serviciu si o alternativa pentru asigurarea unui anumit nivel si stil de viata pentru familie;

 

• specifice “antreprenorului – investitor”: libertatea de actiune pentru valorificarea unei oportunitati de piata, in vederea multiplicarii capitalului investit.

 

In functie de motivatia lansarii unei afaceri, am observat comportamente diferite ale antreprenorilor in legatura cu preocuparea pentru administrarea finantelor afacerii:

 

• “antreprenorii – intreprinzatori” sunt preocupati mai ales de dezvoltarea produsului sau serviciului specific afacerii, lasand pe plan secundar organizarea structurata a activitatii firmei si managementul finantelor firmei;

 

• “antreprenorii – investitori” sunt preocupati de cunoasterea evolutiei nevoilor de consum si dimensiunea pietelor de desfacere, dupa care dezvolta si lanseaza produsul sau serviciul, monitorizand permanent performantele financiare ale afacerii si implicandu-se activ, direct sau indirect, in organizarea activitatii si administrarea finantelor firmei.

 

Comportamentul si preocuparea antreprenorilor pentru administrarea finantelor firmei se reflecta in performantele economico – financiare ale afacerii: cifra de afaceri, profit, disponibilitati banesti.

 

Despre bani – ca instrument esential in initierea si dezvoltarea afacerii

Banii apar ca o prima necesitate in momentul constituirii capitalului social al firmei si pentru a plati toate taxele necesare inregistrarii firmei.

 

Banii sunt o necesitate pentru achizitionarea resurselor si serviciilor necesare pentru demararea activitatii firmei:

• dotari materiale, amenajari si utilitati;

• telecomunicatii, servicii de contabilitate;

• avize si autorizatii de functionare etc.

 

In functie de specificul si dimensiunea afacerii trebuie sa avem in vedere necesarul de finantare pentru:

• plata personalului angajat sau pentru colaboratori;

• achizitionarea de stocuri de produse.

 

Afacerea trebuie sa genereze lunar suficienti bani astfel incat:

• sa se poata acoperi toate cheltuielile activitatii administrative ale firmei;

• sa se mentina fluenta si reluarea circuitului activitatii comerciale – respectiv aprovizionare, prelucrare, distributie si vanzare bunuri si servicii;

• sa se creeze premisele necesare pentru consolidarea si dezvoltarea afacerii pe termen mediu si lung.

 

Banii sunt un instrument esential pentru sustinerea viabilitatii afacerii si trebuie sa existe o preocupare permanenta pentru administrarea lor eficienta, avandu-se in vedere:

• toate coordonatele comerciale si organizatorice ale firmei,

• toti factorii interni si externi, controlabili si necontrolabili,

care influenteaza activitatea si performantele afacerii.

 

 

Managementul financiar al afacerii

Administrarea eficienta a banilor inseamna dezvoltarea unui sistem de management financiar al afacerii, care are ca scop:

• cunoasterea surselor de castig si de pierderi ale afacerii – pe tipuri de activitati, game de produse, tipuri de clienti, zone de desfacere, canale de distributie etc.

• determinarea necesarului de finantare si a surselor de finantare a afacerii

• identificarea solutiilor pentru consolidarea financiara si dezvoltarea afacerii

 

Managementul financiar sau “contabilitatea manageriala a finantelor afacerii” inseamna:

• prelucrarea si prezentarea informatiilor financiare si non-financiare, intr-un mod simplu si accesibil oricarui antreprenor sau manager, astfel incat sa-l ajute in analiza si luarea deciziilor de afaceri;

• un ansamblu de rapoarte, analize, indicatori, bugete, tablouri de bord – adaptate la nevoile si obiectivele de management al afacerii.

 

Intre contabilitatea manageriala si contabilitatea financiara sunt multe diferente in ceea ce priveste abordarea informatiilor economico-financiare:

 

• contabilitatea financiara este obligatorie pentru orice firma si are ca scop reflectarea financiara a activitatii firmei in formate standard, reglementate legal: balanta contabila, contul de profit si pierderi si bilantul firmei, declaratii fiscale etc. , necesare pentru monitorizarea, analiza si compararea performantelor financiare ale firmelor;

 

• contabilitatea manageriala se dezvolta din necesitatea interna a conducatorului afacerii de a intelege si de a optimiza legatura dintre coordonatele comerciale (produse, clienti, puncte de desfacere), coordonatele manageriale (structura organizatorica, personal angajat) si coordonatele financiare ale afacerii (venituri si cheltuieli, incasari si plati).

 

Asa cum a fost mentionat si mai sus, contabilitatea manageriala a afacerii are ca scop identificarea si optimizarea surselor de castig, identificarea si diminuarea surselor de pierderi ale afacerii, multiplicarea capitalului investit.

 

TU ce fel de antreprenor esti: intreprinzator sau investitor?

 

Ramai aproape de echipa Start&Grow si te ajutam sa-ti clarifici obiectivele de afaceri si modalitatile de realizare a acestora. Pe curand!

 

Sursa: startups.ro

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed