Urmatorul pas, biroul fara hartii

0

 “E o firma mica si dezvolta software pentru companii mari”, isi caracterizeaza scurt Marius Vetrici propria afacere. Conceptul si implementarea solutiilor dezvoltate de compania sa sunt 100% autohtone, ceea ce ii permite sa fie foarte flexibil in stabilirea preturilor. De aici, avantajul sau competitiv fata de companiile mari producatoare de software, care se afla in Romania prin intermediul importatorilor. Momentul care l-a determinat sa devina propriul sau sef a fost in 2003, cand statul roman a inceput sa acorde gratuitati studentilor la infiintarea de firme. “In ziua in care ordonanta Guvernului a intrat in vigoare, eu am fost prezent la Registrul Comertului. Mare mi-a fost dezamagirea cand doamnele de la ghiseu mi-au spus sa revin in trei saptamani, pentru ca nu primisera inca normele de aplicare a legii. Am revenit, am depus toate actele si peste inca o luna aveam firma infiintata”, isi aminteste fondatorul Soft Mentor. Initial, nu a avut nevoie de resurse financiare mari, decat pentru un calculator, pe care sa poata dezvolta softwareul, si pentru niste pliante publicitare, iar banii necesari pentru acestea i-a economisit din salariul sau de programator. Prima si cea mai mare problema cu care s-a confruntat a fost cum sa gaseasca si sa atraga clienti. “In prima etapa, mergeam personal pe la o multime de firme mari si mici, lasam pliante promotionale si incercam sa stabilesc intalniri, pentru a face o prezentare.

Nu aveam un laptop, asa ca, la prezentare, veneam cu CD-ul, instalam softwareul pentru gestiune de stocuri pe calculatorul clientului si ii faceam acolo prezentarea”, povesteste Marius Vetrici. Abia mai tarziu, o parte a investitiilor sale s-au indreptat catre publicitatea online, ceea ce a dus la multiplicarea vanzarilor de cateva ori. In prezent, peste 50% din vanzarile Soft Mentor sunt catre clienti veniti de pe internet. Neglijarea internetului in faza de inceput a afacerii a fost o greseala, pe care, spune Marius, a observat-o ulterior la multi alti antreprenori. “Am amanat construirea site-ului firmei aproximativ un an si jumatate, pe motivul «clientii mei inca nu au internet, iar eu nu vreau sa afle concurenta ce fac eu». Am realizat mai tarziu ca site-ul este un instrument de monitorizare a pulsului firmei. Acesta este utilizat atat de clientii potentiali pe care nici nu banuiesti ca ii poti avea, cat si de viitorii angajati inainte sa vina la interviu”.

Investitia totala in companie se ridica la 40.000 de euro, bani folositi pentru cumpararea de licente software, inregistrarea si promovarea marcilor si infrastructura (echipament hardware, retea, centrala telefonica), dar si pentru amenajarea biroului companiei. Intreaga suma insa a fost recuperata pana la sfarsitul anului trecut. Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 150.000 de euro si un profit de 30.000 de euro.

“Anul acesta vrem sa marim rentabilitatea firmelor. Cel mai probabil insa vom inregistra si o marire a cifrei de afaceri cu 20-30%”, explica Vetrici. Pe viitor, cei doi asociati vor sa dezvolte o retea de distributie pentru produsele proprii la nivel mondial cu ajutorul firmelor de arhivare clasica, a celor de consultanta pentru managementul calitatii si a firmelor de software care realizeaza implementari. Daca ar fi sa o ia de la capat, Marius Vetrici ar alege tot softwareul, pentru ca este ceea ce ii place cel mai mult. In plus, ar mai investi in doua domenii: in productia de energie alternativa si in oamenii talentati.

30% > cresterea afacerii in 2008
Urmatorul >obiectiv, dezvoltarea unei retele de distributie la nivel mondial

 Context
Productivitatea firmei creste cu 30% In tarile foarte dezvoltate se vehiculeaza deja termenul “paperless office”, adica “biroul fara hartie”. Notiune este de domeniul stiintifico-fantastic pentru multe institutii sau afaceri, dar, crede Marius Vetrici, presiunea de a fi mai eficient, necesitatea de a regasi rapid documentele si viitoarele reglementari ecologice in ceea ce priveste consumul de hartie vor determina o crestere a implementarilor de solutii de arhivare electronica si de management al documentelor. Conform estimarilor companiei Siveco, care, la randul sau, dezvolta astfel de solutii, pentru o firma care implementeaza aceste aplicatii, timpul pentru crearea si gestionarea documentelor scade cu aproximativ 60%, in timp ce productivitatea creste, in medie, cu 30%. De asemenea, timpul alocat diverselor procese de lucru este eficientizat cu peste 25%, arhiva fizica de documente si spatiul de stocare a acesteia se reduc cu pana la 50%. Acest tip de solutii se adreseaza oricarei firme sau institutii care doreste sa gestioneze intr-o maniera integrata documentele, oamenii responsabili de acestea si sarcinile pe care le au. “Tot mai multe companii si institutii isi pun problema formalizarii si optimizarii procedurilor interne de lucru si trecerea arhivei existente de documente in format electronic. Este interesant de observat numarul tot mai mare de licitatii pe care le initiaza institutiile publice in vederea arhivarii electronice a documentelor sau pentru achizitionarea de sisteme de managementul documentelor. Situatia s-a imbunatatit simtitor pe piata in ultimii doi ani”, considera fondatorul Soft Mentor. In momentul de fata, concurenta sa este formata din firmele software producatoare de sisteme de arhivare electronica si managementul documentelor, precum EMC, Microsoft, IBM.