„În prima formă a legii, pare că garanţia statului pur şi simplu dispare la darea în plată, adică statul este exonerat de obligaţia garantării cu 50% în cazul în care debitorul stinge datoria prin predarea colateralului (apartamentului/casei). Dacă legea rămâne aşa, statul roman îşi asumă un risc foarte mare prin faptul că deşi şi-a asumat în mod explicit si formal o garanţie de stat de 50%, vine ulterior prin altă lege şi spune ca acea garanţie nu mai este valabilă (este practic un cvasi-default al autorităţii suverane, care rămâne de văzut cum va fi interpretat de investitori/agenţii de rating)“, afirmă Dumitru într-o opinie transmisă către ZF.
Economistul-şef al Raiffeisen adaugă că „fără îndoială“ legea dării în plată are şi părţi bune, dar şi părţi rele. „Această reglementare putând să-i protejeze pe cei care reprezintă cu adevărat cazuri sociale, dar îi avantajează în acelaşi timp foarte mult şi pe cei care au făcut speculaţii imobiliare.“
Dumitru mai adaugă că în fapt, creditul Prima casă a fost foarte ieftin faţă de produsele standard tocmai pentru că a existat o garanţie de stat de 50% în mod explicit, care este pe cale să dispară subit chiar şi la contractele existente.