Ai datorii la Fisc? Poți negocia. DOCUMENT

0

Un proiect de ordin al șeful ANAF prevede structurarea activităților ce trebuie intreprinse de organele fiscale centrale din momentul primirii unei notificări din partea contribuabililor prin care aceștia își manifestă intenția ca, împreună cu organul fiscal, să clarifice situația obligațiilor înscrise în somație și să stabilească, de comun acord, soluția optimă de stingere a obligațiilor fiscale restante, prin încheierea unui proces verbal în acest sens.

Astfel, a fost prevazută posibilitatea debitorului, ca în cazul în care, solicită organizarea întâlnirii de mediere pentru clarificarea obligațiilor înscrise în somație, acesta să se prezinte la întâlnire cu orice documente și informații pe care le consideră relevante în acest sens. Totodată, în situația în care medierea a fost solicitată de către debitor pentru analiza împreună cu organul fiscal central a situației economice și finaciare în scopul identificării unor soluții optime de stingere a obligatiilor, inclusiv posibilitatea de a beneficia de înlesnirile la plată prevăzute de lege, debitorul, în notificarea adresată organului fiscal, va menționa orice informații relevante prin care își justifică situația sa economică și financiară.

De asemenea, au fost stabiliți pașii premergători realizării procedurii propriu-zise de mediere, astfel încât debitorul să fie înștiințat cu privire la data și ora realizării medierii precum și termenele clare în care se derulează acțiunea de mediere. Totodată, în cuprinsul proiectului de act normativ, sunt prevăzute dispozitii legale potrivit cărora debitorul poate stabili, de comun acord cu organul fiscal, o altă dată/oră de desfășurare a procedurii de mediere, cu respectarea termenului prevăzut de lege pentru desfășurarea medierii, respectiv 10 zile de la data primirii notificării de către organul fiscal.

În acest context, procedura pentru aprobarea medierii, precum și a documentelor pe care debitorii le prezintă în vederea susținerii situației economice și financiare, cuprinsă în anexa la proiectul de act normativ este structurata astfel încat să reglementeze:

a) dispoziţii generale aplicabile în procedura de mediere;
b) informațiile relevante privind situația economică și financiară
c) descrierea procedurii propriu-zise de mediere, inclusiv termenele în care se
derulează acțiunile.

 

Prin art. I din Legea nr. 30/2019 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2018 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, au fost aduse câteva completări Codului de procedură fiscală, act normativ aprobat prin Legea nr. 207/2015. Una dintre aceste completări, respectiv cea reglementată la art. 2301 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, vizează introducerea unui mecanism de mediere între organul fiscal central şi debitor, în vederea clarificării obligaţiilor înscrise în somaţie şi stabilirea unei soluţii optime de stingere a obligaţiilor fiscale restante. Aceleaşi dispoziţii legale, prevăd şi faptul că, procedura de mediere, precum şi
documentele pe care debitorul trebuie să le prezinte în vederea susţinerii situaţie economice şi financiare se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.