Antreprenor la 18 ani

0

În timp ce majoritatea colegilor săi din clasa a XII‑a erau preocu­pați să treacă examenul matu­rității, Cornel Amariei a dezvoltat al doilea proiect antreprenorial din portofoliul său. Nu i‑a plăcut niciodată chimia. Dar aceasta i‑a dat încredere lui Cornel Amariei în spiritul său antreprenorial. „Acum doi ani a trebuit să găsesc o cale să îmi închei media la chimie și am construit o versiune pentru Windows a Chemcraft. Ideea a rămas și ulterior am creat Chemcraft: Periodic Table.” Apli­cația, dezvoltată pentru sistemul de operare iOS, are ca scop descrierea elementelor tabelului periodic (precizarea lui Cornel: „Se numește tabel periodic, nu tabelul lui Mendeleev, pentru că a suferit foarte multe modificări de‑a lungul anilor”) și este folosit mai ales de studenți.

Tabelul lui Amariei. Proiectul nu este doar o temă de liceu. Acesta i‑a adus titlul „Produsul Anului 2011″ în cadrul concursului Junior Achivement Compania Anului 2011 și a reprezentat România la European Trade Fair în Zürich, Elveția. Nu a câștigat competiția europeană (câștigătoare a fost o echipă din Irlanda), dar „nu este nevoie de un trofeu pentru a dovedi că ceea ce am creat este un produs foarte bun.”, subliniază, sigur pe el. „Chiar dacă nu este principalul meu proiect, nu ați văzut nici 1% din ceea ce va deveni Chemcraft”, spune el încrezător.
În prezent, Cornel se poate lăuda cu un portofoliu de peste 100 de proiecte, în domenii foarte diferite. „Am obținut aproximativ 50 de distincții internaționale în robotică, IT, informatică, design, antreprenoriat și ecologie.”, enumeră el.

Proiectul premiat nu este prima afacere în care s‑a implicat. Anul trecut a condus Clock Records, firmă ce se ocupa cu asamblarea de ceasuri din discuri de vinil. Cornel cumpăra discuri vechi de vinil și le adăuga un mecanism de ceas. Spune că prima sa idee de afaceri a fost „foarte bine primită” și a vândut sute de ceasuri. Totuși, el este cel mai bine cunoscut pentru că la 16 ani reușea să câștige mai multe medalii la competiții internaționale de tehnologie pentru un robot care poate găsi victimele în caz de cutremur.

Revenind la Chemcraft: Periodic Table, investiția inițială în aplicația prezentată la con­curs a fost de aproximativ 2.000 de euro. Ca un viitor om de afaceri, Cornel, care este președintele firmei de exercițiu și designerul aplicației, nu este foarte darnic cu declarațiile despre investiții sau vânzări. Spune doar că suma alocată întregii dezvoltări a proiectului va fi recuperată foarte curând.

Deși Chemcraft: Periodic Table are doar câteva luni, aplicația este deja răspândită la nivel global. Peste 300 de milioane de utilizatori de telefoane și tablete Apple au acces la ea în 130 de țări, iar prețul ei ajunge la 0,99$. În mai puțin de o lună de la lansarea din primăvara acestui an, peste 5.000 de oameni din 50 de țări o foloseau deja. Un câștig mai mare este că din colaborarea cu Apple a primit și prima lecție importantă ca viitor om de afaceri: „Este foarte dificil să lucrezi cu cei puternici”, spune el și subliniază că a fost greu să se supună celor peste 400 de reguli ale gigantului din IT&C ce trebuiau respectate pentru ca parteneriatul să fie activat.

Parte de carte. Ca orice tânăr inteligent, Cornel vrea să aibă parte și de o educație aleasă. Soluția a găsit‑o la universitățile din străinătate. După ce a fost admis cu succes la MIT (Massachusetts Institute of Technology), una dintre cele mai prestigioase universități din Statele Unite ale Americii, a ales să își petreacă anii studenției pe meleaguri europene. „Mi‑am dorit să ajung la MIT, dar pe ultima sută de metri mi‑am schimbat complet opțiunea și acum sunt student al Jacobs University Bremen, în Germania”, spune el.

Dacă se va întoarce în România după experiența nemțească, Cornel nu poate să dea un răspuns sigur. Însă planurile de a creș­te în permanență sunt valabile indiferent de continentul pe care va locui în următorii ani. „Vă puteți aștepta la alte produse cu semnătura mea”, spune el.