Aripi românești aproape frânte! TAROM și BLUE AIR zboară cu mare greutate

Cei doi operatori aerieni cu capital românesc, Tarom și Blue Air, se află în picaj și în cazul în care nu vor primi ajutoare de stat riscă să intre în incapacitate de plată și, în final, în faliment. Conform notei de fundamentare a unei OUG de salvare a celor două societăți, Tarom și Blue Air se confruntă cu pierderi importante din cauza efectelor pandemiei COVID -19 asupra industriei de transport aerian.

 

Tarom și Blue Air acoperă aproape o treime din piața de transport aerian din Romania (respectiv o cotă de piață cumulată de 30.7%, potrivit cifrelor la 2019), având împreună la data de 30 martie 2020 un număr de aproximativ 2.730 angajați (respectiv, 1.800 angajați în cadrul Tarom și 930 angajați în cadrul Blue Air) și generând activitate pentru un număr semnificativ de furnizori și subcontractori care depind de activitatea acestora. Dificultatea financiară în care acestea se află reprezintă în fapt o amenințare directă la adresa consumatorului român, din perspectiva unor eventuale implicații negative asupra asigurării continuității în condiții de siguranță si competitivitate a serviciilor de transport aerian, menținerea pe piață a celor două companii fiind vitală pentru stabilitatea și securizarea conectivității aeriene a României.

 

Situația Tarom-ului

Compania Națională de Transporturi Aeriene Române Tarom – S.A a fost înființată și își desfășoară activitatea în conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 45/1997 privind înființarea Societății Comerciale „Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM” – S.A., cu modificările și completările ulterioare, având ca obiect principal de activitate executarea de transporturi aeriene interne și internaționale de călători, bagaje, mărfuri şi poștă, prin curse regulate și charter, precum și prestații legate de transportul aerian, respectiv comercializarea în regim duty-free, handling, catering, transport terestru în continuarea transportului aerian și alte activități stabilite prin statutul societății.

În ceea ce privește acționariatul, Tarom este o societate comercială pe acțiuni, pachetul de acțiuni fiind deținut de: Statul Român, reprezentat prin Ministerul Transporturilor – 97,22%, Societatea de Investiții Financiare “Muntenia” S.A. – 0,08%, Regia Autonomă “Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian” – ROMATSA R.A. – 1,24%, Compania Națională “Aeroporturi București” S.A – 1,46%.

În anul 2019, Tarom a înregistrat un număr de 2.9 milioane pasageri, la același nivel cu anul precedent. TAROM este principalul operator aerian de curse regulate pe rute interne și al treilea operator aerian de pe piața de transport aerian din România, cu o cotă de aproximativ 13% din această piață.

Pe fondul suspendării zborurilor, Tarom a înregistrat în luna martie 2020, un număr de 93.114 pasageri, în scădere cu 57% față de numărul pasagerilor bugetați pe luna martie 2020. În luna aprilie 2020 traficul de pasageri pe cursele regulate a fost suspendat complet, fiind reluat, pe câteva rute, abia începând cu luna iunie a.c.

Deteriorarea gravă a situației financiare este cauzată de creșterea începând cu luna martie a.c. a raportului dintre cheltuielile și veniturile obținute de Tarom în aceeași perioadă. Astfel, în timp ce veniturile au scăzut semnificativ ca urmare a reducerii traficului de pasageri (scăderea este de aproximativ 90% pentru lunile aprilie și mai și de peste 50% pentru restul anului 2020), cheltuielile se vor reduce doar într-o proporție mai mică, respectiv cea corespunzătoare cheltuielilor de operare directe (ex: combustibil, leasing flotă, salarii directe, taxe de aeroport, etc). Cheltuielile fixe au rămas în general constante sau chiar au crescut la anumite capitole, pentru asigurarea conservării flotei pe perioada de neoperare.

 

Din planul de lichidități prezentat de Tarom pentru perioada martie – decembrie 2020 rezultă intrări estimate în cuantum de 151,5 milioane de euro, incluzând și ajutorul de salvare (în cuantum de 36,7 milioane de euro) autorizat de Comisia Europeană în luna februarie a.c., în timp de ieșirile de flux numerar sunt estimate la 259,4 milioane de euro.

 

Pentru a acoperi deficitul de finanțare, Tarom solicită un ajutor de stat de 312.744.200 lei (aprox. 64,8 milioane de euro) care îi va permite să-și continue activitatea în condiții de siguranță, pe măsură ce traficul aerian va fi reluat. Totodată, acest ajutor îi va permite companiei să inițieze planul de restructurare care urmează să fie finalizat până în luna august a.c. și transmis Comisiei Europene spre aprobare. Valoarea prejudiciului pentru care se solicită compensarea este reprezentată de diferența dintre veniturile pierdute și costurile evitate ca efect direct al focarului COVID-19.

 

Blue Air, în derivă

 

Societatea comercială Blue Air Aviation SA este o societate cu capital integral privat românesc, 99,9% din pachetul de acțiuni fiind deținut de societatea Airline Invest SA, persoană juridică cu capital românesc. Capitalul social al Airline Invest este de 1.681.344.400 lei, constituit din valoarea acțiunilor Blue Air.

Compania desfășoară cu preponderență transporturi internaționale de pasageri prin curse regulate ce deservesc interesele diasporei românești, precum și zboruri interne în Italia și România. Alte activități desfășurate de companie sunt realizarea unor lucrări de reparații si întreținere aeronave.  În cursul anului 2019, Blue Air a transportat peste 4,2 mil pasageri operand o flota de 25 aeronave si detinand o cota de piață de 17,8%.

 

În luna martie 2020, Blue Air a înregistrat o scădere cu 60% a numărului de pasageri transportați față de perioada similară a anului precedent, în condițiile deciziei de sistare a zborurilor regulate începând cu data de 21 martie 2020, în contextul masurilor de restrictionare a circulatiei populației luate de statele europene și țări terțe. In lunile aprilie-mai, cursele regulate au fost suspendate complet, compania operand numai zboruri charter și la cerere, ale căror încasări au fost folosite exclusiv pentru costurile de operare are respectivelor curse, și, în mică măsură, pentru acoperirea necesarului de certificate de CO2 necesare conformării cu cerințele europene.

 

Având în vedere faptul că pe fondul restricțiilor de mobilitate dispuse pe perioada stării de urgență și continuate pe perioada stării de alertă, Blue Air se află în imposibilitatea asigurării continuității activității de zboruri regulate, iar în lipsa acordării ajutorului de stat, compania nu va avea resursele financiare pentru a relua activitatea.

 

Prejudiciului generat de pandemia COVID-19 este reflectat în reducerea veniturilor companiei cu 1.045,9 milioane de lei (216.71 milioane de euro), fiind cauzat de sistarea zborurilor planificate. In ciuda măsurilor luate de reducere a costurilor directe si indirecte, estimate pentru aceeași perioadă la 724.38 milioane de lei (150.09 milioane de uro), această scădere de venituri va antrena un prejudiuciu de 321,57 milioane de lei (66.63 milioane de uro). Astfel, pierderea netă a BLUE AIR estimată pentru perioada 1.01.2020-31.12.2020, care se dorește compensată, este estimată la de 300,77 milioane de lei (62.32 milioane de eur), față de un profit planificat conform bugetului inițial de 20.81 milioane de lei (4.5 milioane de euro).

La data de 31.12.2019 atât Tarom cât și Blue Air erau întreprinderi aflate în dificultate în sensul Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate (2014/C 249/01) publicate în Jurnalul Uniunii Europene din 31.07.2014.

 

Cum arată programul de salvare

 

În cadrul ședinței Guvernului din data de 23.04.2020 a fost supus dezbaterii și a fost aprobat un memorandum care propunea printre altele și acordarea unui ajutor de stat companiilor Tarom și Blue Air pentru pagubele suferite ca urmare a epidemiei COVID-19 și cauzate direct de această epidemie, în baza art. 107(2)b) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene.

Un proiect de OUG elaborat de Ministerul Transporturilor propune autorizarea Ministerului Finanţelor Publice să emită, la solicitarea Tarom, o garanție de stat pentru contractarea de către Beneficiar a unui împrumut în limita sumei de 312.744.200 lei, pe o perioadă de 6 ani, cu titlu de ajutor de stat, precum și, la solicitarea Blue Air, o garanție de stat pentru contractarea de către Beneficiar a unui împrumut în limita sumei de 300.775.000 lei pe o perioadă de 6 ani, cu titlu de ajutor de stat. Garanțiile vor acoperi în procent de 100% valoarea celor două împrumuturi, a dobânzilor și comisioanelor aferente.

Ajutorul de stat sub formă de garanție de stat se acordă în scopul acoperirii cheltuielilor de exploatare și de capital necesare susținerii activității celor doi transportatori aerieni, Tarom și Blue Air, până la data de 31.12.2020 și nu va depăși valoarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19 și cauzate direct de această pandemie, evaluate de către cele două societăți și stabilite în conformitate cu Decizia Comisiei Europene. Furnizorul ajutoarelor de stat este Ministerul Finanțelor Publice iar administratorul acestora, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor. Evaluarea capacităţii de rambursare, a clasei de risc și a structurii garanțiilor constituite de fiecare beneficiar în favoarea statului se realizează pe baza unei analize economico-financiare efectuate de către EximBank – S.A..

De asemenea, garanția de stat va fi garantată de către fiecare din cele două companii cu garanții care să acopere cel puțin valoarea împrumuturilor, dobânzilor și comisioanelor aferente, care vor fi instituite în conformitate cu dispozițiile art. 4 din proiectul de act normativ.

Condițiile de acordare a garanției și structura finanțării garantate de stat, documentația contractuală aferentă (model conventie de garantare), termenii și condițiile financiare (maturitate, dobândă, perioadă de grație) se vor stabili în conformitate cu Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat pentru sprijinirea economiei în contextul actualei epidemii de COVID 19 si se vor aproba prin Hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanțelor Publice.

Ministerul Finanţelor Publice va încheia cu Tarom respectiv, cu Blue Air câte o convenţie de garantare în care vor fi precizate drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi termenii şi condiţiile de acordare şi derulare a garanției de stat.

 

Până la data de 30 aprilie 2021, Tarom, respectiv Blue Air, vor prezenta analize economico-financiare realizate de către un auditor financiar independent din care să reiasă valoarea reală a pagubei cauzate direct fiecărei societăți de pandemia COVID-19, în perioada 01.03.2020 – 31.12.2020. În cazul în care această valoare este mai mică decât sumele pentru care au fost emise scrisori de garanție de stat, diferența se returnează finanțatorului, iar valoarea garanției de stat se diminuează corespunzător.

 

În situaţia în care pe parcursul derulării împrumutului, unul dintre Beneficiari intră în lichidare, creanţele statului rezultate din gestionarea împrumutului se urmăresc şi se execută în condiţiile legii. Sumele recuperate în urma procesului de lichidare se fac venit la fondul de risc.

 

În cazul companiei Blue Air, până la rambursarea integrală a împrumutului garantat:
a) acționarii nu încasează dividende;
b) beneficiarul nu rambursează împrumuturi către acționari;
c) Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor numesc câte un reprezentant al statului în consiliul de administrație al Blue Air, cu drept de veto;
d) orice contract de achiziție sau vânzare cu impact asupra activelor si pasivelor companiei, se realizează cu aprobarea consiliului de administrație al Blue Air;
e) Blue Air nu poate înstrăina/restitui aeronave sau alte active aferente activității de baza decât cu avizul Ministerului Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor;
f) din împrumutul garantat de stat beneficiarul rambursează cu prioritate, datoriile către statul român, împrumutul contractat de la Eximbank S.A., în nume și cont stat, în valoare de 30,3 milioane lei si accesoriile aferente, precum și obligațiunile corporative emise prin plasament privat către Societatea de Investiții Financiare Banat-Crișana, în valoare rămasă de 6 milioane EUR si accesoriile aferente;
g) după răscumpărarea obligațiunilor corporative emise către Societatea de Investiții Financiare Banat-Crișana, în valoare rămasă de 6 milioane EUR, beneficiarul constituie ipotecile de rang I prevăzute la art. 4 alin. (2).
h) Airline Invest S.A. are calitatea de co-debitor/fidejusor al împrumutului garantat de stat.

În lipsa acordării ajutoarelor de stat există o mare probabilitate ca Tarom și Blue Air să intre în incapacitate de plată și, în final, în faliment. Pentru a face posibilă redresarea activității celor doi transportatori aerieni după patru luni de lipsă de venituri datorate suspendării activității de zboruri regulate din cauza restricțiilor de operare impuse de statele europene, inclusiv de România, si pentru a evita demararea procedurii de insolvență pe durata acoperită de ajutorul de stat, dreptul creditorilor de a solicita deschiderea procedurii de insolvență conform art. 70 din Legea insolvenței nr. 85/2014 este suspendat pe o perioadă de 6 luni de la data la care Beneficiarului i s-a acordat ajutorul de stat.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed