Economia României în 1989>> Autoturisme Dacia pentru cafea din Columbia. Românii aşteptau cinci ani pentru o maşină

0
Economia României în 1989>> Autoturisme Dacia pentru cafea din Columbia. Românii aşteptau cinci ani pentru o maşină

“În 1989, cu 30.000 de angajaţi, uzina producea aproximativ 300-350 de autoturisme pe zi. Producţia era de 70-72 de mii de maşini pe an, însă se raportau, conform directivelor de la acea vreme, producţii de peste 90.000 de bucăţi. În consecinţă, în anul următor eram obligaţi să lucrăm până la epuizare pentru a produce şi această diferenţă. În 2009, cu 14.000 de angajaţi, produceam 1.300-1.350 de autoturisme pe zi, ceea ce arată o productivitate de patru ori mai mare”, a explicat, pentru Business Standard, Constantin Stroe, vicepreşedintele uzinei Dacia. Potrivit acestuia, jumătate din producţia anuală mergea pe piaţa internă şi jumătate la export. Comparativ, din 1990 până în 2003, uzinele Dacia au produs 1,01 milioane de maşini. Stroe spune că din cauza ofertei reduse, românii erau nevoiţi să aştepte uneori şi cinci ani înainte să poată achiziţiona un autoturism, chiar dacă plăteau în numerar.

“Exporturile României erau către state membre ale CAER, organizaţie a statelor membre ale fostului bloc comunist. Aveam câteva pieţe, printre care Ungaria, Cehoslovacia sau Polonia. Barterul era însă la putere, astfel că se trimiteau autoturisme Dacia în Columbia pentru cafea, în Grecia pentru măsline şi în Italia pentru anumiţi speculatori”, a explicat Stroe. Acesta a declarat că România a atacat serios o singură piaţă de export: Canada.

“Din nefericire, vreo cinci ani după ‘89 ne-am chinuit să le aducem înapoi, după ce 80% dintre maşini au rămas nevândute”, a spus Stroe. În 1989, actualul vicepreşedinte al Dacia fusese numit de puţin timp la conducerea uzinei timişorene unde urma să se producă Lăstun 500, un autoturism românesc care avea un consum foarte mic. “Într-o vizită în Banat, lui Ceauşescu i-a fost prezentată ideea unui autoturism fabricat dintr-o Dacie veche. Aşa s-a născut proiectul Lăstun, care nu era neapărat o idee rea, însă nu era posibil din punct de vedere tehnologic. Producţia la acest model a început în august 1989 şi s-a oprit definitiv în februarie 1990”, povesteşte Constantin Stroe. Acesta a spus că în acest interval s-au produs 5.783 de maşini.


 Economia României în 1989
 
Citește și: