BEI este dispusă să finanţeze până la 25% din costurile Nabucco

0
Participanţii la consorţiu pot să obţină în acest context credite avantajoase din punctul de vedere al dobânzii. „Încă nu s-a luat o decizie, având în vedere că proiectul este încă în etapa de verificare”, a declarat purtătorul de cuvânt al BEI, Rainer Schlitt. De aceea nici nu a fost încă stabilită suma pe care o va finanţa BEI. Concernul RWE, care face parte din consorţiul Nabucco, estimează costurile conductei de gaz la opt miliarde de euro.

RWE a explixcat că BEI ar fi acceptat să acorde credite în valoare de 2,5 miliarde de euro, iar Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a acceptat o linie de creditare de un miliard de euro. Totuşi, suma nu a fost confirmată de BERD. Cu toate acestea, o purtătoare de cuvânt a subliniat că banca va asigura creditare pentru Nabucco, luându-şi rolul de catalizator pentru finanţarea băncilor comerciale.

Constructorii Nabucco sper ca 30% din costuri să fie acoperite de băncile de investiţii. Alte 30% vor fi asigurate de cele şase concerne energetice care dezvoltă proiectul, iar restul sumei ar trebui acoperită de băncile comerciale şi de piaţa de capital.

Fostul ministru german de externe, fruntaş la partidului Verzilor, Joschka Fischer, a asigurat, la Bruxelles, că va exista mai multă susţinere politică a marilor state din UE pentru acest proiect. „De acum devine serios – proiectul va avea nevoie de toată susţinerea politică pentru a se putea dezvolta”, a spus Fischer. Fischer, cuoscut drept cel mai mare opozant al energiei atomice din Germania, s-a lăsat convins în iulie de RWE şi de furnizorul austriac OMV să devină consilierul politic al Nabucco.

Fischer spune că se va folosi de contactele sale apropiate cu Turcia şi cu alte potenţiale ţări furnizoare din regiunea caspică. „Fac diverse deplasări pentru a elimina obstacolele”, punctează Fischer.

Nabucco este un proiect-cheie pentru ca UE să îşi sporească independenţa energetică faţă de Rusia. Conducta ar urma să transporte gaz din Azerbaidjan, Turkmenistan şi Irak, traversând Turcia, Bulgaria, România, Ungaria, ca apoi să ajungă în Austria şi Germania.

Un acord interguvernamental a fost semnat în acest sens în iulie la Ankara de către cinci ţări ale consorţiului, Austria, Ungaria, România, Bulgaria şi Turcia. Consorţiul urmăreşte ca, până la sfârşitul anului, să afle capacităţile de livrare ale clienţilor, pentru ca în 2010 să ia o decizie finală privind investiţia. În 2011 ar trebui să înceapă construcţia conductei, iar în 2014 Nabucco ar putea intra în funcţiune. Treptat, până în 2020, capacitatea Nabucco ar urma să ajungă la 31 miliarde de metri cubi anual.