BOMBĂ: Plătesc zeci de milioane de lei pentru deszăpezire, chiar dacă nu ninge

Unele primării plătesc milioane de euro, anual, doar pentru că societățile responsabile cu deszăpezirea așteaptă să ningă. Se întâmplă în două sectoare din București, dar și în alte localități din țară. Există, desigur, și administrații locale care nu scot niciun leu din conturi, dacă nu ninge.

Contractele de deszăpezire parafate de administrațiile locale intră în vigoare pe 15 noiembrie și expiră pe 15 martie. Prețul plătit pentru deszăpezirea străzilor diferă în funcție de felul în care primăria și-a negociat contractul cu prestatorul de servicii. În Sectorul 1, consiliul local din 2008 i-a atribuit deszăpezirea societății Romprest, pe o perioadă de… 25 de ani. De atunci, conform acelui act, primăria este obligată să plătească peste 10 milioane de lei, iarnă de iarnă, indiferent dacă ninge sau nu. Dacă ninge… prețul aproape se dublează. Contractul expiră în anul 2033.

Dan Tudorache, primarul Sectorului 1: Ne mai costă încă undeva la 8 milioane de lei materialele de deszăpezire: sare, clorură, tot ce… plus benzina, motorina pe care o consumă. Deci, dacă nu este o irană… și mașinile stau, plătim doar orele de așteptare, care sunt undeva la 10 milioane de lei. Dacă este o iarnă grea, plătim undeva la 18 milioane.

Reporter: V-ar avantaja să aveți propria societate de salubrizare – deszăpezire, domnule primar? – Dan Tudorache: Deci, avem un contract foarte bine făcut în 2008 încât… (dă din cap) După 25 de ani putem să ne gândim și la alte variante.

Povestea se repetă, în Sectorul 2. De două decenii, societatea Supercom încasează, iarnă de iarnă, de la primărie… 15 milioane 700 de mii de lei, pentru că utilajele acesteia staționează și… așteaptă să ningă. Oficialii primăriei Sectorului 2 confirmă situația și anunță că pregătesc licitația pentru un nou contract. În Sectorul 3… taxa de așteptare a zăpezii nu există. Primăria a sistat contractul cu fosta societate și a ales să-și curețe și să-și deszăpezească sectorul cu propriile forțe. Primarul zice că iese mai ieftin.

Robert Negoiță, primarul Sectorului 3: Noi acum avem costuri cu sarea, costuri cu carburanții și costul cu salariile. Cred că am redus undeva cu 40%. Mult peste 10 milioane de euro, anual. Undeva între 15 și 20 de milioane de euro noi economisim doar de la salubritate în fiecare an. Să plecăm de la premiza că ninge complet, că ninge tot timpul, probabil că ne-ar costa vreo 7-8 mii de tone de sare

Nici Sectorul 6 nu mai plătește staționarea utilajelor de deszăpezire. În 2008, consilierii locali au eliminat taxa de staționare din contractul încheiat cu societatea de salubrizare Urban. Oficialii acesteia acuză însă pierderi importante și încearcă să convingă consiliul local că nu pot continua să presteze serviciul de deszăpezire în aceste condiții.

Dan Ceaușescu, director comercial societate de salubrizare: Toate cheltuielile ocazionate de pregătirea acestui sezon sunt pierdere, practic. E clar că e o situație care nu mai poate continua așa. Primăria Sector 6 este într-o procedură de selectare a unui nou contract.

Constanța are un contract de salubrizare/deszăpezire încheiat în 2008, între fostul primar Radu Mazăre şi firma Polaris. Documentul a intrat în vizorul procurorilor DNA, care au ajuns la concluzia că la sârşitul contractului, prejudiciul adus primăriei Constanța va fi de 100 de milioane de euro. Conform procurorilor DNA, valoarea serviciului prestat de societatea Polaris a fost supraevaluată cu peste 19 milioane de lei, anual.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed