CNADNR: Bechtel, lucrari de peste 319 mil. euro in 2009

"Avand in vedere necesitatea unei autostrazi in zona respectiva, Autostrada Transilvania este o prioritate pentru Compania Nationala de Drumuri Nationale si Autostrazi din Romania (CNADNR), impreuna cu autostrazile ce urmeaza sa mai fie construite pe traseul Coridoarelor IV si IX. In toamna anului 2008 urmeaza sa fie finalizati primii 25 de kilometri ai acestei autostrazi, pe sectorul aflat intre Campia Turzii si Gilau", au declarat reprezentantii companiei. 

Pentru firma Bechtel, conform acordului de modificare la contractul incheiat, necesarul pentru 2008 se ridica la suma de 442.000.000 euro. Bugetul aprobat pentru proiectul Autostrada Transilvania la 30 iunie a fost de 246.231.142 euro. Firmei Bechtel i-au fost platiti pana in prezent, pentru anul in curs, de catre CNADNR peste 194 milioane euro, iar pentru restul activitatilor necesare proiectului (exproprieri, deminari, descarcare arheologica, mutare si protejare utilitati) au fost platiti 16.669.051 euro. 

Potrivit reprezentantilor CNADNR, sumele achitate pentru Autostrada Transilvania presupun facturile catre firma Bechtel pentru lucrarile realizate de catre aceasta, dar si alte lucrari pe care incluse in proiect, respectiv plata proiectantului, plata consultantului, plata serviciilor juridice (consultanta dar si intocmirea documentatiei cadastrale necesare exproprierilor), deminari, descarcare arheologica, mutare si protejare utilitati. 

Pe sectiunea 2B (Campia Turzii- Cluj Vest) in lungime de 54 kilometri exproprierile au fost realizate in proportie de 94,2%, iar pentru sectiunea 3C (Suplacu de Barcau- Bors 64 km.) exproprierile s-au realizat in proportie de 50%. Valoarea lucarilor pentru sectiunea 2B este de 434 milioane euro, iar pentru sectiunea 3C valoarea lucrarilor este de 445 milioane euro. 

Realizarea exproprierilor este un proces destul de greoi pentru ca sunt foarte multi proprietari care nu au acte de proprietate sau exista neconcordante intre cartea funciara si inregistrarile de la primarii, practic este o munca luata de la zero in unele zone, iar Romania nu are cadastru, au precizat reprezentantii Companiei de Drumuri. De asemenea, Legea privind exproprierile a dus la intarzieri privind exproprierile de teren. In plus, tot CNADNR considera ca achizitiile de terenuri presupun si asigurarea gropilor de imprumut pentru pamant (pamantul din zona nu este bun si pentru a asigura calitatea fundasieie trebuie inlocuit n.r.). Astfel, transportul pamantului de la gropile de pamant costa destul de mult, au mai spus reprezentantii companiei. 

Conform proiectului, Autostrada Transilvania (415 km) parcurge ruta de la nord-vest de la Brasov pana la Oradea, la granita cu Ungaria si va trece prin Brasov, Fagaras, Sighisoara, Targu Mures, Cluj Napoca si Oradea. Contractul de proiectare si executie a lucrarilor a fost semnat in decembrie 2003 intre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) si Bechtel International (USA). In februarie 2006, in urma renegocierii contractului, a fost prelungit termenul de finalizare din decembrie 2012 pentru decembrie 2013. Proiectul este impartit in opt tronsoane. In iunie 2004 lucrarile au fost demarate simultan pe doua dintre acestea – 2B Campia Turzii – Cluj Vest (Gilau) si 3C Suplacu de Barcau – Bors. 

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat, la inceputul lunii iunie 2008, ca anul acesta vor fi dati in folosinta primii 25 de kilometri din Autostrada Transilvania, pe tronsonul Campia Turzii – Gilau. 

Recent, insa, ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, a criticat, la Cluj, compania americana Bechtel, afirmand ca, desi a primit finantarea ceruta in 2008 pentru proiectul Autostrazii Transilvania, nu a finalizat niciun kilometru de autostrada.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed