Cum se vinde vinul românesc în China, principalul importator pentru Asia

0

Hong Kong-ul şi-a propus în urmă cu aproape doi ani să devină importatorul de vin al Asiei. Promovarea comercială şi stimulentele fiscale sunt căile prin care regiunea chineză cu administrare specială vrea să-şi atingă obiectivul. Eliminarea taxelor pentru comerţul cu vin a avut un efect aproape instantaneu.

„Importurile noastre au crescut cu 122% de cand taxele au fost eliminate in februarie anul trecut şi suntem piaţa cu cea mai rapidă creştere din lume,” a precizat Raymond Yip, director adjunct HKTDC.

Ce câştigă Hong Kong-ul din această facilitate? Locuri de muncă şi firme cu afaceri prospere. Vinurile româneşti nu sunt cunoscute în China. Oficialul centrului de dezvoltare a comerţului din Hong Kong spune că România nu beneficiază suficient de pe urma acestui târg. Un stand oferit gratuit de organizatori pe care românii, oficiali şi producători, nu au reuşit să aducă mai mult de câteva sticle. Iar unul dintre sortimente, cel de Cahul, provine defapt din Republica Moldova. Aici, spune oficialul din Hong Kong, ar putea fi vândute atât atât vinurile fine cât şi cele de consum.

„România participa pentru prima data la Târgul internaţional de vinuri şi băuturi alcoolice din Hong Kong. Avem produsele a trei mari producători de produse alcoolice din România. Doi producători de vinuri şi un producător de băuturi alcoolice,” spune Talida Goean, şef Birou Promovare Economică, Hong Kong.

Vicu-Sorin Melicianu este preşedintele camerei de comerţ România-Macao. La fiecare două luni, două săptămâni le petrece în Macao şi Hong Kong şi cunoaşte oportunităţile. „Vinurile pe care le-am vândut şi le promovez sunt vinuri fabricate în România, sunt vinuri rezultate în urma unui joint-venture realizat de firma pe care o reprezint împreună cu o firmă din Republica Moldova, ele sunt exportate pe piaţa din Hong Kong şi din Macao,” a spus Vicu-Sorin Melicianu, preşedinte Cam. de Comerţ România-Macao.

Melicianu are contracte în derulare de câteva milioane de euro şi are şanse să mărească volumul. „Vizitatorii întreabă despre România, ce industrie avem în ţara noastră de băuturi spirtoase, sunt interesaţi de vinurile noastre roşii, în special de vinurile dulci, demidulci,” a declarat Talida Goean.

„Nu am auzit niciodată de vinurile din România. Am văzut standul şi vreau să explorez mai mult. Vinurile pe care le importăm acum sunt din Balcani. Sunt mai interesat de partea estică a Europei,” a precizat Benny Cheng, Regional Director Four Headwaters Ltd.

Benny Cheng ar fi interesat şi de vinurile româneşti rosii, cauta vinuri ieftine, sub 2 euro pe sticlă sau chiar mai ieftine. Ar prefera un producător care nu e deja prezent pe piaţa chineză …pentru a obţine exclusivitatea. Producătorul poate să fie unul mediu sau chiar mic. Caută pe cineva cu o capacitate de 400.000 sticle pe an. Dacă produsul e bun ar putea ajunge după o perioadă să importe toată cantitatea.

„Dacă un producător român vrea să intre pe piaţa chineză direct, taxele vamale cu accize ajung la nivelul de 47%, iar daca intra direct în Hong Kong, 0%, iar între Hong Kong si China Continentală există facilităţi care uşurează accesul vinurilor în China Continentală,” a adăugat Talida Goean, şef Birou Promovare Economică, Hong Kong.

Cu un asemenea potenţial este greu de înţeles de ce participarea românească a fost mai degrabă de formă. „Prezenţa slabă a producătorilor români la acest târg nu pot să o consider decât o pierdere pentru producătorii în discuţie. Majoritatea marilor comercianţi şi distribuitori de alcool din această parte a Asiei sunt prezenţi aici iar paleta de produse solicitate este regăsită pe tot ecartul: slab calitativ, mediu şi de foarte bună calitate,” a adăugat Vicu-Sorin Melicianu.

Importatorii solicită vinuri mai ieftine şi medii din punct de vedere calitativ, pentru piaţa chineză şi vinuri mai scumpe pentru Hong Kong şi Macao. „Consulatul General al României la Hong Kong şi Macao a informat şi informează în permanenţă
despre toate evenimentele economice, comerciale care au loc aici, la Camerele de Comerţ Judeţene, la Camera de Comerţ naţională, la ministerul de resort la practic toţi operatorii mari economici şi comerciali, dar în primul rând îi sperie distanţa,” consideră Sorin Vasile, Consul General, Hong Kong şi Macao.

Eforturile făcute de reprezentanţii României au rămas fără rezultate. „Din nefericire nu a venit nici măcar un răspuns să spună de ce vin sau de ce nu vin. Noi am trimis, nu am primit răspunsuri, există un oarecare regret, evident din partea noastra a celor care dorim să promovăm România aici cât se poate de intens,” a adăugat Sorin Vasile.

O oportunitate pierdută nu înseamnă însă o piaţă închisă. Produsele româneşti pot ajunge totuşi pe piaţă asiatică. Au însă nevoie de promovare susţinută. „Aceasta se poate face direct prin delegaţi, prin cotacte, care se stabilesc pe piaţa targetată respectiv în Hong Kong şi Macao, sau prin societăţi specializate de marketing şi promovare,” consideră Vicu-Sorin Melicianu, preşedinte Cam. de Comerţ România-Macao.

Dacă se constată interes, urmează o degustare. Apoi societatea trebuie să trimită mostre, care în unele cazuri trebuie să ajungă chiar şi la vânzătorii finali. Pentru a pătrunde pe piaţa asiatică, şi nu vorbim doar de vinuri acum, producătorii trebuie să investească de la câteva mii de euro pâna la câteva sute de mii. „Nu este o piata simplă, nu este o piaţă uşoară, dar este accesibilă prin faptul că există o paletă de cerere diversificată,” a adăugat Melicianu.

Roberto Cioacă este în afacerea cu vinuri de mai mult timp. De la începutul anului se află în Hong Kong şi cunoaşte deja bine piaţa. „Vinurile româneşti ar trebui promovate în mod insistent şi foarte consecvent. Nu putem cere unui distribuitor chinez care are în portofoliu două mărci româneşti printre alte două sute să acorde acestora un regim prefernţial. La urma urmei vinurile care se vând cel mai bine sunt cele care sunt cunoscute cel mai mult,” consideră Roberto Cioacă, Business Devel. Manager Liquid Assets Ltd.

Roberto Cioacă cunoaşte cel puţin 2-3 producători din ţară care ar putea să câştige de pe urma setei asiaticilor. „Trebuie gasite niste bugete de reprezentare. Nu le putem spune unor distribuitori importanţi chinezi ca un producator român că nu are 250 de euro pentru a-i trimite nişte eşantioane,” a adăugat Cioacă.

Steve Lee vinde deja vin românesc în Hong Kong. El crede că cel puţin timp de un an ar trebui dusă o muncă de educare a pieţei. Iar poziţionarea ar trebui să fie alături de vinurile franţuzeşti şi italieneşti. Dar atenţie, o invadare a pieţei ar însemna un război al preţurilor, pe o piaţă pe care competiţia este deja mare.

„Cea mai bună metodă de a pătrunde pe piaţă este să intri încet, să încerci să educi oamenii în legătura cu ce este special la vinurile româneşti, în loc să inunzi piaţa cu vinuri româneşti. Trebuie să vii încet, cu 5-6 vânzători şi apoi să educi piaţa,” consideră Steve Lee, director Pleasure Elite.

Şi după cum nu s-au grăbit producătorii români să cucerească piaţa asiatică până acum, înseamnă că vinul românesc va avea toate şansele să devină comparabil ca apreciere cu cel italian sau franţuzesc.