Ford va finaliza achiziţia fabricii Automobile Craiova după ce Parlamentul va adopta legea specială

„Mă bucur că investigaţia Comisiei Europene s-a încheiat într-un timp atât de scurt”, a declarat, Preşedintele şi CEO al Ford Europa, John Fleming. „Am lucrat împreună cu autorităţile române contra cronometru, pentru a transmite toate informaţiile necesare Comisiei în elaborarea deciziei sale”, a mai declarat preşedintele Ford Europa.

„Planurile şi angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova rămân neschimbate”, a spus Fleming. „Acum, scopul nostru este acela de a prelua fabrica cât mai curând posibil şi de a o transforma într-un centru de producţie auto de talie internaţională”, a subliniat John Fleming.

Comisia Europeană a anunţat miercuri că Automobile Craiova a beneficiat de un ajutor de stat ilegal în procesul de privatizare şi a cerut Guvernului României să recupereze 27 de milioane de la întreprinderea craioveană, valoarea estimată a prejudiciului suferit de statul român.

Comisia Europeană şi-a finalizat investigaţia aprofundată privind privatizarea Automobile Craiova, efectuată în temeiul normelor privind ajutoarele de stat prevăzute de Tratatul CE. În urma investigaţiei deschise în octombrie 2007, s-a constatat că România a impus o serie de condiţii referitor la vânzare care aveau drept obiectiv asigurarea unui anumit nivel de producţie şi ocupare a forţei de muncă, acceptând în schimb un preţ de vânzare mai mic. Realizarea unui nivel mai ridicat de producţie şi de ocupare a forţei de muncă pentru Automobile Craiova prin vânzarea condiţionată şi, dimpotrivă, obţinerea unor venituri mai mici de către statul român reprezintă ajutor de stat. Pentru a evita ca întreprinderile să beneficieze de avantaje neloiale faţă de concurenţi, nu se pot acorda ajutoare decât în condiţii stricte.

În cazul acestei privatizări nu se aplica niciuna dintre condiţiile respective şi, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piaţa comună.

În mai 2007, Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), a anunţat vânzarea participaţiei de 72,4% pe care o deţinea în cadrul Automobile Craiova. Autorităţile române au asociat privatizării condiţii specifice, în special realizarea unui nivel minim de producţie de 200 000 de automobile în al patrulea an de la privatizare şi a unui nivel minim al investiţiilor, precum şi menţinerea tuturor celor 3.900 de foşti angajaţi ai întreprinderii Automobile Craiova şi ai filialei acesteia, Daewoo România.

Ford a fost singura întreprindere dispusă să prezinte o ofertă în aceste condiţii. Aceasta a oferit un preţ de cumpărare de 57 de milioane de euro şi a câştigat licitaţia.

Comisia a deschis o investigaţie în octombrie 2007, întrucât era preocupată de faptul că privatizarea Automobile Craiova printr-o licitaţie condiţionată ar fi putut avea drept rezultat scăderea preţului de vânzare, implicând, prin urmare, ajutor de stat.

Investigaţia Comisiei a arătat că impunerea condiţiilor respective a dus la scăderea preţului de vânzare, subliniază Comisia. Valoarea de piaţă a participaţiei de 72,4% deţinută de statul român din activele industriale de bază, participaţie cumpărată de Ford, a fost estimată la 84 de milioane de euro. În consecinţă, prin impunerea unei serii de condiţii de altă natură decât economică în ceea ce priveşte licitaţia, România a renunţat la venituri în valoare de 27 de milioane de euro. Dat fiind că acele condiţii au asigurat obţinerea unui anumit nivel de producţie, de ocupare a forţei de muncă şi de investiţii, licitaţia condiţionată a conferit un avantaj economic întreprinderilor Automobile Craiova şi Daewoo România. Acest avantaj a fost finanţat din veniturile la care statul a renunţat prin vânzare.

Sursa: NewsIn

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed