Franţa comandă primele trenuri cu hidrogen de la Alstom, contract de aproape 190 milioane euro pentru primele 12 trenuri electrice

0
44
Franţa comandă primele trenuri cu hidrogen de la Alstom, contract de aproape 190 milioane euro pentru primele 12 trenuri electrice

”Regiunile franceze Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est şi Occitanie lansează prima comandă de trenuri hibride electric-hidrogen din Franţa. Această comandă reprezintă un pas istoric în reducerea emisiilor de bioxid de carbon în industria feroviară, în beneficiul pasagerilor şi al regiunilor respective, precum şi în dezvoltarea ecosistemului bazat pe hidrogen şi a unei industrii feroviare promiţătoare pentru viitor. Acţionând în numele celor patru regiuni, SNCF Voyageurs a făcut o comandă către Alstom pentru primele 12 trenuri electrice cu sistem dual de alimentare electric – hidrogen (plus două unităţi opţionale) din gama Coradia Polyvalent pentru Régiolis, dezvoltate de Alstom. Contractul valorează în total aproape 190 de milioane de euro. Această inovaţie marchează o revoluţie autentică în mobilitatea feroviară. Fiind o premieră în Franţa, acest contract va contribui la atingerea obiectivelor de tranziţie energetică de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră şi poluarea fonică, ambiţie susţinută de guvernul francez prin planul său de adoptare a hidrogenului lansat în iunie 2018. Este pe deplin în conformitate cu programul PLANETER de reducere a impactului asupra mediului exercitat de soluţiile de mobilitate regională ale SNCF Voyageurs, pornind de la convingerea că introducerea mai multor TER (trenuri regionale expres) poate reduce semnificativ emisiile de CO2”, a anunţat grupul.

 Alte regiuni franceze şi-au exprimat deja interesul de a participa la a doua fază a proiectului.

”Această comandă oficială din partea autorităţilor franceze pentru trenuri alimentate cu hidrogen este rezultatul a doi ani de eforturi comune ale susţinătorilor proiectului. Trenul Coradia Polyvalent echipat cu dublă alimentare cu energie electrică întruneşte cerinţele reţelei feroviare franceze şi are o autonomie de până la 600 de km pe secţiunile neelectrificate. Trenul, cu patru vagoane şi o lungime de 72 de metri, are o capacitate totală de 218 locuri şi dispune de aceleaşi performanţe dinamice şi nivel de confort ca ale versiunii hibride electric-diesel”, precizează compania.

Aproape 400 de trenuri Coradia Polyvalent cu alimentare hibridă electric-diesel şi respectiv 100% electrice au fost comandate de regiuni franceze din anul 2011. Dezvoltarea şi producerea trenurilor Coradia Polyvalent asigură peste 2.000 de locuri de muncă în Franţa pentru Alstom şi furnizorii săi. Şase din cele 15 unităţi Alstom din Franţa sunt implicate în proiect:  Reichshoffen (regiunea Bas-Rhin) pentru proiectare şi asamblare, Ornans (Doubs) pentru motoare, Le Creusot (Saône-et-Loire) pentru boghiuri, Tarbes (Hautes-Pyrénées) pentru sisteme de tracţiune, Villeurbanne (Rhône) pentru componente electronice on-board şi Saint-Ouen (Seine-Saint-Denis) pentru design.

„Franţa are tot ce îi trebuie pentru a deveni un campion al hidrogenului: guvernul francez este pe deplin angajat să transforme această ambiţie în realitate. Vom acoperi 47 de milioane de euro din costurile de dezvoltare ale primului tren regional alimentat cu hidrogen, din Franţa. Sunt încântat că acest sprijin a permis celor patru regiuni partenere să-şi confirme comanda pentru primele 14 trenuri”, a declarat Jean-Baptiste Djebbari, ministrul delegat pentru transporturi, Ministerul francez pentru Tranziţie Ecologică.

Christophe Fanichet, CEO, SNCF Voyageurs, spune că această comandă marchează un pas concret către o mobilitate curată, prin lansarea unei noi soluţii feroviare cu zero emisii directe.

”Hidrogenul a devenit o soluţie concretă pentru a ajuta regiunile să realizeze tranziţia lor energetică. Suntem mândri de angajamentul nostru faţă de această direcţie şi de adăugarea acestei tehnologii la gama de soluţii dezvoltate pentru regiunile noastre prin programul nostru PLANETER. Această comandă este rezultatul mai multor ani de muncă alături de autorităţi şi producător, realizată prin angajamentul şi expertiza echipelor noastre din materialul rulant şi departamentele TER, pentru a dezvolta un tren cu hidrogen care să răspundă nevoilor din regiunile noastre”, a spus Christophe Fanichet, CEO, SNCF Voyageurs.

Alstom este prima companie feroviară din lume care a lansat pe piaţă un tren cu hidrogen şi care stăpâneşte această tehnologie prin intermediul trenului său iLint, dezvoltat pentru piaţa germană.

”Această nouă comandă pentru piaţa franceză este pe deplin în conformitate cu ambiţia grupului Alstom de a deveni numărul unu pe piaţa de mobilitate ecologică şi inteligentă şi de a contribui la implementarea unui ecosistem eficient bazat pe hidrogen în regiunile noastre”, a declarat Jean-Baptiste Eyméoud, preşedintele Alstom Franţa.

La rândul spu, Laurent Wauquiez, preşedintele consiliului regional din Auvergne-Rhône-Alpes, afirmă că protecţia mediului este o problemă majoră şi fără îndoială cea mai mare provocare din secolul XXI.

”Această comandă pentru primele trenuri Coradia din Auvergne-Rhône-Alpes este următorul pas în ambiţia regiunii noastre de a stimula dezvoltarea verde, concentrându-se pe inovare, dezvoltarea afacerilor şi crearea de locuri de muncă. De la angajamentul nostru faţă de proiectul european Zero Emission Valley, ne-am propus să facem din regiunea noastră – care reprezintă o bază pentru aproape toţi jucătorii din sectorul hidrogenului – o regiune cu unul dintre cele mai scăzute niveluri de emisii de carbon din Europa, prin dezvoltarea de aplicaţii pentru această nouă sursă de energie. Trenurile cu hidrogen sunt o alternativă inovatoare la trenurile diesel care circulă pe liniile noastre neelectrificate”, a declarat Laurent Wauquiez, preşedintele consiliului regional din Auvergne-Rhône-Alpes.

Marie-Guite Dufay, preşedinta consiliului regional Bourgogne-Franche-Comté, declară că hidrogenul, în special hidrogenul verde, este o modalitate nu numai de a contracara efectele încălzirii globale, ci şi de a stimula ocuparea forţei de muncă, atractivitatea şi dezvoltarea în regiunea noastră care o administrează.

”În calitate de pionier în această tehnologie strategică, regiunea a reunit talentele şi abilităţile atât ale Bourgogne, cât şi ale Franche-Comté în tranziţia sa către hidrogen. Comanda pentru trei Coradia Polivalent H2 în valoare totală de 52 de milioane de euro marchează un nou pas în adoptarea hidrogenului pentru soluţii de mobilitate cu emisii reduse de carbon. Trenurile vor circula între Auxerre şi Laroche-Migennes şi vor face parte din primul ecosistem regional din Franţa care va include trenul, cu sediul în Auxerre”, a declarat Marie-Guite Dufay, preşedinta consiliului regional Bourgogne-Franche-Comté.

Toate trenurile – trei plus două opţionale pentru regiunea Grand Est şi alte nouă comandate de celelalte regiuni – vor fi asamblate în fabrica Reichshoffen.

”Acesta este primul pas în strategia pe termen lung a TER Grand Est şi implicarea noastră în acest program fără precedent îşi propune să stimuleze o lansare la nivel naţional a trenului uşor cu hidrogen în Franţa. Testele efectuate vor fi fundamentale în dezvoltarea unui sector feroviar francez de hidrogen şi, într-o a doua fază, producerea trenului uşor de hidrogen de care regiunea Grand Est are mare nevoie pentru a-şi implementa politica de salvare şi dezvoltare a căilor ferate mici”, a spus Jean Rottner, preşedinte al consiliului regional din Grand Est, preşedinte al consiliului regional din Bourgogne-Franche-Comté.

Acesta este un moment cheie în cursa pentru adoptarea hidrogenului în regiunea Occitanie, care se concentrează pe dezvoltarea de noi moduri de mobilitate şi crearea de soluţii practice pentru producerea de hidrogen verde, spun reprezentanţii regiunii.

”Această primă comandă dă startul unei noi ere de progres tehnologic pentru mobilitatea verde. Regiunea Occitanie va primi în 2025 primul prototip de tren cu hidrogen pe linia Montréjeau – Luchon, pe care sperăm să o redeschidem. Este, de asemenea, o veste bună pentru ocuparea forţei de muncă şi dezvoltarea regiunii noastre, în special având în vedere că uzina Alstom din Tarbes este implicată în fabricarea acestor trenuri inovatoare. Reindustrializarea cu emisii reduse de carbon a regiunilor noastre şi soluţiile de mobilitate ecologică nu mai sunt un vis utopic, ele funcţionând deja în regiunile noastre. Aş dori să salut angajamentul colectiv al celor patru regiuni care şi-au demonstrat capacitatea de a iniţia şi susţine acest proiect, care promovează apariţia unui sector promiţător pentru viitor aici, în Franţa”, a declarat Carole Delga, preşedinta consiliului regional al Occitanie / Pyrénées – Méditerranée.

SNCF Voyageurs este compania de transport feroviar de pasageri din cadrul SNCF Group. Oferă soluţii de mobilitate comună şi uşă în uşă pentru a satisface nevoile pasagerilor în ceea ce priveşte serviciile, costurile, calitatea şi impactul asupra mediului. Oferă atât soluţii de mobilitate pentru distanţe scurte, cât şi pentru călătorii pe distanţe lungi în Franţa şi Europa prin: Transilien în regiunea Ile-de-France; TER pentru trenurile regionale; şi Voyages (TGV INOUI, OUIGO, Intercités, Eurostar, Thalys, TGV Lyria etc.). Agenţia sa de turism online OUI.sncf este în prezent cel mai important site de comerţ electronic din Franţa. SNCF Voyageurs transportă aproximativ cinci milioane de pasageri pe zi. Creată la 1 ianuarie 2020, SNCF Voyageurs este o societate pe acţiuni şi o filială deţinută în întregime de SNCF Group.

Portofoliul de produse al Alstom cuprinde o gamă diversă, de la trenuri de mare viteză, metrouri, vehicule tip monorail, tramvaie şi autobuze electrice până la sisteme integrate, servicii personalizate, infrastructură, controlul traficului şi soluţii digitale de mobilitate. După ce Alstom a preluat Bombardier Transportation la 29 ianuarie 2021, veniturile combinate ale noului grup s-au ridicat la 15,7 miliarde de euro pentru perioada de 12 luni încheiată la 31 martie 2020. Compania Alstom are sediul principal în Franţa şi este prezentă în 70 de ţări, având un număr de 75.000 de angajaţi.