Google desenează harta globală a inflaţiei

Principalul atu al Google Price Index, un proiect dezvoltat de Hal Varian, chief economist Google, este rapiditatea, GPI-ul demonstrând industriei financiare globale că datele economice pot fi adunate mult mai rapid folosind puterea internetului.

 

Raportul oficial al statelor Unite, Consumer Price Index, colectează datele manual, preluându-le direct de la magazine, și este publicat lunar.

 

Într-un interviu cu Financial Times Varian a ținut să sublinieze că GPI nu reprezintă un înlocuitor al CPI pentru simplul motiv că mixul de produse vândute pe internet sunt diferite de cele vândute în economia offline.  Categoria de cheltuieli legate de casă de pildă reprezintă 40 de procente din CPI-ul american în tip ce, în indexul Google, aceasta ocupă doar 18 procente.

 

GPI-ul arată însă o “ destul de bună corelație” cu CPI -ul pe categorii de produse precum camerele video sau ceasurile care sunt vândute în mod curent pe internet dar mai putin pentru altele, precumcomponente pentru mașini, care în mod normal nu sunt tranzacționate online.

 

Varian spune că GPI-ul a fost inspirat dintr-o experiență personală de shopping: “O tragedie s-a abătut asupra casei noastre cu câteva luni în urmă, atunci când râșnița mea preferată de piper s-a stricat.”

 

Căutând ‘râșniță de piper’ pe Google Shopping, Varian a fost absorbit de listele de prețuri. “Care e primul lucru pe care vrea un economist să îl facă în situația asta? Să construiască un index de prețuri, bineînțeles”, a mai spus el.

 

Varian a mai discutat cu cei de la Financial Times despre celelalte proiecte de previziune economică care folosesc datele de search ale Google, printre care se numără  “prognoză a prezentului” folosind  în timp real datele de search pentru a oferi o alternativă la datele oficiale care sunt în mod normal făcute publice cu o întârziere de câteva săptămâni.

 

De exemplu volumul căutărilor după  “asigurare de șomaj” ar putea fi un bun indicator pentru a prognoza creșterea ratei de șomaj sau a plăților pentru asigurarile de șomaj.

 

Varian spune că analizele pe care le emite Wall Street-ul vor continua să fie mai exacte decât cele dezvoltate de Google, acestea luând în calcul variabile multiple, însă că datele de search ale Google s-ar putea dovedi un factor important de  îmbunătățire a gradului de acuratețe a acestor prognoze.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed