Guy Poupet, BRD SocGen: Nu ne aşteptăm la un avans al provizioanelor (VIDEO)

0

Reporter: Bună ziua domnule Poupet. O să încep discuţia prin a face referire la sectorul bancar român. Aţi preluat funcţia de preşedinte – director general al BRD SocGen în ianuarie. Până acum, care este părerea dumneavoastră privind sectorul bancar local?

Guy Poupet: Cred că sectorul bancar românesc nu are slăbiciuni structurale mari, consider că băncile sunt bine capitalizate, per ansamblu, şi că supravegherea exercitată de banca centrală este eficace, de aceea consider că progresiv, odată cu revenirea economiei româneşti, sectorul bancar local va reveni pe creştere.

Din acest punct de vedere, care ar fi, de exemplu, diferenţele majore dintre sectorul bancar românesc şi cel francez?

Principala diferenţă dintre cele două sectoare constă în maturitatea pieţelor şi chiar în maturitatea sectorului bancar însuşi. În mod evident, veţi găsi în Franţa bănci mult mai vechi şi pieţe mult mai active şi mai importante. De exemplu, băncile din România se oferă în cele mai multe cazuri servicii generaliste în timp ce pe piaţa franceză există instituţii specializate pe anumite domenii. Într-o manieră globală, utilizăm mult mai puţine lichidităţi în Franţa şi de asemenea veţi observa activităţi mult mai intense în ceea ce priveşte produsele secundare, care sunt foarte importante, cum ar fi operaţiunile pe bursă sau cu titluri.

Vă rog să îmi vorbiţi despre procesul de trecere la noua poziţie de preşedinte-director general al BRD.

Nu a fost o tranziţie dificilă. Personal, am mai trecut prin situaţii similare şi mă aflu acum la cea de-a cincea expatriere. Este a patra bancă pe care o conduc într-o ţară străină pentru mine. Aşadar sunt obişnuit cu astfel de situaţii. Sunt conştient de faptul că BRD reprezintă un nume, că are o clientelă recunoscută şi că are colaboratori cu experienţă. Aşadar, am gasit aici o bună echipă de conducere şi cred că acest lucru ne va permite să traversăm cu uşurinţă această perioadă mai dificilă, dar şi să continuăm dezvoltarea băncii.

Aţi preluat conducerea băncii într-o perioadă dificilă pentru economia românească. Care sunt principalele obiective pentru acest an?

Obiectivele noastre sunt definite în funcţie de situaţia economică şi de mediul în care noi acţionăm. Obiectivul nostru se referă la clienţi, în speţă menţinerea relaţiilor cu clienţii noştrii pentru a-i putea ajuta să depăşească obstacolele cu care se confruntă şi să vedem care sunt nevoile lor reale. În fine, trebuie să dăm prioritate calităţii riscului, din cauza acestui mediu mai dificil şi să continuăm să inovăm. Este cert că ne organiza mai mult în materie de servicii mai degrabă decât în materie de produse bancare. Însă vom continua să acordăm atenţie dezvoltării noastre şi vom lansa câteva produse şi servicii.

Société Générale a pus la punct o strategie pe cinci ani care va fi pusă în aplicare în toate diviziile grupului. Ce prevede această strategie pentru România?

Da, Societe General a pus la punct un proiect care se numeste “Ambiţii 2015” şi care se referă la întregul grup, la toate diviziile, inclusiv la unitatea din România. Proiectul are patru axe principale, patru axe de dezvoltare. Prima este axa clienţi, prin care ne concetrăm asupra clienţilor noştrii şi răspundem mai bine nevoilor acestora dar şi să identificăm acele produse care corespund cel mai bine nevoilor lor.

Cea de-a doua axă este cea a bărbaţilor şi femeilor care formează Societe Generale, aşadar şi personalul BRD. Vrem să ne asigurăm că aceştia sunt mai eficienţi şi că lucrează în condiţii mai bune, astfel încât să raspundem necoilor băncii.

Cea de-a treia axă este cea de procesare, prin care trebuie să asigurăm securitatea şi eficacitatea acestui segment. Încercăm, de asemenea, să reducem costurile şi să inovăm în acest domeniu.

Ultima axă se referă la comunicare. Trebuie să avem o comunicare transparentă, rapidă, şi care să ne permită să avem imaginea casei în linie cu mediul şi cu aşteptările celor care sunt alături de noi.

Am văzut că BRD a avut o politică mai degrabă prudentă în ceea ce priveşte acordarea de credite, în perioada de boom a acestui sector. Vă veţi păstra această politică şi în 2010?

O politică prudentă însă nu restrictivă. Avem o politică prudentă şi, având în vedere dificultăţile, trebuie să supraveghem îndeaproape evoluţia creditării şi mai ales calitatea şi siguranţa acestui segment. Şi asta pentru a ne ajuta clienţii care se confruntă cu probleme să identifice cât mai repede soluţii. Dedicăm efectiv o mare parte din resurse supravegherii creditării şi vom continua să paricipăm activ la finanţarea economiei. Vrem să facem asta. Vă voi da două exemple. Am fost foarte implicaţi în programul „Prima Casă” şi vom continua să fim. De asemenea, vom participa la finanţarea întreprinderilor de stat.

Mulţi spun că programul „Prima Casă” a stimulat creditele ipotecare. Credeţi că vom asista la efecte similare şi în 2010?

Da, cred că acest tip de program este foarte util având în vedere circumstanţele actuale, este foarte eficace şi acesta este motivul pentru care suntem aşa de implicaţi. În 2009, dacă nu mă înşel, am dat finanţări de 135 de milioane de euro şi avem o cota de piaţă foarte bună. De aceea considerăm că programul este benefic nu numaiîn ceea ce priveşte creditarea, ci şi prin posibila stimulare a economiei româneşti.

Am văzut că profitul brut al băncii a scăzut cu 30% în 2009, din cauza provizioanelor. Vă aşteptaţi la o creştere a provizioanelor în 2010?

Nu ne aşteptăm la un avans al provizioanelor în acest an. Considerăm că vârful crizei a fost atins dar este cert că ieşirea din criză va fi progresivă. Provizioanele, din nefericire, fac parte din ciclul economic şi din cel bancar şi trebuie acceptate astfel de situaţii. Credem că acest an nu va aduce deteriorări ale portofoliului, comparativ cu 2009.

Ce planuri de extindere aveţi pentru acest an?

Planurile vizează dezvoltarea operaţiunilor, aşa cum am mai spus, şi ele vor depinde de circumstanţe. Vrem să profităm de toate oportunităţile în materie de creditare, care există într-o oarecare măsură. Vom continua să inovăm şi să introducem o serie de servicii noi, dar şi produse. M-aş referi, de exemplu, la utilizarea de bilete, de carduri, produsele de asigurări sau la activităţile filialelor noastre. În cadrul grupului avem perspective şi oportunităţi largi de dezvoltare.

Mai am o ultimă întrebare. Va deveni BRD prima bancă locală în timpul mandatului dumneavoastră?

Aş fi foarte fericit dacă această bancă ar deveni prima din sistem dar aceste nu este obiectivul principal, nu este primul meu scop. Acesta este de a asigura siguranţa operaţiunilor mele, ale băncii şi profitabilitatea. Dacă circumstanţele ne vor transforma în prima bancă din ţară voi fi foarte fericit, însă acest lucru nu constituie o obsesie.