Laurentiu Popescu, country manager IDC Romania:”Investitorii renunta la hardware si tintesc pietele de software si servicii”

0

Care este cuvantul care ar defini cel mai bine stadiul actual al industriei locale de IT&C si de ce?

In opinia IDC, cuvantul care ar defini cel mai bine stadiul actual al industriei locale de IT&C este “emergent”. Piata locala de profil este o piata emergenta, intr-o economie emergenta.

Desi are particularitatile sale, industria romaneasca de IT&C urmeaza un trend de dezvoltare observat acum cativa ani in tarile Europei Centrale, in Polonia, Cehia sau Ungaria, de exemplu. Unele etape au fost sarite sau vor fi sarite in mod dinamic, pe fondul schimbarii tehnologiilor (scaderea importantei telefoniei fixe si a internetului dial-up si cresterea nevoii de mobilitate – cresteri deosebite pe segmentele notebook, telefonie mobila, internet mobil in banda larga etc.).

 Care vor fi, in acest an, principalele motoare de crestere ale pietei IT&C?

Conform datelor preliminare IDC pentru anul 2007, piata romaneasca de IT&C a ajuns la 6,2 miliarde dolari, pe fondul unei cresteri de la an la an a pietei de comunicatii, de 18% si a pietei de IT, de 36%. In timp ce, pe piata comunicatiilor, cresterea exploziva a penetrarii internetului in banda larga a fost contrabalansata intr-o oarecare masura de scaderea interesului fata de telefonia fixa, pe piata de IT, cresterea segmentului hardware a fost mult peste asteptari, in special pe segmentele notebook si multifunctionale.

Piata romaneasca ramane in continuare axata pe achizitia de hardware (in 2007, mai mult de 77% dintre cheltuielile cu IT au fost directionate catre hardware), in special in verticalele sectorului public: administratie, educatie si sanatate, care beneficiaza de un aflux important de fonduri europene si care sunt subinformatizate.

Pentru perioada 2008-2012, IDC considera ca principalele motoare de crestere vor fi reprezentate, in primul rand, de achizitia de hardware, care va reprezenta, pana in 2012, mai mult de 70% din piata locala de IT, ca si de adoptarea rapida a serviciilor de internet in banda larga.

Cresterea pietelor de software si servicii IT va fi, de asemenea, importanta, desi mai moderata. Companiile, in special cele mici si mijlocii, incep sa constientizeze importanta sistemelor informatice performante, pornind de la hardware si servicii asociate de instalare si configurare, pana la ERP sau chiar Business Intelligence.

 Cum afecteaza criza economica, manifestata la nivel international, piata locala de IT&C?

Teoretic vorbind, criza economica ar putea afecta volumul afacerilor din Romania si, cu siguranta, are si va avea si in continuare un impact moderat, pe fondul unor aplatizari de cresteri sau al scaderii veniturilor previzionate.

In teorie, acestea ar putea afecta decizia de a investi in IT&C. Insa investitiile in IT&C sunt atat de necesare in Romania, mai ales pe anumite piete verticale, incat este greu de crezut ca vom sesiza vreun efect negativ in achizitiile de IT&C.

 2008 este un an electoral. Cum va afecta acest lucru evolutia industriei locale de IT&C?

In mod traditional, anii electorali au coincis cu cresteri consistente pe anumite tehnologii, evident, asociate proiectelor din sectorul public.

Exista un numar destul de important de proiecte anuntate de mult timp in sectorul public, a caror livrare este prevazuta sa se finalizeze in acest an. Cu siguranta, anul electoral este o influenta pozitiva pentru vanzarile de IT si va face ca majoritatea proiectelor aflate in stadiile finale de aprobare sa se si concretizeze, insa nu trebuie sa uitam ca si 2006 sau 2007 au fost ani cu vanzari foarte consistente catre sectorul public.

 Care sunt principalele sectoare din aceasta industrie care au atras investitii anul trecut si unde credeti ca se vor orienta aceste investitii in 2008?

Pe piata de IT, in zona hardware, competitia este acerba si marjele de profit pe canalele de distributie au scazut destul de mult, asa incat productia si distributia de hardware nu au reprezentat si nici nu vor reprezenta in viitor un factor determinant in atragerea investitorilor. Putem asista la cateva relocari (gen fabrica Nokia) sau la achizitionarea pachetelor majoritare ale marilor lanturi de retail in IT.

In schimb, pietele de software si servicii sunt, cu siguranta, foarte atractive pentru investitori, in conditiile in care, desi cererea nu este pe masura asteptarilor, ea poate fi educata. Pe piata comunicatiilor, lucrurile sunt destul de asezate si este posibil sa asistam doar la achizitii strategice, venite din partea unor jucatori regionali sau internationali. Pe termen scurt, singurul potential de investitii poate fi reprezentat de lansarea serviciilor WiMAX, care se lasa destul de mult asteptata.

 Care sunt principalele atuuri pe care ar trebui sa le ia in considerare investitorii straini atunci cand decid sa intre in industria locala de IT&C?

Principalele puncte forte ale Romaniei sunt continua dezvoltare, ce se reflecta in cheltuieli din ce in ce mai mari cu IT&C, atat in mediul de business, cat si in ceea ce priveste segmentul rezidential, ca si importantele fonduri europene alocate acestui domeniu; pe langa cei 383 milioane de euro alocati de Uniunea Europeana, bugetul IT estimat al Romaniei, pana in 2013, este de 550 milioane de euro. Cele mai importante directii de dezvoltare sunt dezvoltarea de software, servicii IT si outsourcing.

Investitiile in IT s-au facut pe doua cai: fie prin achizitionarea unor companii locale, fie prin investitii greenfield. Tara noastra ofera o serie de facilitati legislative, cum e faptul ca, in Romania, e nevoie doar de cinci proceduri pentru a infiinta o companie si doar de 11 zile, in timp ce in Bulgaria si Slovenia e nevoie de noua proceduri si de peste 30 de zile. In plus, companiile straine au fost atrase de numarul mare al fortei de munca disponibile si de procentajul mare de personal calificat.

In 2006, Romania a avut unul dintre cele mai mari procentaje de absolventi de invatamant superior din Europa Centrala si de Est si cel mai bun procentaj de absolventi in disciplinele complementare industriei IT (informatica, automatizari, limbi straine); in plus, numarul de vorbitori de engleza si franceza este foarte mare; peste 90% dintre studenti invata limba engleza si peste 85% invata limba franceza (cel mai mare procentaj din ECE, ceea ce explica numarul mare de companii franceze care investesc in Romania).

Un alt aspect luat in considerare de investitori e faptul ca Romania are cel mai mic numar de zile libere oficiale (doar sapte) din Europa Centrala si de Est, in timp

IDC Romania Cercetare si consultanta

Profil Este o companie de cercetare si consultanta pentru afaceri si management. Face parte din International Data Corporation, companie care furnizeaza la nivel mondial servicii de cercetare si analiza a pietei IT&C. Potrivit IDC, piata locala de hardware s-a cifrat la 467 mil. euro in 2007, iar cea de software, la 262,9 mil. euro.

Subsidiara

  • IDC Romania, ca si entitate juridica, s-a infiintat in 2007
  • IDC este o divizie a International Data Group Inc., compania-mama a IDG News Service
  • IDC a aparut in Romania in 2001, ca reprezentanta a IDC Central Europe GmbH

CV

  • A absolvit Academia de Studii Economice din Bucuresti
  • Este masterand in Stiinte decizionale la Universitatea de Stiinte Economice din Atena
  • A fost consultant la International Economics and Business Advisors (IEBA)
  • Februarie 2008 – prezent – country manager IDC Romania