Lucrări de mântuială? Semne mari de întrebare la autostrada Sibiu-Pitești

Asociația Pro Infrastructură acuză actuala conducere a Companiei Naționale de Austostrăzi (CNAIR) că își bate joc de proiectul construcției autrostrăzii Sibiu-Pitești în sensul că în secțiunile complicate, cele care străbat dealuri și munți, s-au utilizează informații dintr-un studiu de fezabilitate din 2008 și că la viitorul tunel Poiana, de 1,7 kilometri, s-au făcut doar două foraje, operațiune care nu este îndeajuns pentru a se stabili prețul corect al lucrării.

 

”După ce în ultimii 10 ani actorii relevanți din transporturi (Comisia Europeană, consultanții de la Jaspers, experți independenți, asociații profesionale, societate civilă) au cerut CNAIR să realizeze investigații de teren serioase pe Autostrada Sibiu-Pitești, Directorul General CNAIR Sorin Scarlat dă cu piciorul bunului simț ingineresc și tuturor vocilor raționale și anunță că va scoate la licitație execuția lucrărilor pe baza „studiilor” din 2008.

 

Discutăm de cel mai important proiect de infrastructură rutieră din România și în același timp cel mai dificil de construit până în prezent: prima autostradă montană. Sectoarele 1, 4 și 5 (mai ușoare ca dificultate) au fost licitate, doar primul având contract semnat.

 

Secțiunile 2 și 3 (cele mai dificile, aproape 70 de km prin dealuri înalte și munți) așteaptă în zadar de 10 ani realizarea investigațiilor de teren mai mult decât necesare. Cel mai flagrant exemplu este la tunelul Poiana (1,7 km lungime), la care au fost făcute în 2008 doar două foraje geotehnice, la capetele lui. Cum ar putea un potențial constructor să estimeze un preț corect al tunelului dacă nu știe practic nimic despre solul străbătut?!

 

CNAIR a încercat actualizarea studiului de fezabilitate, dar contractul a fost reziliat în 2017 fără să fie făcut nimic pe tronsoanele grele de munte. Ulterior, în 2019, a lansat o licitație doar pentru foraje geotehnice, dar pe bani foarte puțini. Prin urmare, nu s-a prezentat nimeni și procedura a fost anulată.

 

Probabil sătui de atâtea studii (nefăcute), au considerat că documentația incompletă din 2008 a devenit suficientă cu trecerea timpului și au decis să „simplifice” procedura ca în multe alte proiecte sfârșite tragic, trecând direct la licitația de execuție.

 

O primă consecință a licitării unui drum fără să știi nimic despre sol: costul estimat exorbitant, fiind cuantificate nenumărate riscuri. Se vehiculează suma de 4,75 miliarde de lei pentru 37 de km de autostradă, adică aproape 130 de milioane de lei (27 milioane euro) pe kilometru.

 

Ca în multe alte cazuri similare, fie se va câștiga contractul la o sumă imensă acoperitoare, fie, cel mai probabil, vor apărea „pariori” care vor risca cu sume mai mici, dar care se vor bloca când vor da piept cu realitățile din teren, contractul fiind suplimentat ulterior sau direct reziliat.

 

Cerem Guvernului (când vom avea așa ceva) SĂ DEMITĂ în cel mai scurt timp conducerea ageamie și iresponsabilă a CNAIR și să pună în locul ei profesioniști competenți”, au scris cei de la Pro Infrastructură.

 

CNAIR speră ca luna viitoare să scoată la licitație și lotul 3 din autostrada Sibiu-Pitești, cu o lungime de 37 de kilometri, plus încă 10 kilometri din lotul 2, între Cornetu și Câinenii Mari. Pentru a se asigura că firmele interesate au și capacitatea de a duce la bun sfârșit lucrările, care nu vor fi unele simple, licitația va fi una cu precalificare, potrivit directorului general al CNAIR, Sorin Scarlat, citat de G4Media.

 

Construirea celor 37 de kilometri dintre Cornetu și Tigveni va costa circa 4,75 de miliarde de lei, potrivit estimărilor CNAIR, adică aproape un miliard de euro, și va dura, cu tot cu proiectarea, circa 6 ani și jumătate. Pe acest tronson va trebui realizat și un tunel cu o lungime de 1,7 kilometri în zona Poiana. Va fi cel mai lung tunel de pe întreaga autostradă Siibiu-Pitești, mai scrie G4Media.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed