Ce rentează: iPad sau o tableta românească?

0

Apple a vândut în trimestrul trei din 2011 nu mai puţin de 9,25 milioane de iPad-uri. Cifrele Apple inspiră nu numai companiile chineze, care produc sosii de iPad-uri în serie, ci şi companii româneşti, care sunt convinse că ar putea avea succes pe piaţa locală producând tablete PC.

 

MONEY.ro a încercat să afle ce l-ar putea determina pe consumatorul român să cumpere o tabletă PC românească în locul uneia consacrata la nivel mondial, precum iPad sau Samsung Galaxy Tab.

 

Ionut BalanIonuţ Bălan, Chief of Software Testlab în cadrul CHIP, a analizat pentru MONEY.ro dacă şi în ce condiţii merită să cumperi o tabletă românească. Analiza s-a făcut în funcţie de preţ, caracteristicile tehnice, brand şi dezavantajele pe care le prezintă tabletele româneşti.

 

Pentru comparaţie vom lua în considerare tableta Evolio Neura, lansată de curând de către Televoice, la un preţ de 1.499 lei şi tableta Allview AllDro2, comercializată la un preţ de 749 lei.

Evolio Neura

 

„Caracteristicile tehnice sunt criterii de departajare a produselor, dar din punctul meu de vedere nu sunt cele mai importante”, spune Ionuţ Bălan.

 

„Cele două tablete despre care vorbim rulează Android, care de la început este un criteriu intens de departajare faţă de referinţa iPad. Cine vrea Android alege libertate: în design, în aplicaţii, în ceea ce poate face cu o tabletă”.

 

Unde nu fac faţă tabletele româneşti?

 

„Dacă e să compari iPad cu orice altceva, pleci în primul rând de la design şi de la calitatea materialelor. Din punctul meu de vedere, singurul model care poate cât de cât să rivalizeze cu un iPad este tableta Samsung Galaxy Tab, de 10,1 inci. De asta a şi încercat Apple să oprească comercializarea ei în Europa.

 

Nici Neura, nici AllDro 2 nu au cum să stea în faţa iPad-ului din punct de vedere al design-ului şi al calităţii materialelor”, spune Ionuţ Bălan.

 

 

În ceea ce priveşte autononima, spune el, nu te poţi încrede în ceea ce zic producătorii.

 

„Specificaţiile sunt relative. De obicei vrei un produs pe care să îl foloseşti cât mai mult pe baterie. Eu nu am văzut încă o listă completă de specificaţii coerente nici de la AllDro, nici de la Neura. Experienţa îmi spune că dacă ceva nu e spus în specificaţii atunci înseamnă că nu e tocmai un avantaj pentru acel produse”, este de părere Ionuţ Bălan.

 

Specificaţiile tehnice ale tabletelor româneşti

 

Neura are o echipare similară cu ceea ce există în acest moment pe piaţa tabletelor cu sistem de operare Android, de la producători precum Motorola, Samsung sau LG.

 

Neura are un procesor Tegra 2 dual core la 1GHz, stocare 16 GB iNAND Flash, memorie   512 MB RAM DDR 2 cameră foto, WiFi, Bluetooth.

 

„Iese în faţă cu un ecran IPS, acelaşi cu cel de pe iPad, cu multitouch”, spune Ionuţ Bălan.

 

Tableta are o conectivitate superioară, prezentând un docking port prin intermediul căruia poate fi legată într-o reţea de calculator. Un plus este şi suportul Flash şi decodarea video hardware, întâlnită şi la Motorola, Samsung sau LG.

 

AllDro 2 are un preţ mic, dar renunţp la mai multe lucruri. Are un procesor la 1GHz, dar nu are Tegra 2 şi este doar single core, mult mai lent decât la celelalte modele. Ecranul este de doar 8 inci şi e rezistiv.

 

„Un lucru la care lumea trebuie să fie foarte atentă: ecranele rezistive răspund mai greu la touch-ul cu degetul şi necesită un pen. Din cauză că sunt rezistive, unghiurile de vizibilitate au de suferit şi culorile la fel”, spune Ionţu Bălan.

 

Specialistul CHIP crede că este un dezavantaj pentru ambele tablete româneşti faptul că funcţionează cu sistemul de operare Android 2.2, care nu este făcut pentru tablete.

 

„Pe piaţă există Android 3.2, optimizat pentru aşa ceva”, spune Ionuţ Bălan. Android 2.2 este făcut pentru smartphone-uri şi nu pentru tablete.

 

„Neura ar putea emite ceva pretenţii, nu foarte multe însă, prin prisma faptului că are o configuraţie similară cu modelele consacrate şi că are un ecran IPS, bun”, spune Ionuţ Bălan.

 

Ce ne spune brandul

 

Brandul nu poate coexista cu compromisul, crede Ionuţ Bălan. Cine îşi doreşte o tabletă iPad sau Galaxy Tab nu va cumpăra niciodată un produs la jumătate de preţ.

 

„Refuz să cred asta. Compromisul este foarte mare şi nu va fi făcut”, spune Ionuţ Bălan.

 

„Trebuie ca lumea să înţeleagă un lucru: mai toate gadget-urile sunt făcute în China, contează doar în ce fabrică şi cu ce materiale. Te uiţi la un iPad şi la un Samsung Galaxy Tab şi vezi eleganţă. Aşa ceva lipseşte de la Neura şi de la AllDro”.

 

Încrederea într-un brand nu se câştigă de pe o zi pe alta. Consumatorii trebuie să se obişnuiască cu produsul şi să capete încredere în el. Deocamdată acest lucru lipseşte tabletelor româneşti.

 

„Sunt convins că brandul este un criteriu important de diferenţiere, care merge mână în mână cu preţul pe care utilizatorul îl va plăti pentru produs”, spune Ionuţ Bălan.

 

„Neura şi AllDro pică şi la testul ăsta”.

 

Ultima strigare, preţul

 

Ionuţ Bălan crede că cine are bani de investit într-un concept de tabletă, va analiza coerent ce oferă fiecare model în parte şi va face o alegere informată.

 

„Pentru un utilizator care a înţeles că are nevoie de o tabletă, diferenţa între un produs sau altul nu va fi dată strict de preţ: va căuta acele elemente care îi aduc satisfacţie maximă – greutate, finisaje, flexibilitatea sistemului de operare, aspect, autonomie etc”, spune Ionuţ Bălan.

 

749 lei poate fi considerat un preţ excelent pentru cine nu vede de unde apare de fapt acest preţ şi ce ascunde el.

 

„Preţul mic este justificat prin mult compromisuri: display inferior, calitate redusă a materialelor, performanţă redusă, lipsa unui cip grafic performant, doar 4GB memorie internă, 8 inch diagonală”, afirmă Ionuţ Bălan.

 

„Dincolo de cât costă, întrebarea fireasă este „Se justifică?””.

 

Ce lipseşte tabletelor româneşti?

 

Competitivitatea, crede Ionuţ Bălan. „Nu poţi să concurezi cu firmele mari, care vând milioane de bucăţi, la nivelul preţului. Nu ai cum”, spune Ionuţ Bălan.

 

Există arme, precum conţinut localizat de calitate, suport rapid şi eficient sau alte elemente de localizare. Atât Televoice, cât şi VisualFan, producătorul Allview, încearcă să aducă conţinut localizat pe tablete. Utilizatorii vor decide dacă merită investiţia.