Milenialii, cutremurul care va lovi piaţa muncii din România: „Mai inteligenţi, mai bine echipaţi şi vor salarii mari. Firmelor le va fi greu să-i ţină acasă“

Universitatea Babeş-Bolyai, prin Institutul STAR UBB, a finalizat, zilele trecute, un

studiu

pentru o multinaţională având ca temă aşteptările profesioniştilor din IT şi ale generaţiei Millennials, în condiţiile competiţiei acerbe pentru resurse umane din industria tehnologiei.

„NTT Data vrea să se pregătească pentru viitor, pentru că toţi ştim că din 2025 piaţa muncii va fi dominată de generaţiile Millennials şi Z, care vor depăşi generaţiile Baby boomers şi X. Se va schimba practic profilul pieţei muncii”, explică psihologul Daniel David, prorectorul pentru Cercetare, Excelenţă şi Competitivitate  al UBB şi şeful Catedrei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie.
Baby boomers este generaţia celor care au peste 55 de ani – copiii născuţi după cel de-al II-lea război mondial, când a avut loc o explozie a natalităţii; generaţia X sunt cei care au între 35 şi 55 de ani;  milenialii au între 18 şi 35 de ani, iar generaţia Z sunt cei sub 18 ani.

„Ce are firma pentru mine”

Cercetătorul a explicat ce se va întâmpla pe piaţa muncii odată cu producerea acestei schimbări majore. „Milenialii sunt copiii generaţiei baby boomers şi ai generaţiei X şi se percep ca fiind foarte speciali. Pe de o parte, părinţii X au investit în ei foarte mult, echipându-i cu multe abilităţi: ore de limbi străine, sport, tehnologie etc, lucruri de care ei înşişi nu au beneficiat, fiind aşa-zisa <<generaţie cu cheia de gât>> nu numai în România, ci şi în alte părţi ale lumii. Pe de altă parte, părinţii din generaţia baby boomers şi-au educat copiii în logica <<tu poţi să faci ce vrei>>, <<tu eşti puternic>>, <<tu poţi să-ţi schimbi viaţa>>”, detaliază David. Această diferenţă de percepţie se răsfrânge puternic şi asupra modului în care este abordat locul de muncă.

„Când intră piaţa muncii această generaţie pune problema: <<ce are firma să-mi dea mie>>. În generaţia baby boomers este valabil ce spunea  J.F. Kennedy: <<Nu întreba ce poate face ţara pentru tine, întreabă ce poţi face tu pentru ea>>. Milenialii gândesc altfel: <<eu sunt o persoană specială şi faptul că lucrez aici constituie un avantaj importantă pentru organizaţie, ce-mi dă firma mie?>>”.

Despre generaţia Z se ştiu puţine, având în vedere că este în formare –fiind persoanele cuprinde între 5 şi 17 ani.

 

continuarea, pe adevarul.ro 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed