Niels Schnecker, analist financiar şi fost pilot de vânătoare: Avioanele F-16 ne costă 1 miliard de euro (VIDEO)

0

MONEY.ro scria, în urmă cu mai bine de o lună, că România va alege avioanele F16, în urma instalării scutului antirachetă de către SUA.

CITIŢI ŞI: Scut antirachetă la pachet cu supersonice: Armata română va zbura cu F-16

Schnecker
consideră că F-16 reprezintă cea mai bună alegere făcută de statul român, chiar dacă, în condiţiile în care România este membră NATO, un avion multirol nu este foarte important şi România “ar fi trebuit să se perfecţioneze pe elicoptere”.

Cu 60 de milioane sub fund

Potrivit unor surse militare citate de NewsIn, Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a primit, în urmă cu aproape o săptămână, răspunsul oficial favorabil din partea Statelor Unite la cererea de ofertă pentru cele 24 de avioane F-16 Block 25 aflate în uz, contractul urmând să se desfăşoare la nivel interguvernamental. Potrivit surselor, guvernul american este dispus să livreze gratuit României 24 de avioane F-16 aflate în uz, urmând ca România să investească în revitalizarea acestora, pregătirea piloţilor şi amenajarea pistelor.

“Ne spunea comandantul că avem 60 de milioane sub fund. Ca atare, în momentul de faţă, să zicem 70 de milioane de euro ori 24…puteţi face un calcul (…) Există costuri, nu vorbim de echipamentul nud, vorbim de echipamentul de bord, consumabile, rachetele costă bani, avioanele cu astea merg, trainingul este foarte scump. (…) Am ajunge la un milliard de euro, le va fi mult mai uşor să încerce, în timp, să găsească modalităţi să ridice cele două fabrici, Aerostar Bacău şi Avioane Craiova, le va fi mai uşor sa găsească un upgrade aici”, a spus Schnecker.

Gripen ar fi fost pentru România ca un robot industrial pentru o bucătărie de bloc

Înlocuirea actualelor avioane MIG-21 Lancer, avioanele de luptă din dotarea Statului Major al Forţelor Aeriene (SMFA) al căror ciclu de viaţă se va încheia în curând, este una din priorităţile MApN.

Analiza caracteristicilor tehnico-economice ale celor mai performante avioane multirol a determinat identificarea a cinci tipuri care satisfac cerinţele operaţionale elaborate de apărare. Este vorba despre F-16 – Lockheed Martin, SUA, JAS-39 Gripen – SAAB, Suedia, Eurofighter Typhoon – consorţiu Germania, Marea Britanie, Italia şi Spania, F-18 – Boeing, SUA şi Rafale – Dassault Aviation, Franţa.

“De departe F-16 ni se potriveşte cel mai bine. Imaginaţi-vă că locuim într-un apartament de bloc cu instalaţie electrică de bloc, şi ne luăm un aparat de gătit pentru un restaurant de lux. Instalaţia electrică ar sări în aer. De aceea nu putem lua Gripen”, a spus Schnecker.

El a explicat că F-16 sunt avioane cu experienţă în teatrele de operaţiuni ceea ce face intergrarea României în sistemul NATO mai facilă şi, lucrul cel mai important, trainingul este mai uşor, fiind disponibili mai mulţi specialişti care să poată instrui armata.

Aerostar Bacău şi Avioane Craiova, la treabă!

Schnecker a adăugat că cele două fabrici de avioane din România sunt foarte potrivite pentru offsetul avioanelor F-16, avem o experienţă bună în construcţia de piste, avem aerodromuri bune, dar care necesită renovări.

“SUA ne dau echimpamentul, el trebuie să fie reparat, adus la standard, normal, F-16 Block 25 este în uz de 25 de ani, majoritatea navelor SUA, la un moment sau altul, au văzut acţiune, deci trebuie adus la standard. Mie mi-e teama de training, eu n-aş lăsa pe mâna guvernului român să investească în training.(…) În România, singura pistă modernizată este Kogălniceanu care a fost reabilitată de SUA”, a afirmat Schnecker.

Consultantul a afirmat că nu se ştie dacă este un moment bun de achiziţie al avioanelor, lucru de care ne putem convinge de-abia peste 40 de ani.

F-16 este tipicul dog fighter, este făcut pentru lupta avion la avion. România nu va avea un rol de apărare de zid al flancului de est, el va fi susţinut de aviaţia NATO”, a explicat Schnecker.

Potrivit Wikipedia, F-16 Fighting Falcon este un avion de luptă multirol proiectat iniţial de General Dynamics şi îmbunătăţit de Lockheed Martin pentru United States Air Force. A fost conceput iniţial ca avion de vânătoare cu greutate redusă. Dispune de comenzi de zbor electronice fly-by-wire (primul avion de luptă de serie echipat cu acest sistem), raport tracţiune-greutate supraunitar (începând cu variantele C/D), poate efectua viraje cu acceleraţie de 9g. În zbor manifestă stabilitate statică relaxată (negativă), de aceea nu poate fi pilotat fără sistemul computerizat fly-by-wire. Pe de altă parte, această instabilitate naturală îi conferă o manevrabilitate deosebită.

Operatori:

* United States Air Force: 2507
* United States Navy: 40
* Alte forţe aeriene: 2401

  •   Royal Bahraini Air Force: 22
  •   Belgian Air Force: 160
  •   Chilean Air Force: 10+18
  •   Danish Air Force: 78
  •   Egyptian Air Force: 220
  •   Hellenic Air Force: 140+30
  •   Royal Jordanian Air Force: 24
  •   Indonesian Air Force: 10
  •   Israeli Air Force: 339
  •   Italian Air Force: 34
  •   Royal Netherlands Air Force: 137
  •   Royal Norwegian Air Force: 72
  •   Royal Oman Air Force: 12
  •   Pakistan Air Force: 34
  •   Polish Air Force: 48
  •   Portuguese Air Force: 45
  •   Republic of Singapore Air Force: 60
  •   Republic of China (Taiwan) Air Force: 150
  •   Republic of Korea Air Force(ROKAF): 180
  •   Royal Thai Air Force: 61
  •   Turkish Air Force: 280
  •   United Arab Emirates Air Force: 80
  •   Venezuela Air Force: 24

Caracteristici generale:

* Echipaj: 1
* Lungime: 49 ft 5 in (14.8 m)
* Anvergură: 32 ft 8 in (9.8 m)
* Înălţime: (4.8 m)
* Greutate (gol): 18,238 lb (8,272 kg)
* Greutate încărcat: 26,463 lb (12,003 kg)
* Greutate maximă la decolare: 42,300 lb (16,875 kg)
* Motor: 1× Pratt & Whitney F100-PW-220 sau 1× General Electric F110-GE-100 postcombustie turboventilator, F100 14,590 livre fără postcombustie şi 23,770 livre cu postcombustie; F110 17,155 livre fără postcombustie, 28,985 livre cu postcombustie (F100 64.9 kN / 105.7 kN; F110 76.3 kN / 128.9 kN)

Performanţe:

* Viteză maximă: Mach 2.05 la altitudine, 1,321 mph (2,500 km/h)
* Rază de acţiune: 2,000+ mi distanţă maximă de zbor (3,200+ km)
* Rază de luptă: 340 mi (295 nm, 550 km) într-o misiune sus-jos-sus cu şase bombe de 1,000 livre (454 kg)
* Plafon de serviciu: 55,000+ ft (15,240+ m)
* Viteză ascensională: 50,000 ft/min (255 m/s)

Armament

* Tunuri: 1× M61 Vulcan 20 mm Tun Gatling
* Rachete neghidate: CRV-7
* Rachete ghidate:

  • Aer-aer: 6× AIM-9 Sidewinder sau 6× AIM-120 AMRAAM sau 6x Python-4
  • Aer-sol: 6× AGM-65 Maverick sau 4× AGM-88 HARM
  • Antinaval: 4× AGM-119 Penguin, 2x AGM-84D Harpoon (Singapore/Israel F-16D)

* Bombe: 2× CBU-87 cu fragmentare, 2× CBU-89 mine, 2× CBU-97, 4× GBU-10 Paveway, 6x GBU-12 Paveway II, 6x bombe din seria Paveway ghidate prin laser, 4× JDAM, 4× Seria Mk 80, precum şi bombe nucleare cum ar fi Bombă nucleară B61.