Noiembrie – punctul terminus al Programului Rabla 2010 şi al speculei cu tichete

0

Cea mai simplă modalitate de a participa la Programul Rabla 2010 a fost de la început deţinerea unui autoturism care să îndeplinească condiţiile de casare, procesarea acestuia la un centru autorizat, obţinerea cuponului şi alegerea dealerului auto.

Posibilitatea de a cumpăra alte două cupoane nu a complicat într-o primă fază obţinerea acestora. La începutului anului găseai cu uşurinţă proprietari dispuşi să renunţe la maşini pentru jumătate din suma oferită de stat pentru un cupon şi astfel te puteai prezenta la dealer cu cele trei vouchere care îşi aduceau un preţ mai bun pentru maşina nouă.

După această etapă intermediară au intrat pe piaţă puternic speculatorii. Având la dispoziţie sume mari pentru cumpărarea cupoanelor şi fiind prezenţi direct la sursa de achiziţionare (Remat-uri) au acaparat procente importante la nivel naţional din numărul total al voucherelor din Rabla 2010.

Doar că socoteala de acasă nu prea e la fel cu cea din târg şi mulţi dintre ei ţin cât pot de mult la preţ. La data redactării acestui material un cupon se vinde cu minim 1700 lei şi cu o sumă maximă de 1900 lei.  Foarte mulţi speculatori nu prea au clienţi pentru că, de fapt, cupoanele ajunse la ei provin de la cei care au dat maşina veche la casat şi n-au avut bani de una nouă. 

Preţul mai este ţinut sus şi de faptul că pe piaţa speculei au intrat şi unii dealeri. De obicei aceştia cumpără un număr mai mare de vouchere pe care le folosesc pentru atragerea clienţilor. Această activitate se practică neoficial la nivelul întregii ţări şi a mai impulsionat puţin piaţa auto.

Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, declara recent că prin Programul Rabla 2010 s-au vândut în primele patru luni ale acestui an 12.300 de maşini.  Pentru comparaţie, conform datelor APIA, în luna aprilie 2008 s-au vândut 16.299 maşini, mai mult decât s-au vândut pe piaţa locală de la începutului anului şi până acum. Cifrele ne arată nivelul scăzut la care se află piaţa auto şi faptul că voucherele nu sunt folosite în totalitate.

Cerere şi ofertă

O simplă căutare pe internet ne arată cum stă în acest moment pe piaţa voucherelor din Programul Rabla 2010. Cei care dispun de un cupon sau mai multe nu lasă preţul mai jos de 1600-1800 lei. Ofertele de cumpărare a cupoanelor se învârt în jurul sumei de 1500 lei.  Prima categorie susţine că din valoarea iniţială a cuponului de 3800 lei s-a lăsat suficient din preţ, cei care vor să cumpere spun că oricum nu sunt prea mulţi oameni dispuşi să mai cumpere maşini noi.

Poate cel mai bine lucrurile descrise mai sus se pot observa pe site-ul Rabla 2010 care oferă o secţiune pentru vânzarea sau cumpărarea acestor cupoane.  Se oferă spre vânzare tichete începând de la 1600 lei, iar cumpărătorii oferă în medie aproximativ 1000-1200 lei pentru un cupon.

Exemplul site-ului de mai sus nu este singular. Majoritatea forumurilor auto au la secţiunile dedicate anunţuri similare, precum şi site-urile specializate în anunţuri din România. Singurul lucru comun al acestor anunţuri este preţul: o medie pentru vânzare de 1700 lei.

Noiembrie – punctul terminus

Indiferent ce se întâmplă în piaţă la nivel de preţ şi evoluţie a vânzărilor, un lucru este cert: termenul limită până la care poate fi folosit un cupon din Programul Rabla 2010 este luna noiembrie. Dacă voucherul nu este utilizat devine nul.

Acest lucru va conduce spre un singur aspect pozitiv: speculatorii vor face tot posibilul să vândă cât mai repede cupoanele pe care le mai au. Pentru cei care vor o maşină nouă şi nu vroiau să dea prea mult pentru un voucher această perioadă va fi una bună. Dar asta va depinde şi de dealeri.

Dacă acum sunt oferte foarte bune pe piaţa autoturismelor noi, la punctul terminus al Programului Rabla 2010 sunt şanse să asistăm la o schimbare radicală. Deja nu mai putem vorbi de stocuri auto mari, astfel că dealeri pot jongla mai uşor cu preţurile. Dacă acum au lăsat preţul unei maşini noi mai jos cu 2000 euro şi aceasta e în ofertă cu voucherele incluse, în noiembrie e posibil să asistăm la creşteri de preţ pentru autoturismele noi.

Cuponul nu mai poate fi folosit după luna noiembrie, însă un autoturism nou poate face parte din ofertă o perioadă de timp mai lungă.  Vom avea astfel un moment interesant pe piaţa auto locală când cererea şi oferta  vor avea un punct de întâlnire critic. Nu reuşeşti să vinzi voucherul – rămâi cu el, nu cumperi o maşină nouă – aceeaşi situaţie. Cei mai fericiţi vor fi cu siguranţă dealerii auto care vor profita la maxim de situaţie.

Oportunităţi

Probabil cel mai bun moment pentru cumpărarea voucherelor va fi la vară. Speculatorii sunt conştienţi că riscă să-şi piardă banii investiţi şi vor începe să lase din preţ mai ales dacă se cumpără mai multe.

Dealerii, pe de alta parte, vor continua să ţină preţurile jos până la începutul toamnei. Unii mai au încă unităţi produse în 2009 sau la începutul anului pe care vor să le dea rapid, astfel că vom găsi oferte bune combinate cu Programul Rabla 2010. După expirarea termenului de utilizare a voucherelor vom asista, aşa cum ne-am obişnuit şi din perioada sărbătorilor, la creşteri mari de preţ.

Citeşte şi

Totul despre programul Rabla – de la casarea maşinii vechi până la cumpărarea unui autoturism nou

Efectele Programului Rabla: topul ofertelor auto se schimbă săptămânal

10 lucruri pe care trebuie sa le ştii înainte să intri într-un showroom auto