O piaţă a maşinilor electrice în România? Peste nu mai devreme de câţiva ani

0

Ministerul Mediului lucrează la o ordonanţă de urgenţă care vizează acordarea de facilităţi din partea statului cumpărătorilor de maşini electrice, valoarea subvenţiilor urmând să acopere diferenţa de cost dintre un astfel de vehicul şi unul cu propulsie pe carburant, aproximativ 5.000 de euro.

 

„Toate ţările europene acordă sau vor acorda facilităţi pentru achiziţia de automobile electrice, era normal să se conformeze şi România. Cu toate acestea, în România nu vom putea vorbi de o piaţa a maşinilor cu zero emisii mai devreme de câţiva ani buni”, a declarat Silviu Preoteasa, preşedintele Asociaţiei Dealerilor de Marcă Volkswagen.

 

Cristian Bică, membru al Asociaţiei Distribuitorilor Autorizaţi Ford, spune că ar putea dura 4-5 ani până când românii vor considera maşina electică o alternativă la automobilul propulsat cu carburant.

 

„Despre maşini electrice în România vom putea vorbi într-un viitor destul de îndepărtat. Prezenţa maşinii electrice pe plan local va fi un proces greu de implementat, chiar şi în condiţiile în care Guvernul va aloca stimulente la achiziţie, asta pentru că nu avem pusă la punct o infrastructură specifică”, a precizat Bică.

 

Vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, estimează că până în anul 2020, gradul de penetrare a maşinilor electrice în parcul auto din Europa va fi de aproximativ 7%.

 

„Romania, ca şi toate celelalte ţări europene, trebuie să se preocupe activ de reducerea efectelor gazelor de seră şi, îinând cont de dimensiunea ţării noastre, este cu siguranţă o piaţă potenţială pentru maşinile electrice. Având în vedere că românul este deschis către nou, sunt de părere că românii ar trebui să primeasca cu entuziasm maşinile electrice, mai ales că, aşa cum este şi normal, achiziţionarea acestora este incurajată şi susţinută prin măsuri administrative”, a afirmat Valmar.

 

Ernest Popovici, preşedintele APIA, a spus că, deşi automobilele electrice reprezintă viitorul în ceea ce priveşte mijloacele de transport rutier, şi achiziţia lor este încurajată de autorităţi, nu se poate forma o piaţă de profil în viitorul apropiat.

 

Importatorii mărcilor Mitsubishi şi Citroen sunt primii distribuitori care au adus în România automobile cu propulsie electrică, Mitsubishi i MiEV şi Citroen C-Zero, modele care costă în jurul a 36.600 de euro. Alte două modele ale producătorilor Renault şi Peugeot vor fi lansate pe piaţa locale până la finele acestui an.

 

Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a avut în cursul dimineţii de miercuri o întrevedere cu mai mulţi reprezentanţi ai conducerii companiei Renault, subiectul discuţiei reprezentându-l modalitatea prin care statul poate încuraja cumpărarea maşinilor electrice în locul celor care folosesc combustibil fosil.

 

Borbely a declarat că există două variante pentru ca statul să stimuleze cumpărarea de vehicule electrice.

 

Într-o primă fază, beneficiari vor fi instituţiile publice, iar facilităţile vor veni de la Fondul de Mediu în două forme, fie prin programul Rabla, fie prin subvenţionare directă a unui procent de până la un sfert din costul unei maşini electrice.

 

O altă variantă este cea în care instituţia care vrea să cumpere o maşină electrică nu are niciun vehicul pe care să-l poată casa. „În aceste condiţii, instituţia respectivă poate primi de la Fondul de Mediu o subvenţie de până la 25% din valoarea maşinii noi. Urmează să stabilim exact procentele”, a spus ministrul de resort.