OPC, de BLACK FRIDAY: Cum îți recuperezi banii dacă nu ești mulțumit de produsele cumpărate

Perioadele reducerilor sunt cele care determină un mare număr de cumpărători să profite de ofertele comerciale ale agenților economici, cea mai așteptată fiind de departe Black Friday, eveniment care atrage cei mai mulți cumpărători în mediul online. Tocmai de aceea, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze cu această ocazie.

 

Se desființează CCR-ul? Anunțul făcut de Ludovic Orban

 

 

Mai mult, situația actuală, creată de evoluția COVID-19, a condus la intensificarea comerțului online, acest tip de afacere bazându-se pe relația de încredere într-o măsură mult mai mare decât comerțul tradițional și totodată expunând consumatorul unor riscuri noi.

În acest sens, Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) Regiunea Sud-Muntenia atenționează asupra faptului că, la cumpărarea online, clienții trebuie să urmărească atent cerințele privind comanda, livrarea și transportul, precum și data expedierii produselor. Recomandăm, de asemenea, verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs.

 

Victor Costache revine! Ce ar fi făcut fostul ministru dacă era încă în funcție

 

 

 

Consumatorul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat online, are dreptul de a denunța contractul și are la dispoziție 14 zile pentru a returna produsul, dacă nu este mulțumit de el, fără să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

De asemenea, consumatorul trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare ale magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungește cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat în format expres despre existența dreptului de returnare a produselor.

În 2020, Black Friday se va desfășura în condiții speciale față de anii precedenți și în cazul în care consumatorii consideră că drepturile le-au fost încălcate, le recomandăm să ne semnaleze orice abatere și îi asigurăm că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, prin structurile sale teritoriale, le va acorda tot sprijinul.

Vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor.

Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.

Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin menționarea noului preț langă prețul anterior, barat, fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat. Indiferent dacă este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).

Pentru siguranța cumpărăturilor din perioada ofertelor de Black Friday, recomandăm citirea cu atenție a caracteristicilor produsului, verificând dacă acestea corespund cu adevărat dorințelor și nevoilor cumpărătorilor.

Pentru cumpărăturile online, sfătuim consumatorii să verifice stocul existent, prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA), dar și dacă prețul include și costul de livrare. Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații, după cum urmează: datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală); caracteristicile esențiale ale produsului; prețul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalitățile de plată și de livrare; perioada de valabilitate a ofertei; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.

Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare, iar modul în care răspunde la aceste întrebări îi poate oferi cumpărătorului indicii asupra seriozității vânzătorului.

Legea nr. 449/2003, republicată, reglementează garanțiile produselor, stabilind că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur produs.

Garanția legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul achiziționării unui produs, consumatorul beneficiază de garanția legală, în temeiul legii. Garanția legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viață este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât consumatorul este informat despre acest lucru. Conform legii, garanția legală este responsabilitatea vânzătorului.

Garanția comercială este cea care se acordă suplimentar. Este în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate acorda atât producătorul, cât și vânzătorul. Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legală.

Dacă produsul se defectează sau nu respectă specificațiile, consumatorul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile. Ca regulă, inițial se poate alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului. Înlocuirea poate interveni în cazul în care produsul nu mai poate fi reparat și se va face numai cu un produs identic. În ceea ce privește produsele de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanție, totalul intervalelor în care produsul nu a funcționat din cauza defectelor depășește 10% din respectivă perioada de garanție, consumatorul poate solicita înlocuirea sau o rambursare a prețului.

Anularea contractului poate interveni în trei cazuri: când nu ați beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului; când vânzătorul nu a luat măsură reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă; când vânzătorul nu a luat măsură reparatorie într-un termen de 15 zile. Anularea contractului are că efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, consumatorul va primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul înapoi.

Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luați legătura direct cu service-ul, în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Consumatorul nu are niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar dacă consumatorul merge la service cu produsul, trebuie să informeze întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.

În cazul produselor de folosință îndelungată, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanție care începe din momentul înlocuirii. În cazul produselor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioada egală cu timpul scurs din momentul în care a fost notificat vânzătorului defectul sau i-a fost predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat și a fost primită o înștiințare cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul a fost livrat.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed