Coaliţie anti-bănci pe internet: deja 8.300 de clienţi nemulţumiţi. Sfaturi pentru rate mai mici

Transpunerea şi adaptarea unei legi europene în legislaţia românească a născut speranţe în rândul datornicilor, care pot beneficia, teoretic, de plata unei rate lunare mai mici. Cele mai importante articole ale legii sunt acelea care stipulează eliminarea unor comisioane şi trecerea de la dobânzile interne ale băncilor la indicatorii transparenţi Robor/Euribor/Libor, ce vor fi necesari de acum pentru calculul dobânzilor variabile.

Bancherii, sprijiniţi de unele ambiguităţi din lege, încearcă să facă în favoarea lor trecerea la noul sistem de formare a dobânzilor. La unele bănci, cel mai mare procent din ratele de dobândă era constituit de rata de dobândă internă a băncii la care se adăuga o marjă fixă mai mică. Trecerea la indicatorii Euribor/Robor/Libor + marja fixă ar trebui să ducă la o rată de dobândă mai mică pentru datornici, deci rate lunare mai mici de plată şi, implicit, marje mai mici de câştig pentru bancheri.

La un credit în euro cu o rată a dobânzii de 10% pe an, în care dobânda internă a băncii însemna 7 pp şi marja fixă 3 pp, noua dobândă ar trebui să fie Euribor (0,7-0,9 pp, în funcţie de scadenţă) + marja de 3 pp. O astfel de reducere semnificativă a dobânzii – aproximativ 6 pp – ar aduce pierderi substanţiale bancherilor, după cum declara pentru Money Express Nicolae Cinteză, şeful Direcţiei de Suraveghere din BNR.

Astfel, băncile au ales să păstreze valorile vechi ale dobânzilor, modificând valoarea marjelor “fixe” şi adăugând la aceasta ratele Euribor/Robor/Libor – în funcţie de moneda creditului. Asta în ideea ca rata de dobândă să nu scadă.

În acest caz, costurile sunt transferate integral pe clienţi, iar cel mai mult ar putea avea de suferit cei cu credite în euro.

Cum Euribor va creşte cu siguranţă începând cu anul următor, clienţii se pot aştepta la plata unor rate lunare mai mari.

O altă nemulţumire a clienţilor constă în intenţia băncilor de a redenumi sau transforma unele comisioane, astfel încât acestea să se încadreze în condiţiile stipulate de lege. Însă, legea spune că pe durata contractului nu pot fi introduse noi comisioane şi nu pot fi modificate sau majorate comisioanele existente fără acordul clientului.

Toate aceste lucruri fac obiectul de discuţie a grupurilor anti-bănci formate pe Yahoo! Groups.

Clienţii băncilor sunt nemulţumiţi de faptul că nu primesc actele adiţionale la timp,  ori acestea nu sunt personalizate, ci doar drafturi, şi de faptul că actele adiţionale nu poartă numere de înregistrare, nu sunt ştampilate şi semnate.

Membrii îşi împărtăşesc modele de formulare prin care pot fi respinse actele adiţionale – unele astfel de modele fiind avizate de avocaţi precum Gheorghe Piperea care reprezintă clienţii BCR într-un proces colectiv -, sau se pregătesc să acţioneze bancile în instanţă. Aceştia au la dispoziţie documentele privind procedurile de urmat pentru depunerea unei reclamaţii sau chiar sentinţe ale judecătoriilor pronunţate în cauze ce ţin de abuzuri ale băncilor.

Până acum, pe grupurile anti-bănci s-au strâns peste 8.300 de membri – care generează un număr considerabil de postări -, iar numărul acestora creşte destul de repede.

Grupul de clienţi ai Volksbank este cel mai mare de pe Yahoo! Groups. Grupul a fost deschis la 1 iulie 2010 şi a adunat până acum 3108 de clienţi.

Potrivit HotNews.ro, 400 dintre aceştia se vor întâlni la sfârşitul acestei săptămâni într-o sală închiriată. Aceştia au invitat şi reprezentanţii BNR la discuţii.

Cei nemulţumiţi de BCR s-au înscris într-un grup, constituit la 9 iulie, ce numără 1432 de clienţi, acesta fiind al doilea ca mărime.

Grupuri cu membri numeroşi sunt şi cele ale clienţilor ING (752 de membri, constituit pe 2 septembrie), Alpha Bank (716 membri, constituit pe 7 septembrie), Bancpost (510 membri, din 27 august) sau Raiffeisen (395 de membri înscrişi începând cu 1 septembrie).

Miercuri, 15 septembrie, au mai fost constituite trei noi grupuri pentru clienţii CEC, Millennium şi Provident. Cinteză declara în interviul acordat Money Express că „fenomenul a început să capete asemenea conotaţii încât devine îngrijorător“.

În cazul în care clienții nu-și manifestă în scris nemulțumirea față de actul adițional la contractele de credit, și doar aleg să nu semneze, cel mai probabil băncile vor înțelege asta drept un acord tacit. Așadar, e bine ca cei nemulțumiți de actul adițional  să facă o notificare, în scris, dacă vor să aibă vreo șansă la o eventuală modificare, în instanță sau amiabilă, a prevederilor din actele adiționale.

Aveţi aici câteva exemple de formulare standard folosite de clienţii băncilor pentru înaintarea plângerilor sau notificărilor:

Modelele de scrisoare au fost create de către membrii grupurilor. Pentru alte modele de scrisoare, intraţi pe grupul corespunzător băncii dvs. – le găsiţi în lista de mai jos. În afară de grupul BCR, celelate grupuri nu necesită aprobarea aderării, fiind necesar doar un cont de Yahoo! Mail.

 Grupuri ale clienţilor, numărul membrilor şi data la care au fost constituite grupurile

  1. Clienţi Volksbank 3108 membri – 1 iulie
  1. Clienţi BCR 1432 membri – 9 iulie
  1. Clienţi ING 752 de membri – 2 septembrie.
  1. Clienţi Alpha 716 membri – 7 septembrie
  1. Clienţi Bancpost 510 de membri – 27 august
  1. Clienţi OTP 406 membri – 2 septembrie
  1. Clienţi Raiffeisen 395 membri – 1 septembrie
  1. Clienţi RBS 232 membri – 3 septembrie
  1. Clienţi BRD 221 membri
  1. Clienţi Banca Romaneasca 153 membri – 6 septembrie
  1. Clienţi Banca Transilvania 150 membri – 2 septembrie
  1. Clienţi Crediteurope 130 membri – 2 septembrie
  1. Clienţi Piraeus 103 membri – 7 septembrie
  1. Clienţi Unicredit 47 membri – 7 septembrie
  1. Clienţi CEC 2 membri – 15 septembrie
  1. Clienţi Milennium 2 membri – 15 septembrie
  1. Clienţi Provident 1 membru – 15 septembri

Lista grupurilor este preluată de pe blog.flavian.ro.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed