PETROLUL, victima perfectă a PANDEMIEI

Atât pandemia generată de coronavirus, cât și un război al prețurilor dintre Rusia și Arabia Saudită au condus la prăbușirea prețului petrolului. Balanța dintre cerere și oferta de petrol ar putea rămâne dezechilibrată până la stoparea răspândirii virusului. Pe de o parte, ne confruntăm cu o ofertă largă, iar pe de altă parte, există o cerere mult prea mică, se arată într-un raport al Federației Patronală de Petrol și Gaze (FPPG). Pandemia coronavirus a condus la crearea unei avalanșe de efecte negative care ar putea deprecia prețul petrolului în acest an și cel mai probabil și în perioada următoare. Focarul de coronavirus a redus cererea globală de benzină cu 50%, iar cererea de combustibil cu Jet cu 70%, potrivit consultanților de la Facts Global Energy.

 

 

Impunerea de restricții și limitarea călătoriilor și interacțiunilor personalului, precum și scăderea prețurilor la petrol și gaze naturale au dus la o scădere considerabilă a cererii de combustibili, precum și amânarea sau încetinirea mai multor proiecte și altor optimizări din
sectorul producției – cu impact profund asupra întregii industrii.

Forum ARIR. Perspective câștigătoare: Cum reconstruim economia

 

 

Elementele principale care afectează industria Upstream

 

Accesul la diferite tipuri de servicii, materiale, echipamente și piese de schimb și forță de muncă înalt calificată din partea furnizorilor interni și externi impactează, de asemenea, activitățile de optimizare a producției de petrol și gaze. Amânarea acestor activități poate fi făcută numai pentru perioade foarte scurte de timp, pentru a nu afecta ulterior nivelul și eficiența producției,
precum și costurile de producție.

Extinderea perioadelor de amânare pentru acest tip de activități va duce inevitabil la o scădere accelerată a producției, la creșterea timpilor de întrerupere a instalațiilor și a sondelor și la creșterea costurilor de recuperare.

Reducerea cererii de combustibil pe piața din România va afecta în mod negativ activitatea din sectorul Upstream, prin umplerea depozitelor de țiței și combustibil, ceea ce duce la necesitatea închiderii sondelor de petrol, cu potențial impact ulterior asupra repornirii sondelor și necesitatea intervențiilor suplimentare și costisitoare pentru restabilirea și normalizarea producției sondei și a rezervorului.

 

Forum ARIR. Perspective câștigătoare: Cum reconstruim economia

 

 

Reducerea cererii de gaze naturale cu un posibil scenariu similar de închidere a sondelor de gaz, cu consecințe posibile asupra sondei și a performanței rezervorului, care va necesita intervenții și costuri suplimentare pentru restabilirea producției stabile și eficiente. Atât în
cazurile de țiței cât și în cele de gaze, recuperarea nivelului de producție este un proces costisitor și consumator de timp, cu încercări potențiale nereușite și o durată totală care poate depăși 4-6 luni.

 

Scăderea prețurilor la petrol și gaz aduce restricții suplimentare pentru o recuperare completă și rapidă în scenariile descrise mai sus. Influențat de contextul internațional, prețul petrolului a scăzut deja la un nivel extrem în ultima perioadă, afectând deja viabilitatea economică a mai multor sonde și rezervoare din România pentru care continuarea operațiunilor trebuie reevaluată. În plus, este de așteptat ca prețul gazelor naturale să scadă – din cauza cererii reduse și din cauza stocurilor deja existente în depozitele subterane. Viabilitatea economică poate genera îngrijorări pentru unele dintre sondele / rezervoarele de gaz exploatate în prezent.

Toate cele rezumate mai sus creează un mediu dificil fără precedent pentru activitățile din industria Upstream care se bazează intens pe servicii, materiale, echipamente, antreprenori specializați, nu numai pentru dezvoltarea noii capacități de producție de petrol și gaze, ci și pentru menținerea și optimizarea eficienței operațiunilor pe câmpurile românești deja mature. Din acest motiv, declinul producției actuale este așteptat să se intensifice.

 

În plus, așa cum s-a menționat anterior, contextul economic dificil împiedică continuarea campaniei de foraj așa cum a fost planificată inițial, precum și dezvoltarea altor proiecte importante, limitând sau întârziind astfel producția de cantități suplimentare de petrol și gaze.
Reducerea viabilității economice a activității din Upstream va necesita măsuri pentru adaptarea costurilor operaționale la noile provocări, deoarece reducerea costurilor de servicii, materiale și echipamente nu este prevăzută pe termen scurt, operatorii din Upstream vor fi obligați să pună în aplicare măsuri de reducere a costurilor care pot afecta, de asemenea, salariile angajaților, și nu în ultimul rând numărul acestora.

 

Elementele principale care afectează industria Downstream

 

Reducerea cererii de combustibil pe piața românească, potrivit estimărilor, este în scădere cu aproximativ 20% în 2020, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, având în vedere scăderea Jet cu mai mult de 35%, consumul de benzină redus cu 20% și motorina cu aproximativ 15%.

 

Forum ARIR. Perspective câștigătoare: Cum reconstruim economia

 

 

Mai târziu, în 2020 și 2021, încetinirea economică va continua să afecteze cererea de combustibili pentru fabricile și platformele industriale cu niveluri de producție scăzute. Există un potențial de creștere al cererii de carburant DIESEL datorată activităților de e-commerce, care pot conduce la un număr mai mare de livrări efectuate de camioane și autoutilitare alimentate cu diesel.

 

Plafonul prețului la combustibili, măsura prevăzută de Ordonanța Militară nr. 4 din 29 martie, ar putea avea efecte negative pe termen mediu și lung împingând România spre decuplarea sa de la piețele internaționale a resurselor energetice și poate avea mai multe consecințe negative de la încetarea investițiilor în sectorul energetic românesc până la încetarea totală a producției, inclusiv importurile.

 

Industria de rafinare este, de asemenea impactată – Rompetrol a închis rafinăria Petromidia la mijlocul lunii martie pentru cel puțin 55 de zile. Din cauza măsurilor speciale de prevenire a coronavirusului, mentenanța Petromidia ar putea fi prelungită cu 10-30 de zile. La OMV Petrom, rafinăria Petrobrazi, urmărește în prezent adaptarea la evoluția pieței și au pus în aplicare măsurile necesare pentru a asigura continuitatea operațiunilor în condiții de siguranță având în vedere actuala pandemie.

 

 

Industria de petrol și gaze recunoaște responsabilitatea comună în gestionarea crizei sanitare și este gata să contribuie într-o manieră constructivă. În acest sens, Federația Patronală de Petrol și Gaze (FPPG) supune atenției publice măsurile de redresare economică tranmise autorităților centrale.

 

Măsurile imediate și pe termen scurt vizează:

  1. Modificarea urgentă a Codului Muncii (inclusive Kurzarbeit)
  2. Liberalizarea pieței de gaze naturale și eliminarea impozitării suplimentare
  3. Digitalizarea industriei de petrol și gaze
  4. Modificarea Legii Energiei (123/2012)
  5. Cadru de reglementare atarctiv pentru CNG și GNL
  6. Dezvoltarea infrastructurii – crearea unei entități cedntrale de stocare pentru produse petroliere în vederea  asigurării și respectării obligației UE

Acțiunile pe termen mediu și lung se conctrează în cea mai mare parte pe redresarea economică prin proiecte la scară mare – Marea Neagră,

 

Prin termeni fiscali competitivi și condiții de piață optime, scheme de reducere a redevențelor și a taxelor specifice, accesul la fonduri UE, precum și accesul la credite mai avantajoase sunt necesarea pentru ca producătorii de petrol și gaze să poată, cel puțin să mențină nivelul actual de producție, să continue operațiunile demarate pentru toate zonele exploatate în prezent, precum și a câmpurilor mature și să mențină  totodată nivelul actual de ocupare a forței de muncă.

 

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed