Preluarea Wrigley deschide seria achizitiilor majore pe piata mondiala de dulciuri

0

Una dintre cele mai faimoase familii din lumea afacerilor din Statele Unite ale Americii renunta la conducerea imperiului sau – o afacere ce le va aduce 23 miliarde dolari, o afacere care va remodela industria de dulciuri pe plan mondial, scrie presa internationala. Wrigley, cel mai mare producator american de guma de mestecat, va fi achizitionat de catre gigantul Mars pentru 23 miliarde dolari, care va avea ajutor financiar de la investitorul Warren Buffet. Si pentru prima oara de cand Wrigley si-a deschis portile in 1892 aceasta nu va fi controlata de un membru al familiei Wrigley.

Dar, in afacerile globale de pe piata de dulciuri nu exista prea mult loc pentru jucatori medii. Operand o subsidiara a companiei private Mars, cel mai mare producator de guma de mestecat din lume va reusi sa isi creasca vanzarile, iar analistii sunt de parere ca Wrigley a obtinut un pret foarte bun: 80 de dolari per actiune, cu 28 de procente peste pretul de inchidere al actiunilor Wrigley, de 63,25 de dolari. Valoarea de piata a producatorului de guma de mestecat este de 17,1 miliarde dolari (circa 11 miliarde euro), conform estimarilor Reuters.

Familia Wrigley va primi peste 4,33 miliarde dolari pentru actiunile detinute in companie. Totusi, William Wrigley Jr., al carui strabunic a format compania, a declarat ca nu interesul familiei l-a decis sa vanda. “Mi-a fost foarte greu sa iau aceasta decizie, fiind foarte dificil din punct de vedere emotional”, a declarat el intr-un interviu pentru ziarul Tribune. “Dar e clar ca aceasta tranzactie este cea mai buna pentru investitori”, a mai adaugat el.

Cu vanzarile anuale de peste cinci miliarde dolari ale Wrigley’s si cu cele peste 22 miliarde dolari ale Mars, se va crea cea mai mare companie de dulciuri din lume, avand in portofoliul sau marci de la Orbit si Spearmint la Snickers si M&Ms.

De-a lungul timpului, Wrigley a facut o singura achizitie majora, si anume a unui producator de guma de mestecat fara zahar. Dar Bill Jr. s-a avantat intr-o serie de achizitii si de lansari de noi produse. In 2002, Bill Jr. a incercat sa duca la bun sfarsit cea mai mare preluare din istoria Wrigley, achizitia Hershey. Dupa ce aceasta achizitie a esuat, Bill Jr. s-a axat pe achizitii mai mici de-a lungul anilor. Apoi a avut probleme. In 2004, Wrigley a platit 1,48 miliarde dolari pentru afacerea cu bomboane a Kraft Foods, care avea in portofoliul sau marcile Altoids si Life Savers. Dar aceste branduri au fost neglijate de Kraft, iar vanzarile au scazut cu doi digiti inainte ca tranzactia sa fie incheiata. Bill Jr. a incercat totodata sa lanseze multe produse noi, nu toate prinzand la public. Dupa investitii de milioane, Wrigley a renuntat la guma de mestecat cu antacid.

In 2006, in ciuda criticii investitorilor, Bill Jr. a facut, probabil, cea mai surprinzatoare miscare. A urcat la presedintia companiei si l-a adus pe William Perez, fost director executiv al Nike, ca CEO. Unii au vazut aceasta miscare ca o dovada clara ca Bill Jr. se distanteaza de companie si ca se gandeste sa o vanda. Oficial, compania a declarat ca acesta se va concentra mai mult pe strategie decat pe problemele zilnice ale companiei. Compania Berkshire Hathaway, controlata de Buffet a participat cu 4,4 miliarde dolari la finantarea afacerii, Mars, cu 11 miliarde dolari cash, si Goldman Sachs, cu 5,7 miliarde dolari, cu drept de intaietate in primirea banilor investiti in caz de faliment. In schimb, Buffett poate cumpara zece procente plus dobanda la subsidiara Wrigley pentru suma de 2,1 miliarde dolari, iar Mars va detine 80% din Wrigley.

Reprezentantii Wrigley au declarat ca se asteapta la un nivel ridicat de autonomie din partea Mars. Acestia au dat ca exemplu compania Royal Canin, producatoare de mancare pentru animale, preluata acum cativa ani de Mars si care s-a mentinut ca o companie separata.

O posibila alianta a Mars si Wrigley ar putea insemna un nou pas in procesul de consolidare a pietei dulciurilor la nivel mondial. Compania Mars, prezenta in peste 65 de tari, are, la nivel mondial, vanzari de peste 21 miliarde dolari (13 miliarde euro) anual. O alta afacere posibila pe acesta piata ar fi intre compania londoneza Cadbury Schweppes, cunoscuta mai ales pentru ciocolata Dairy Milk, si producatorul american de ciocolata Hershey. Aceasta tranzactie ar putea fi o miscare strategica pentru ambele companii. Cadbury ar putea patrunde astfel pe piata de ciocolata din Statele Unite ale Americii si ar putea contribui la intarirea capitalului Hersey, pe cand Hersey ar putea fi sustinut de Cadbury in cadrul planului sau de a se extinde peste Ocean. Dar unii analisti sunt de parere ca trustul care detine Hershey ar putea fi un potential obstacol in calea oricarei tranzactii de acest gen. In 2002, trustul a scos la vanzare compania, dar a renuntat, confruntandu-se cu presiuni din partea lobby-urilor comunitare si ale oficialilor. Wrigley oferise, la momentul respectiv, 12,5 miliarde dolari (opt miliarde euro) pentru Hershey, in efortul sau de a reuni ocupantul primei pozitii din clasamentul producatorilor de guma de mestecat din Statele Unite cu ocupantul primei pozitii din clasamentul producatorilor de dulciuri, insa negocierile au esuat in faza finala.

O alta oferta pentru Hershey a venit din partea Nestle si Cadbury, insa a fost respinsa ca fiind prea mica. Si pe piata de ciocolata din Romania, estimata anul trecut la 241 milioane de euro, au avut loc miscari de consolidare. Kandia-Excelent, unul dintre producatorii locali de ciocolata, a intrat anul trecut in portofoliul grupului britanic Cadbury Schweppes. Potrivit informatiilor facute publice in momentul preluarii, principalele motive care au stat la baza interesului Cadbury Schweppes pentru Kandia-Excelent au fost pozitia buna a firmei pe piata interna, unde detine o cota importanta, si potentialul de crestere a consumului de ciocolata in Romania. Kandia-Excelent ocupa unul din primele trei locuri pe piata interna a ciocolatei.

 William Wrigley Jr. ] Atunci cand tatal sau conducea inca afacerea familiei, William Wrigley Jr. a incercat sa ii impuna acestuia un ritm mult mai rapid de schimbare. A sugerat introducerea de noi arome, retete si ambalaje pentru cele mai cunoscute marci Doublemint si Juicy Fruit. Tatal sau a categorisit ideile ca fiind prea radicale. Dar acum, fiul face un salt si mai mare. Tranzactia de 23 miliarde dolari a luat prin surprindere familia, desi aceasta face parte din strategia de dezvoltare inceputa de Bill Jr, care a adus companiei o triplare a veniturilor. Aceasta afacere este totodata un semn ca Bill Jr. a realizat ca Wrigley nu era inca suficient de mare pentru a concura cu marile afaceri de pe piata dulciurilor. Vanzarile anuale ale Wrigley, de 5,4 miliarde dolari, reprezinta un sfert din cele ale Mars, de 22 miliarde dolari, desi ar fi fost mai mare daca oferta de 12,5 miliarde dolari a Wrigley de preluare a Hershey Foods ar fi fost dusa la capat. Vanzarea Wrigley marcheaza sfarsitul uneia dintre cele mai mari dinastii corporatiste din Chicago, dar acest lucru pare sa fie o idee cu care Bill Jr. deja s-a impacat.