Probleme extrem de mari la TAROM. După 12 ani de pierderi, coronacriza ar putea îngropa compania

0

Angajații TAROM au fost anunțați de conducere că vor primi cu întârziere salariile din cauza situația foarte grele în care se găsește compania. Pe fondul crizei generate de pandemia de COVID-19, activitatea societății s-a redus cu 95% iar mai bine de jumătate din personal este deja în șomaj tehnic. ”Până când vom depăși, însă, complet efectele pe care această criză le-a avut asupra companiei noastre, mai avem de trecut câteva obstacole. În ciuda eforturilor noastre de a identifica resursele bugetare pentru ca salariații companiei să nu fie afectați cât mai puțin de întreruperea activității, luna aceasta ne găsim nevoiți să întârziem plata salariilor”, se arată în mesajul primit de salariați de la conducerea societății.

 

Criza coronavirusului îngreunat și mai mult o situație care era oricum foarte gravă. Compania, deținută de Ministerul Transporturilor, a strâns 12 ani de pierderi masive iar cauzele sunt diverse: a avut foarte mulți șefi într-o perioadă extrem de scurtă, nu a avut un plan de management, nu a respectat timpii de odihnă și muncă pentru personalul navigant, deține o flotă de avioane neomogenă, a pierdut lupta cu companiile low cost pe anumite destinații.

 

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat recent că a solicitat Comisiei Europene aprobarea pentru a acorda un credit de salvare de 60 milioane de euro pentru TAROM. În 2019, societatea a avut venituri de 1,51 de miliarde de lei în 2019 şi pierderi în valoare de 170 de milioane de lei.

 

Un raport al corpului de control al premierului a dezvăluit recent dezastrul găsit la TAROM. Iată principalele concluzii:

 

Provizorat perpetuu

La nivelul TAROM SA a fost perpetuată situația provizoratului în administrarea Companiei, aspect care a condus la situația ca, în perioada 01.01.2017 – 31.10.2019, în CA al TAROM SA să fie numiți 32 de administratori provizorii. Raportat la această situație, autoritatea tutelară, respectiv MT, nu și-a îndeplinit obligațiile legale privind declanșarea și desfășurarea procedurii de selecție prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, fapt ce a condus la o instabilitate managerială, situație ce poate afecta performanțele economice ale Companiei pe termen mediu și lung.

 

Opt directori în aproape trei ani

În perioada 01.01.2017 – 31.10.2019, conducerea executivă a Companiei a fost asigurată de 8 directori generali numiți exclusiv pentru mandate provizorii, fluctuația de personal generând o instabilitate în ceea ce privește activitatea managerială a Companiei care s-a desfășurat în lipsa unui plan de management aprobat și asumat care să asigure realizarea indicatorilor de-  performanţă financiari şi nefinanciari, cu consecințe directe asupra situației economico-financiare a Companiei.Consecințele negative ale instabilității manageriale asupra activității Companiei au fost evidențiate și de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) în cadrul activităților de supraveghere a conformării operatorului aerian la normele ce reglementează operațiunile aeriene și navigabilitatea.

 

Posturi de membri CA, neocupate

Deși posturile de membri CA al TAROM SA erau vacante începând cu data de 15.03.2019, demersurile efectuate de către MT pentru inițierea procedurii de selecție a acestora au fost declanșate după 3 luni de la acel moment, în prezent nefiind finalizate, încălcându-se în acest mod prevederile OUG nr. 109/2011 și ale Hotărârii Guvernului nr. 722/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice.

 

Bâlbâială cu directorul provizoriu

La data de 19.06.2019, a fost numit în funcție un director general provizoriu al TAROM SA, pentru un mandat de 4 luni (până la 19.10.2019). La data de 03.10.2019 a fost aprobată prelungirea perioadei de mandat al acestuia începând cu data de 20.10.2019, cu o perioadă de două luni, fără a fi precizate motivele temeinice pentru susținerea unei astfel de decizii, așa cum sunt prevăzute la art. 642 (1) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare. La data de 15.10.2019, ca urmare a analizei activității directorului general provizoriu al TAROM, membrii CA au hotărât revenirea asupra deciziei de prelungire a mandatului și revocarea acestuia din funcție începând cu data de 16.10.2019.Având în vedere informațiile apărute în spațiul public cu privire la motivele ce au stat la baza revocării din funcție a directorului general al Companiei, precum și faptul că aceste aspecte fac obiectul unui dosar penal înregistrat la nivelul Secției de Combatere a Infracțiunilor Asimilate Infracțiunilor de Corupție din cadrul DNA, unde se efectuează cercetări, raportul de control a fost înaintat, spre valorificare, unității de parchet anterior menționate.

 

Timpi de muncă și odihnă nerespectați

În cadrul activității de supraveghere derulate la TAROM SA de către AACR în cursul anului 2019, au fost identificate neconformități referitoare la implementarea cerințelor privind timpii de muncă și de odihnă a personalului navigant, implementarea cerințelor referitoare la sistemul de management al siguranței și la transportul aerian de bunuri periculoase. Totodată, la solicitarea TAROM SA, AACR a desfășurat o investigație cu privire la „înregistrări din carnetul de zbor al unui pilot” al Companiei, în urma căreia a fost avertizat pilotul în cauză cu privire la completarea defectuoasă a carnetului de zbor propriu, a fost emisă o neconformitate de nivel 2 către TAROM SA și a fost sesizată Poliția Transporturi pentru „un caz de fals în înscrisuri în carnetul de zbor”.

Întârzieri ale curselor

În data de 10.10.2019, din cele 42 de zboruri programate și efectuate de aeronavele TAROM SA, 18 zboruri au înregistrat întârzieri (cuprinse între 5 și 45 de minute), durata medie a „întârzierii la plecare” fiind de 16 minute, în perioada 07-13.10.2019 nefiind înregistrate curse anulate.

Parlamentari la bord

Cu privire la numărul parlamentarilor care au făcut parte din listele de pasageri ale curselor aeriene operate de Companie către București la data de 10.10.2019, din verificări a rezultat faptul că 5 parlamentari au făcut parte din aceste liste.

 

Probleme cu securitatea

La data de 28.10.2019, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a comunicat CCPM faptul că, în cursul anului 2019, reprezentanții TAROM SA au notificat autorității trei situații privind încălcări de securitate, după cum urmează:
– prima a reprezentat o eroare operațională generată de resetarea softului utilizat pentru emiterea facturilor, investigația finalizându-se fără aplicarea de măsuri corective;
– a doua a vizat dezvăluirea către presă a unei liste privind pasagerii unui zbor TAROM SA, prin fotografiere cu telefonul mobil a ecranului unei stații de lucru, fiind afectate 22 de persoane (dintre care un demnitar-ministru); Cu privire la acest aspect, conform comunicatului postat pe site-ul ANSPDCP, investigația efectuată la TAROM SA s-a finalizat în data de 07.11.2019, iar în urma verificărilor s-a constatat că aceasta a încălcat prevederile art. 32 alin. (4) coroborat cu art. 32 alin. (1) și alin. (2) din Regulamentul General privind Protecția Datelor și a fost sancționată contravențional cu amendă în cuantum de 95.194 lei, echivalentul a 20.000 EURO;
– a treia notificare s-a referit la publicitatea itinerariului unor pasageri – persoane publice (demnitari – senatori/deputați), precum și interogări ale unor baze de date, investigațiile cu privire la acest incident fiind în curs de desfășurare. Potrivit documentelor puse la dispoziție de persoana responsabilă cu protecția datelor cu caracter personal la nivelul TAROM SA, cea de a treia notificare de încălcare a securității datelor cu caracter personal a fost transmisă electronic către ANSPDCP la data de 22.10.2019 și a semnalat „(…) apariția în media a unor informații referitoare la divulgarea numelor unor persoane publice care au călătorit pe data de 10 octombrie pe curse interne TAROM.” La nivelul ANSPDCP, se afla în desfășurare o investigație cu privire la diseminarea/transmiterea de către persoane din cadrul companiei, a listelor de pasageri sau a numelor unor pasageri ai zborurilor interne ale TAROM SA, operate în data de 10.10.2019.

 

Flotă neomogenă

Flota TAROM SA era constituită, la data de 09.10.2019, dintr-un număr de 25 aeronave cu o vechime cuprinsă între 1-31 de ani. Reprezentanții TAROM SA au concluzionat că imobilizările dese și prelungite pentru remedierea deficiențelor apărute în operarea aeronavelor de tip Boeing 737-300 și ATR42/72 au avut un impact negativ atât asupra imaginii Companiei, cât mai ales asupra rezultatelor financiare din operarea curselor regulate.

 

Pierderi masive

TAROM SA a înregistrat pierderi anuale brute în fiecare dintre exercițiile financiare aferente perioadei 2008-2018, iar în primele opt luni ale anului 2019, Compania a înregistrat pierdere brută, dar în primele opt luni ale anului 2019 s-a constatat o ușoară redresare a performanțelor economice ale Companiei. Evoluția disponibilului TAROM SA a înregistrat un trend pronunțat descendent începând cu semestrul al doilea al anului 2016 și până la finele primului trimestru al anului 2019.

 

Contract de leasing, sub semnul întrebării

Până la finalizarea verificărilor CCPM, contractul de leasing („Leasing Agreement”) care prevedea preluarea noilor aeronave ATR nu a fost încheiat de TAROM SA cu NORDIC AVIATION CAPITAL DAC, firma de leasing nominalizată în MoU încheiat în data de 21.06.2019. Din informațiile/documentele puse la dispoziția CCPM de reprezentanții TAROM SA, nu a reieșit în ce modalitate a fost selectată firma de leasing NORDIC AVIATION CAPITAL în vederea derulării operațiunilor de leasing operațional și buy-back, raportat la obligațiile instituite de prevederile art. 23 din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale și necorporale, cu modificările și completările ulterioare.

De asemenea, au fost constatate și alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracțiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unității de parchet competentă, astfel că datele și informațiile care vizează constatarea săvârșirii unor posibile fapte de natură penală nu pot fi comunicate, fiind exceptate de la accesul liber al cetățenilor, în conformitate cu prevederile 12 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare.