Război total pe piaţa taximetriei: O lege încaieră localnicii cu provincialii. Scad tarifele

Staţionarea taxiurilor în locurile de aşteptare a clienţilor situate în altă localitate decât localitatea de autorizare care a emis autorizaţiile taxi ale acestora este interzisă, se arată în Legea Taximetriei numărul 38/2003. Conform Ordonanţei de Urgenţă 109/2005, modificată, paragraful va fi înlocuit cu “se interzice staţionarea taxiurilor în altă localitate decât localitatea de autorizare, în vederea efectuării de transport rutier public de persoane, în regim de taxi”. Cu alte cuvinte, taximetriştii cu autorizaţie eliberată de altă municipalitate decât cea pe a cărei rază se află nu vor mai avea voie să stea pe stradă pentru a lua clienţi. Dacă totuşi vor fi prinşi de Poliţie şi reprezentanţii Primăriei că fac aşa ceva riscă o amendă cuprinsă între 1.000 şi 5.000 de lei şi ridicarea plăcuţelor de înmatriculare.

În Bucureşti, cea mai mare piaţă de taximetrie din ţară, patronii firmelor cu autorizaţii eliberate de Municipalitate jubilează: pot în sfârşit să scape de taximetriştii cu autorizaţii eliberate de primăriile limitrofe care le-au făcut zile negre prin tarifele extrem de scăzute pe care le practicau. “E foarte bine. Fiecare să facă taximetrie în oraşul lui. Acum dacă duc un client la Constanţa nu mai am voie să stau acolo ca să iau alt client către Bucureşti şi aşa e şi normal să fie. Poate scăpăm şi de ilfoveni care ne sabotau cu tarifele lor de dumping. Mai mult ca sigur că s-a făcut un lobby serios pentru această lege”, ne spune Nicolae Truşcă, directorul Taxi Cobălcescu. Potrivit acestuia se revine, astfel, la o situaţie de normalitate.

Între “taximetriştii ilfoveni”, atât de huliţi de firmele bucureşetene, cel mai mare este Taxi Pelicanul. Până în urmă cu o lună maşinile companiei afişau un tarif de 1,19 lei pe km, cel mai mic din piaţă, atrăgându-şi ura celorlalte firme care au înregistrat o scădere severă a numărului de clienţi care migrau către cele mai ieftine taxiuri. Acum au un tarif de 1,39 de lei, ca majoritatea celorlalte firme. Cu noua lege, însă, Pelicanul primeşte o lovitură în plin pentru că este practic scos de pe străzile bucureştene. “Vor să ne distrugă. Urmăresc să facă monopol pe Bucureşti să-şi facă ei jocurile. E o cârdăşie între firmele de taxi şi reprezentanţi din Primărie care au şantajat Guvernul. Ei zic că luptă împotriva pirateriei dar ce pirat sunt eu, când eu îmi plătesc toate taxele şi impozitele la stat”, zice Mihai Ghişă, patronul Pelicanul. Acesta spune că va reveni la tariful de 1,19 lei pentru a putea lua comenzi. “Există o prevedere în Legea Taximetriei care nu a fost modificată şi anume că mă pot duce să iau clienţi în oraş la cererea lor expresă. O să lucrăm la comandă cu cele mai mici tarife iar dacă vom fi abuzaţi de autorităţi îi vom copleşi cu procese. Mergem şi la Bruxelles”, afirmă Ghişă.

Prevederile actului normativ citat lasă loc de interpretări şi se poate ajunge foarte uşor la abuzuri, crede Lucian Marin, directorul Taxi Meridianul. Astfel, un taximetrist provincial care aduce un client în Bucureşti şi opreşte pentru o cafea poate fi sancţionat de autorităţi pentru că se poate crede că îşi aşteaptă clienţii pe stradă. La fel un taximetrist bucureştean care duce un client în provincie riscă acelaşi lucru. “Trebuie stipulate foarte clar în lege condiţiile în care poate fi sancţionat un taximetrist. Teoretic legea este bună, însă mă aştept la o ripostă dură din partea ilfovenilor. Ca să poată lua multe comenzi vor scădea, drastic tarifele, şi atunci vom avea iar o problemă. Într-o lună mă aştept la un război pe faţă, în Bucureşti”, crede Marin. Potrivit acestuia erau de preferat consultări cu “ilfovenii” înainte să se facă lobby pentru această lege.

În Bucureşti există 10.500 de licenţe de taximetrie. Mai lucrează, însă, oficial, încă 700 de taxiuri cu autorizaţii eliberate de primăriile din localităţile limitrofe. Neoficial sunt circa 2.000. Una dintre problemele ridicate de ilfoveni este liberul acces la autorizaţii. “De ce doar patru autorizaţii la mia de locuitori, în Bucureşti. Să se dea liber la autorizaţii şi cel mai bun să câştige. De ce să mi se refuze mie un număr mai mare de autorizaţii dacă eu am servicii mai bune şi preţul mic”, exclamă patronul Taxi Pelicanul.

Citeşte şi Taximetriştii bucureşteni şi-au făcut carte. Niciun tarif sub 1,39 de lei pe kilometru

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed