Revista presei 25.11.2010 – Mai are România nevoie de euro?

0

ZF: Cum s-au evaporat 2 mld. euro din piaţa de FMCG. Piaţa bunurilor de larg consum ar putea ajunge anul acesta la 20 de miliarde de euro, în scădere cu 10% comparativ cu anul trecut, coşul de cumpărături al unui român fiind cu 93 de euro mai mic. Astfel, dacă în 2009, un român cheltuia în medie 1.023 de euro pe bunuri de larg consum, tăierea salariilor şi concedierile au tăiat din acest coş circa 10%, rămânând un buget de aproape 930 de euro. Valoarea acestei pieţe este calculată pornind de la vânzările de produse care se realizează în lanţurile de supermarketuri, hipermarketuri, în magazinele de discount sau cash and carry.

România liberă:  Mai are România nevoie de euro? Criza europeană a datoriilor face ca moneda unică să nu mai pară un pariu sigur. Corsetul euro se dovedeşte prea larg pentru economiile puternice, prea strâns pentru cele indisciplinate bugetar şi prea scump pentru cele ca România, care încă aşteaptă să fie admise. După doar un deceniu de euro, Germania a ajuns să suporte cea mai mare parte a facturii acumulate de guvernele indisciplinate fiscal şi de băncile care au scăpat creditarea de sub control. Principalul avantaj al zonei euro îl reprezintă dobânzile mult mai mici la care se fac împrumuturile ca urmare a faptului că riscurile valutare sunt practic eliminate. Pentru România, dobânzile mici – o experienţă pe care n-a avut-o niciodată – pot determina o dezvoltare economică accelerată. Pe de altă parte, în cazul unor decizii economice greşite – publice sau private – dobânzile mici duc la intrarea rapidă în spirala datoriilor şi – în cele din urmă – la faliment. Avantajul este că după experienţa financiară de acum băncile vor fi mai prudente cu împrumuturile.

Gândul: România va împrumuta 460 de euro pe secundă în 2011. Datoria publică s-a dublat în ultimii doi ani, de la 20% la 40% din PIB. Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, atrage atenţia că sunt state care au intrat în incapacitate de plată având o datorie de doar 30% din PIB. În 2011 România este obligată să împrumute cel puţin 14,2 miliarde de euro de la bănci, de la instituţiile financiare internaţionale sau de la investitorii străini, cu 1,2 miliarde de euro mai mult decât anul acesta. Asta înseamnă că anul viitor statul va împrumuta, în medie, 460 de euro pe secundă, faţă de doar 420 de euro pe secundă în 2010. Nivelul record de îndatorare pe secundă, pe o perioadă mai mare de timp, a fost atins în primele cinci luni ale acestui an, când media a fost de 601 euro pe secundă.

EVZ: Ultima zi pentru declaraţiile fiscale online fără amenzi. Astăzi este termenul-limită până la care firmele româneşti trebuie să depună la Fisc declaraţiile aferente lunii octombrie, fără să plătească amendă. Însă numai firmele mici le mai pot depune la ghişeele ad ministraţiilor financiare. Companiile mari şi mijlocii trebuie să-şi transmită declaraţiile fiscale online.

Adevărul: Taxa auto 2011 pune România pe butuci.
Transportatorii acuză Guvernul că, prin blocarea accesului la piaţa second-hand europeană, face imposibilă reînnoirea parcului auto. Propunerile prevăd o taxă de 680 de euro pentru o maşină cu motor de doi litri,Euro 5. Pentru una mai veche de un an cu motor de 1,4 litri şi Euro 4, taxa creşte cu 103 euro. Ministerul Mediului şi Pădurilor a prezentat propuneri privind nivelul noii taxe auto. Astfel, propunerea este ca, de la 1 ianuarie 2011, pentru un autoturism nou Euro 5, cu o capacitate cilindrică de 1.100 cmc, taxa să fie de 116 euro, iar cu o vechime de doi ani propunerea de taxă este de 91 de euro.

Capital: Cea mai veche companie din lume. Cea mai veche companie din lume a fost înfiinţată în anul 578 d.Hr şi se numeşte Kongo Gumi. Aceasta este o companie japoneză de construcţii care a funcţionat mai bine de 1.400 de ani, înainte să fie preluată de o altă companie din domeniu. Cu sediul în Osaka, Japonia, compania a luat naştere în anul 578, atunci când unul dintre inginerii aduşi din Coreea de prinţul Shotuku să construiască templul budist Shitennoji, a decis să îşi pornescă propria afacere în domeniul construcţiilor.