Revista presei interne – 19 ianuarie 2010 – Criza se termină abia peste cinci ani

0
Reteaua de hipermarketuri Auchan, care detine sapte unitati pe piata locala si a avut afaceri de circa 350 mil. euro anul trecut, este primul obiectiv anuntat in parcul comercial care va fi dezvoltat pe platforma fostei uzine Tractorul din Brasov, urmand sa deschida anul viitor o unitate in urma unei investitii estimate la peste 20 de milioane de euro, relatează Ziarul Financiar. Firma Centerra Capital, care a cumparat in 2007 platforma de 120 de hectare pentru 77 de milioane de euro, va incepe in primavara acestui an lucrarile la un parc de retail cu o suprafata de circa 55.

Potrivit Evenimentului Zilei, după trei ani de la integrarea în UE, România s-a „remarcat” ocupând primul loc în topul ţărilor de origine a prostituatelor imigrante din 25 de state. Un studiu realizat de reţeaua internaţională TAMPEP, formată din mai multe organizaţii nonguvernamentale europene din domeniul reducerii riscurilor de HIV/SIDA, plasează România pe primul loc în topul ţărilor de origine a prostituatelor imigrante din 25 de state membre ale Uniunii Europene (UE). Studiul intitulat „Sex work in Europe” a fost lansat la finalul anului trecut şi este axat pe „cartografierea” scenei prostituţiei în Europa şi pe identificarea riscurilor la care se expun imigranţii care îşi vând trupul şi clienţii lor.

Lărgirea la patru benzi a centurii Bucureştilor va fi gata în acest an, însă fără poduri şi fără să facă legătura între cele două autostrăzi. Construcţia podurilor ar putea fi pasată la Consiliul Judeţean Ilfov, relatează Gândul. Cu un efort bugetar de aproape 100 milioane de euro, lărgirea la patru benzi a centurii de nord a Capitalei se va încheia în acest an, însă investiţia nu va aduce, cel puţin deocamdată, mari avantaje pentru şoferii care vor să ocolească Bucureştiul. Concret, partea carosabilă va fi extinsă la patru benzi pe o lungime de 20,46 km, între DN7 şi DN2, proiect care a fost estimat la 93,58 milioane de euro. Pe acest sector urmau să fie construite şi trei poduri, care nu vor fi gata anul acesta. Două dintre ele ar trebui să treacă peste drumuri judeţene, la Tunari şi Ştefăneşti, însă au fost proiectate la o bandă pe sens, ceea ce ar gâtui traficul venit de pe două benzi.

Cu 1,5 miliarde de euro, în România se vor construi de trei ori mai puţini kilometri de tronson montan decât în alte ţări, arată Adevărul. Media de 25,8 milioane de euro pe kilometrul de autostradă, care reiese din contractul semnat ieri pentru construcţia rutei Comarnic-Braşov, e cea mai mare din UE. Oficiali guvernamentali de la Bucureşti şi reprezentanţii la vârf ai companiilor care vor construi tronsonul de autostradă montană Comarnic-Braşov – Vinci (Franţa) şi Aktor (Grecia) – au semnat ieri contractul de concesiune. Valoarea lucrărilor de construcţie este de 1,57 miliarde de euro, ceea ce înseamnă că numai partea de execuţie va costa, în medie, 25,8 milioane de euro pe kilometru.

Romania este inca nepregatita pentru a profita de startul evolutiilor mondiale pozitive. Scaderea cheltuielilor publice prin reduceri de personal contribuie la blocarea economiei daca nu este insotita de masuri de stimulare si sustinere a mediului de afaceri, se arata in analiza macroeconomica saptamanala a X-Trade Brokers, informează România Liberă. Somajul ridicat este unul dintre preturile pe care intreaga lume le plateste pentru a iesi din criza, dar, in acelasi timp, somajul este unul dintre motoarele care sustin intrinsec criza, prin contributia la mentinerea unui consum redus si a finantarilor la cote minime.

Pe lângă reducerile anunţate an de an, la magazinul IKEA din Bucureşti sunt şi produse al căror preţ a crescut simţitor de la deschiderea acestuia în martie 2007. Totodată, mobila este mai scumpă şi decât în magazinele IKEA din alte ţări. Capital.ro a realizat o analiză în care sunt comparate preţurile la anumite articole din oferta IKEA din 2009/2010 cu tarifele practicate de retailer în anii precedenţi, dar şi cu cele ale unor magazine ale retailerului suedez de mobilă din alte ţări, respectiv Ungaria, Franţa, Germania şi SUA.

Fostul şef al Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare (AVAB) şi ministru al controlului şi al sănătăţii, Ionel Blănculescu, spune că sfârşitul crizei financiare nu reprezintă o întoarcere la situaţia din 2008, ci o revenire la normalitate, notează ziarul Bursa. „Sfârşitul crizei financiare nu poa-te să survină mai devreme de cinci ani, în condiţiile în care, în prezent, infrastrustructura mondială (n.r. principalele sectoare economice şi sociale) s-a redus cu numai 20-30%, încă sub aşteptările specialiştilor, care văd o scădere de 40%”, ne-a explicat domnia sa, care, asemenea laureatului premiului Nobel Joseph Stiglitz, consideră că este nevoie de o reconfigurare a sistemelor financiare pentru a împiedica o recidivă a crizei actuale.