Romania este favorita investitorilor, Bulgaria vine tare din urma

Investitiile straine directe (ISD)raportate de Banca Nationala a Romaniei pentru primele sapte luni din 2007 s-au cifrat la 3,4 miliarde euro, in timp ce valoarea investitiilor efectuate in Bulgaria reprezinta doar 2,7 miliarde euro.

Interesul strainilor pentru activele romanesti este cert de vreme ce, anul trecut, Romania a beneficiat de un volum dublu al investitiilor fata de 2005, valoarea record a acestora fiind de 9,1 miliarde euro. Chiar daca, din volumul ISD raportat pentru 2006, se exclud aproape trei miliarde euro incasate de statul roman din vanzarea BCR si a unei filiale Electrica, volumul investitiilor efectuate de afaceristi in Bulgaria a fost cu 30% mai redus, fiind cifrat la 4,36 miliarde euro.

Privite din punct de vedere regional si al potentialului de desfacere, Romania ramane favorita in cursa de atragere a fondurilor straine, multe multinationale optand pentru deschiderea de centre regionale de afaceri, in defavoarea unei piete mai mici precum aceea a Bulgariei. In schimb, autoritatile de la Sofia mizeaza pe o crestere a atractivitatii din punct de vedere investitional, prin implementarea unuia dintre cele mai reduse impozite pe profit din Europa, de 10%. Analistii sunt sceptici in privinta unui impact major al acestei decizii, un prim feed-back fiind, mai degraba, stimularea pentru reinvestire a profitului din businessul deja existent.

Totusi, fluxul investitiilor straine in Romania a scazut, in prima jumatate din 2007 cu 8,7% fata de perioada similara a anului trecut, in timp ce in Bulgaria trendul este crescator.

“Inainte de aderarea la UE, Romania a atras mai multe investitii, atat pentru ca are o populatie mai numeroasa, cat si pentru ca avea o imagine mai buna in randul investitorilor. In ultimele opt luni insa, Bulgaria a stiut sa fructifice mai bine potentialul Uniunii Europene si atrage in continuare mai multe fonduri europene decat Romania”, spune Jean Pierre Vigroux – senior partener South Est Europe PricewaterhouseCoopers.

Potrivit unor estimari realizate de Economist Intelligence Unit (EIU) referitor la ISD in perioada 2007-2011, Romania ocupa locul 30 (cu o valoare medie anuala de 5,5 miliarde euro), depasind Bulgaria (locul 53, cu 4,1 miliarde euro). Referitor la investitiile straine directe pe cap de locuitor, in intervalul 2007-2011, Romania este pe locul 38, cu 253 de euro la nivel mondial, fiind urmata imediat de Bulgaria, cu 243 de euro pe cap de locuitor.

Pe de alta parte, Economist Intelligence Unit a comparat cat de favorabil este mediul de afaceri din diferite tari pentru atragerea investitiilor straine. Romania se situeaza abia pe locul 48, fiind surclasata de Bulgaria (locul 44), dar si de celelalte state din regiunea centrala si de est a Europei: Estonia (21), Cehia (26), Slovacia (29), Slovenia (32), Polonia (34), Ungaria (35), Letonia (37), Lituania (38), Croatia (47).

Veniturile primelor 100 de companii din Bulgaria totalizeaza aproximativ cat Petromul, Dacia si BCR la noi.

Pietele cu cel mai mare ritm de dezvoltare din ultimii ani, care si-au pastrat pozitia si dupa momentul integrarii in UE, sunt, in ambele tari, sectorul bancar, retailul si imobiliarele.

Retail

Piata de retail din Romania (retelele de supermarketuri, hipermarketuri si cash&carry) este estimata la aproximativ 18 miliarde euro in anul 2007, in timp ce in Bulgaria aceasta se situeaza aproximativ la jumatate.

In timp ce la noi asteapta ca ponderea retailului sa depaseasca pana la sfarsitul anului 40% din totalul comertului cu bunuri de larg consum, in Bulgaria, ponderea pietei de retail atinge in acest moment circa 25% din total. In ambele tari, comertul este dominat in continuare de magazinele traditionale, chioscuri si piete.

“Estimam ca piata de retail din Romania va depasi pana in 2010 o cota de 55-60% din totalul pietei bunurilor de larg consum. Cred ca Romania are cel mai rapid ritm de crestere din regiune. In Bulgaria, valoarea pietei este mult mai mica decat in Romania”, spune Jacobo Caller Celestino, directorul general al Carrefour Romania.

In Romania, ritmul de crestere a pietei de profil din ultimii ani a fost de circa 17% – pentru anul in curs este prognozata chiar o crestere superioara (20%), pe fondul expansiunii agresive incepute anul trecut a tuturor jucatorilor de pe piata. Doi dintre cei mai importanti jucatori internationali sunt prezenti ca lideri pe ambele piete de retail Metro Group si Rewe Group. In Romania, al treilea jucator de pe piata este Carrefour, iar in Bulgaria, Kaufland.

Real estate

Bulgaria este o piata mai putin dezvoltata decat cea romaneasca, dar avand, tocmai de aceea, un potential de crestere mai important. Dupa primele sase luni de la aderare, ritmul de crestere al lucrarilor de constructii din Bulgaria o plaseaza pe primul loc in cadrul UE, cu o crestere de 62,8% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Romania ocupa locul cinci in randul statelor europene, cu o crestere de 29,8%.

Daca pretul minim al unui apartament in Sofia este de 30.000 de euro, in Bucuresti, acesta porneste de la cel putin dublul acestei sume. Randamentele pe piata imobiliara (yield) din Sofia sunt ceva mai mari decat cele din Bucuresti, Sofia fiind o piata mai mica si mai putin dezvoltata in ceea ce priveste oferta de spatii comerciale si de birouri, afirma analistii imobiliari. Daca in Bucuresti randamentele sunt situate undeva in jurul a 6-6,5%, in Sofia acestea ajung la peste 7%. Spre comparatie, yield-urile din Budapesta si Varsovia sunt la nivelul de 5-5,5%.

Atrasi de randamentele mai bune din capitala bulgara, o serie de investitori autohtoni a investit sume de pana la 20 milioane de euro in Sofia.

“In ceea ce priveste sectorul imobiliar, Bulgaria promite mai multe. Afacerile din real estate vor intra pe o panta ascendenta in Bulgaria odata cu integrarea, in timp ce pe piata romaneasca momentul de «boom» a fost deja depasit”, spune reprezentantul PwC.
Dintre principalii dezvoltatori prezenti pe piata autohtona, Immoeast si GTC au activitati si in Bulgaria.

“In urmatorii ani, vom asista la o crestere foarte mare a preturilor din real-estate-ul autohton. Se va ajunge la situatia de a cumpara un metru patrat de locuinta in centrul Bucurestiului cu 10.000 de euro. Situatia este diferita in Bulgaria, unde putem observa usoare stagnari sau chiar scaderi ale pretului la locuinte”, spune Ciprian Lopata, directorul general al companiei de consultanta imobiliara Arco Real Estate.

Sectorul bancar

Primele trei banci din Bulgaria – UniCredit, DSK, divizie a bancii ungare OTP, si Bulgarian American Credit Bank – au cumulat in prima jumatate a anului profituri nete de 117,2 milioane de euro, cu aproximativ 15 milioane de euro mai putin decat profitul celei mai importante banci din Romania, BCR. Totalul activelor bancilor bulgaresti a insumat circa 16 miliarde euro, comparativ cu peste 50 miliarde euro, cat reprezinta activele cumulate ale bancilor din Romania. Urmatorii jucatori de pe piata romaneasca sunt BRD-Societe Generale, Raiffeisen Bank si UniCredit Tiriac.

“Piata bulgara a crescut in ultima perioada, mai ales datorita dezvoltarii creditului imobiliar. Diferenta este ca abia in prezent incepe sa se dezvolte creditul de consum. Bulgaria este la acest capitol cu doi-trei ani in urma Romaniei”, spune Levon Hampartzoumian, presedinte UniCredit Bulgaria.

Castigul sectorului bancar romanesc estimat pentru 2007 este de circa un miliard de euro – adica 5% din profitul tuturor bancilor din Europa Centrala si de Est. Cresterea medie a pietei depaseste 15% anual, aceasta dinamica asteptandu-se si pentru urmatorii trei-patru ani. Peste 60 de institutii bancare straine au notificat BNR ca intentioneaza sa intre pe piata locala.

Gradul de penetrare bancara este mai mare in Romania decat in Bulgaria. Aproape jumatate din romanii cu varsta de cel putin 15 ani (48%) au avut relatii cu cel putin o banca din Romania, proportie mult superioara celei din Bulgaria (39%).

La finele anului 2006, Bulgaria era mai bine situata decat Romania in privinta densitatii retelei bancare. Tara vecina inregistra un numar de 319 unitati la un milion de locuitori, in timp ce reteaua bancara din Romania avea 204 unitati la un milion.

Afaceri romanesti in Bulgaria

Oamenii de afaceri romani sunt tot mai interesati de piata vecina datorita potentialului de dezvoltare pe care aceasta il are. Domeniul cel mai atractiv pana in acest moment il constituie retail-ul.

Compania Mobexpert este prezenta pe piata din Bulgaria de doi ani, prin divizia de mobilier de birou Mobexpert Office, si si-a deschis recent un hipermarket de mobila in capitala Bulgariei, cu o investitie de zece milioane de euro.

Dan Sucu, presedintele Mobexpert, spune ca a gasit in Bulgaria o piata extrem de asemanatoare cu cea din Romania, iar gusturile bulgarilor in materie de mobilier sunt similare cu cele ale romanilor. “Mobexpert vinde si in Ungaria si in Cehia, prin retaileri, iar acolo gusturile difera mult de cele ale romanilor si bulgarilor, atat ca linie, cat si din punct de vedere al culorilor preferate”, a declarat Dan Sucu pentru Business Standard.

Omul de afaceri a descoperit o nisa neacoperita pe zona de pret mediu, unde vor fi pozitionate produsele Mobexpert.

Piata bulgara de mobilier se cifreaza la 300 milioane de euro, fiind impartita intre patru mari jucatori – Aiko, Como, Aron si Nov dom Simeonov. Este doar o piata a retailerilor, in conditiile in care nu exista mari producatori bulgari de mobilier. Intre avantajele pietei bulgare se afla apropierea de Bucuresti.

“Ajungi mai repede de la Bucuresti la Sofia decat de la Bucuresti la Cluj. Este adevarat ca centrul productiei Mobexpert se afla in Transilvania, dar adaugand 300 de km la transport, costurile nu cresc cu mai mult de 2-3%”, a detaliat Sucu.

Cat priveste ritmul de crestere a pietei, acesta este tot de 10%, ca si in Romania. Piata romaneasca de mobila s-a cifrat, in 2006, la 977 milioane de euro.

Si piata de retail de electrocasnice din Bulgaria este interesanta pentru jucatorii autohtoni, pe fondul exploziei pe care o cunoaste in acest moment creditul de consum si extinderea centrelor comerciale in Bulgaria. Compania Domo are, in prezent, 11 magazine in Bulgaria, iar cifra de afaceri inregistrata anul trecut in tara vecina a fost de trei milioane de euro. Recent, 75% din companie a fost achizitionata de fondul Equest, care controleaza si cel mai mare retailer de electrocasnice de pe piata vecina – Technomarket. Altex si-a anuntat intentia de a intra pe piata vecina in cursul anului viitor, aflandu-se, in acest moment, in faza de prospectare a pietei.

“Diferenta majora pe care o vad intre Bulgaria si Romania in privinta retailului de electrocasnice este data, ca si pentru alte piete, de veniturile diferite si implicit de puterea de cumparare. O alta diferenta vine din nivelul diferit de dezvoltare a marilor centre comerciale”, spune Dan Ostahie, presedintele Altex. In Romania, centrele comerciale sunt mult mai numeroase si nu sunt concentrate doar in Capitala, fiind prezente in majoritatea oraselor mari. “Pe de alta parte, spatiile au preturi asemanatoare cu ale noastre”, completeaza Ostahie.

In Romania, valoarea pietei de retail de electronice, electrocasnice si IT&C se apropie, in acest an, de un miliard de euro, potrivit jucatorilor de profil, iar in Bulgaria se prognozeaza sa atinga 500 milioane de euro.

Si grupul Flamingo a fost prezent in Bulgaria cu magazine si centre de distributie, insa firma si-a modificat strategia ca urmare a achizitiei companiei Flanco, recalibrandu-si activitatea. In prezent, Flamingo a renuntat la activitatile pe care le avea pe piata bulgara.

Atractivitatea pietei bulgaresti este confirmata si de Grupul Rompetrol, condus de Dinu Patriciu. Saptamana aceasta, compania preluata recent de grupul KazMunaiGaz, va deschide la Sofia prima benzinarie din reteaua “Hei”.

Clasament
Intr-un top realizat de Economist Intelligence Unit, Bulgaria se situeaza inaintea Romaniei in privinta mediului de afaceri fiind mai favorabil atragerii de investitii straine.

Romania 3,4 mld. € este valoarea investitiilor straine dupa primele sapte luni din 2007, in scadere cu 11% fata de aceeasi perioada din 2006

Bulgaria 2,7 mld. € este valoarea investitiilor straine dupa primele sapte luni din 2007, in crestere cu 13,6% fata de aceeasi perioada din 2006

“Inainte de aderarea la UE, Romania a atras mai multe investitii, atat pentru ca are o populatie mai numeroasa, cat si pentru ca avea o imagine mai buna in randul investitorilor. In ultimele opt luni insa, Bulgaria a stiut sa fructifice mai bine potentialul Uniunii Europene” Jean Pierre Vigroux partener South Est Europe PricewaterhouseCoopers

“Ajungi mai repede de la Bucuresti la Sofia decat de la Bucuresti la Cluj. Am gasit in Bulgaria acelasi apetit pentru mobila ca si in Romania si am descoperit o nisa neacoperita pe zona de pret mediu” Dan Sucu, presedinte Mobexpert

“Piata bancara din Bulgaria a crescut in ultima perioada, mai ales datorita dezvoltarii creditului imobiliar. Diferenta este ca abia in prezent incepe sa se dezvolte creditul de consum. Bulgaria este la acest capitol cu doi-trei ani in urma Romaniei” Levon Hampartzoumian, presedinte UniCredit Bulgaria

“Cred ca piata de retail din Romania are cel mai rapid ritm de crestere din regiune. In Bulgaria, valoarea pietei este mult mai mica” Jacobo Caller Celestino, director general  Carrefour Romania

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed