România, un El Dorado al centrelor comerciale chiar şi în criză

Piaţa de retail nu este nici pe de parte blocată, iar în România, retailerii mari, după numărul de magazine, sunt interesaţi de oportunităţile de pe piaţă şi au în continuare planuri de extindere, în condiţii avantajoase. În momentul de faţă, deşi cererea nu mai este la nivelul anilor trecuţi, interes pentru noi magazine există, în special pentru locaţii ultracentrale şi în oraşe cu peste 200.000 de locuitori.

“Problema care se pune este că aşteptările financiare ale acestor retaileri fac de multe ori imposibilă finanţarea sau dezvoltarea unor proiecte comerciale de calitate, dezvoltatorii preferând, în ultima perioadă, să aştepte revenirea chiriilor la un nivel care să facă sens dezvoltării”, a declarat Răzvan Gheorghe, directorul general Cushman&Wakefield.

Există câţiva jucători mari care profită de scăderea din prezent şi continuă să investească în expansiuni locale şi internaţionale semnificative.
“În prezent, piaţa este a chiriaşilor, iar retailerii pot profita de puterea mărcilor lor şi de importanţa strategică de magazine-ancoră, pentru a negocia termeni atractivi. În acelaşi timp, retailerii mai mici şi mai puţin eficienţi din punctul de vedere al costului întâmpină dificultăţi, ceea ce creează oportunităţi de extindere a mărcilor mai noi”, a completat directorul general Cushman&Wakefield.

În România, stocul de centre comerciale era, la sfârşitul anului 2008, de 2.029.000 mp, adică 94 mp la 1.000 de locuitori. Stocul de centre comerciale finalizate în anul 2009, până la această dată, este de 164.000 mp, iar stocul de centre comerciale în construcţie, cu finalizare până la sfârşitul anului 2009, este de 89.000 mp.

La nivel european, deschiderile de spaţii comerciale din acest an vor totaliza aproximativ 8,7 milioane mp, în scădere cu 5% faţă de 2008. În primele şase luni, în Europa, au fost deschise 3,1 milioane mp de spaţii în 120 de centre comerciale noi, cu 18% mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008. În următorii doi-trei ani, se preconizează că nivelul de finalizare nu va creşte. De asemenea, în acelaşi raport, compania Cushman&Wakefield preconizează că în 2010 activitatea de dezvoltare de centre comerciale în Europa va cunoaşte cel mai redus nivel, doar şapte milioane mp de spaţii noi urmând să fie deschise publicului.

Cu toate acestea, este foarte probabil ca impactul deplin al recesiunii globale să fie resimţit în 2011, când doar cinci milioane mp de spaţii sunt preconizate să fie deschise în Europa, aceasta fiind cea mai mică cifră înregistrată din 2003 până în prezent.

“Este de aşteptat ca până în 2011 nivelul de finalizare de noi centre comerciale, la nivel european, să scadă cu aproximativ 50% comparativ cu vârful atins în 2007”, declară directorul general al Cushman&Wakefield

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed