TRANSPORTURILE, bătaie de joc față de banul public! LISTĂ interminabilă de abateri

0

În cadrul misiunii de audit financiar efectuat în 2019 de Curtea de Conturi, la Ministerul Transporturilor s-au constatat abateri care privesc modul de reflectare în evidența contabilă a unor elemente patrimoniale sau a unor operațiuni derulate în cadrul activității specifice, care au influențat acuratețea situațiilor financiare.

Cheltuielile aferente deconturilor justificative depuse de operatorii economici pentru cheltuieli, cu facilitățile de transport acordate diferitelor categorii sociale, întocmite pentru anul 2017, nu au fost recunoscute în contabilitatea ministerului în exercițiul financiar la care se referă, acestea denaturând situațiile financiare ale anului 2018. Astfel, s-a constatat nerespectarea cerințelor principiului contabilității pe bază de angajamente în sensul că ministerul a înregistrat și plătit în cursul anului 2018 deconturi justificative aferente exercițiului financiar 2017, în sumă de 12.102,6 mii lei. Neînregistrarea deconturilor justificative aferente facilităților de transport în exercițiul bugetar la care se referă a condus la:
– majorarea nejustificată a cheltuielilor operaționale (cheltuieli cu subvenții și transferuri) în anul 2018 și a rezultatului reportat cu suma de 12.102,6 mii lei;
– majorarea nejustificată a rezultatului patrimonial al exercițiului financiar 2018 (deficit) cu suma de 12.102,6 mii lei.

Deconturile justificative aferente exercițiului financiar 2018 și înregistrate eronat pe cheltuiala anului 2019, în cuantum de 12.436,8 mii lei, au fost corectate și înregistrate în contul „Rezultatul reportat”.

Evidența angajamentelor bugetare și legale aferente facilităților de transport acordate de la Capitolul „Asigurări și asistență socială” nu a fost realizată în concordanță cu prevederile legale în vigoare. De asemenea, valoarea angajamentelor legale raportate prin contul de execuție la data de 31.12.2018 reflectă doar parțial obligațiile de plată ale ministerului, datorate în baza deconturilor primite în anul 2018 și nedecontate până la sfârșitul anului, valoarea estimată a acestor obligații fiind de 8.192,6 mii lei.

Ministerul nu a evidențiat corespunzător obiectivele de investiții finalizate, recepționate și date în folosință, reprezentând construcția infrastructurii de acces la cel de-al doilea pod peste Dunăre de la Calafat-Vidin, în cuantum de 23.522 mii lei (reprezentând facturi emise de antreprenor în baza ultimelor certificate de plată întocmite de consultant în anul 2017). Aceste sume au fost trecute în conturile de active fixe abia în luna iulie 2018, denaturând astfel informațiile prezentate în situațiile financiare întocmite pentru exercițiul financiar 2018.

Evidențierea necorespunzătoare a acestor obiective de investiții finalizate, recepționate și date în folosință a condus la majorarea nejustificată, cu suma estimată de 23.522 mii lei, a cheltuielilor operaționale (cheltuieli de capital) și a deficitului patrimonial, raportate în situațiile financiare ale anului 2018.

S-au raportat eronat în contul de execuție a cheltuielilor pentru activitatea de privatizare sumele stabilite prin Sentința arbitrală nr. 71/11.07.2018, aceste cheltuieli nefiind de natura activităților desfășurate în cadrul procesului de privatizare. Potrivit OUG nr. 135/2007 privind alocarea de la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru continuarea şi finalizarea măsurilor ex-ISPA, sumele necesare pentru continuarea și finalizarea proiectelor ex-ISPA, inclusiv TVA aferentă acestora, se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor – titlu „Alte transferuri”, alineat „Cheltuieli neeligibile ISPA”. Însă, ministerul a raportat eronat în
„Contul de execuție bugetară – Cheltuieli”, Cap. „Privatizare”, titlu II – „Bunuri și servicii”, alineat „Alte cheltuieli cu bunuri și servicii”, sumele stabilite prin Sentința arbitrală nr. 71/11.07.2018, ceea ce a condus la denaturarea datelor raportate atât în Contul de execuție a bugetului activității de privatizare și în Contul de execuție aferent bugetului activității aparatului propriu al ministerului, cât și în Bugetul general consolidat pe anul 2018.

Neimplementarea în totalitate a dispozițiilor privind control intern managerial în conformitate cu prevederile OSGG nr. 600/2018 a condus la neasigurarea în toate cazurile a conformității cu legile, regulamentele și politicile interne. Astfel, s-au constatat abateri de la legalitate și regularitate după cum urmează:
– Regulamentul de organizare și funcționare (ROF) al Ministerului Transporturilor nu a fost actualizat în urma modificării structurilor organizatorice aprobate în anul 2018;
– nu au fost elaborate rapoartele anuale de monitorizare a performanțelor;
– nu au fost elaborate/actualizate proceduri operaționale pentru toate activitățile desfășurate în cadrul ministerului;
– nu au fost stabilite și aprobate toate tipurile de informații necesare desfășurării proceselor entității.

Pe parcursul misiunii de audit, Ministerul Transporturilor a luat următoarele măsuri:
– prin OMT nr. 845/16.05.2019 a fost aprobat Regulamentul de organizare și funcționare (ROF) pentru structura organizatorică aprobată prin OMT nr. 1614/26.10.2018 (Standardul 2 – Atribuții, funcții, sarcini);
– potrivit Hotărârii nr. 65/30.07.2019, Comisia de monitorizare a SCIM a avizat „Raportul pentru monitorizarea performanțelor aferent anului 2018”, raport elaborat pe baza informațiilor primite de la structurile organizatorice din cadrul Ministerului Transporturilor (Standardul 7 – Monitorizarea performanțelor).

Din verificarea modului în care s-a organizat și derulat operațiunea de inventariere generală a elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii s-a concluzionat că:
– pentru activele financiare reflectate în soldul contului „Titluri de participare” entitatea nu a efectuat inventarierea în conformitate cu prevederile legale în vigoare și nu a prezentat listele de inventariere pentru această poziție din bilanț. În cuprinsul Procesului-verbal privind valorificarea inventarierii, Comisia de inventariere menționează doar faptul că situația coincide cu cea înregistrată la data de 31.12.2016 (12.347,7 mii lei) și se compară situația scriptică cu cea faptică la data de 31.07.2017;
– la data de 31.08.2018, în evidența contabilă a Ministerului Transporturilor au fost înregistrate titluri de participare în valoare de 12.363.710,8 mii lei, pentru care entitatea nu a prezentat documente justificative din care să rezulte inventarierea acestor titluri.

Din analiza și verificarea modului de aplicare a reglementărilor privind domeniul public al statului s-a constatat neînregistrarea în Inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public a mijloacelor fixe rezultate în urma construcției infrastructurii rutiere și feroviare conexe la podul de la Calafat-Vidin, în cuantum de 394.951,4 mii lei.

În timpul acțiunii de audit, ca urmare a observațiilor formulate de Ministerul Finanțelor Publice în anul 2017 în legătură cu proiectul de act normativ pentru infrastructură rutieră conexă întocmit în anul 2016, a fost transmis pe circuitul intern de analiză și avizare din cadrul Ministerului Transporturilor raportul de reevaluare a bunurilor imobile ce alcătuiesc infrastructura rutieră conexă la podul de la Calafat-Vidin.

La stabilirea drepturilor salariale pentru persoanele detașate, Ministerul Transporturilor nu a aplicat prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, ci a acordat drepturile salariale cele mai avantajoase, conform contractelor individuale de muncă încheiate cu angajatorii de la care au fost detașați, valoarea salariilor de la angajatori fiind mai mare decât valoarea salariilor de bază prevăzute în Legea-cadru nr. 153/2017, aferente funcțiilor pentru care au fost detașate. În urma recalculării drepturilor pentru perioada verificată s-a constatat producerea unui prejudiciu reprezentat de diferența de salariu brut acordat nelegal în cursul anului 2018 persoanelor detașate, inclusiv contribuția angajatorului pentru muncă, în cuantum de 107 mii lei.

Numirea în funcții publice de către ordonatorul de credite a persoanelor detașate de la operatori economici, privați sau de stat, cu acordarea drepturilor salariale mai avantajoase, cele prevăzute în CIM de la alți angajatori, a condus la:
– efectuarea de plăți nelegale din bugetul de stat pentru salarii acordate la un nivel superior celui stabilit prin Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
– nerespectarea principiilor prevăzute de Legea nr. 153/2017 și generarea unor situații de discriminare în rândul personalului angajat pe aceeași funcție.

Prin Bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pentru anul 2018, Ministerul Transporturilor, în calitate de ordonator principal de credite, nu a alocat, în totalitate, fondurile solicitate de către ordonatorul terțiar de credite ARF în vederea realizării unei baze de date comune pentru implementarea sistemului de ticketing privind asigurarea interoperabilității sistemelor de ticketing deținute de către operatorii de transport feroviar public de călători. În consecință, nu s-a realizat implementarea sistemului de ticketing și nu s-a asigurat interoperabilitatea sistemelor de ticketing deținute de către operatorii de transport feroviar public de călători.

Entitatea auditată a acordat subvenții pentru serviciile de transport pasageri în localitățile din Delta Dunării și în municipiul Tulcea, în baza tarifelor subvenționate stabilite și avizate în anul 2015, fără a prezenta și cuprinde în contractele subsecvente încheiate cu prestatorul de servicii publice pentru anul 2018 condițiile obligatorii prevăzute de reglementările legale în vigoare privind modalitatea de calcul și perioadele în care se efectuează regularizarea cuantumului subvențiilor. În aceste condiții nu pot fi identificate elementele prin care să fie determinată valoarea realizabilă a veniturilor subvenționate, existând riscul supraevaluării subvențiilor
acordate de la bugetul de stat.

Au fost identificate sume plătite în urma dispozițiilor instanței, reprezentând dobânzi legale pentru achitarea cu întârziere a contravalorii serviciilor de transport pe calea ferată prestate de CFR Călători, în sumă totală de 4.211 mii lei. Sumele achitate conform dispozițiilor instanței reprezintă sume suplimentare, nejustificate, plătite de la bugetul de stat. Acestea nu sunt obligații stipulate în acte normative, sunt sancțiuni stabilite de instanță pentru prejudiciul produs creditorului.

Referitor la activitatea Metrorex, din analiza prevederilor Contractului de servicii publice de transport de călători cu metroul nu rezultă îndeplinirea cerinței obligatorii prevăzute de OUG nr. 12/2016, cea de stabilire a modalităților de calculare a cheltuielilor legate de prestarea de servicii, în condițiile în care:

– Metrorex realizează venituri din activități diverse, care sunt conexe serviciului public, cărora le sunt asociate cheltuieli care nu pot fi luate în calculul cheltuielilor eligibile (cu titlu de exemplu, cheltuielile cu utilitățile pentru spațiile închiriate);

– indicatorul Cost unitar per tren km-lei se stabilește în baza cheltuielilor eligibile aferente serviciului public de transport cu metroul.

Potrivit art. II alin. (3) lit. e) din OUG nr. 12/2016 pentru modificarea alin. (4) al art. 241 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, precum și pentru stabilirea unor măsuri privind aplicarea în domeniul transportului cu metroul a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului, contractul de servicii publice de transport de călători cu metroul trebuia să conțină în mod obligatoriu „stabilirea modalităților de calculare a cheltuielilor legate de prestarea de servicii”. Nestabilirea modalităților de calculare a cheltuielilor legate de prestarea de servicii poate conduce la efectuarea unor calcule eronate cu privire la costul unitar per tren km și, implicit, a compensației solicitate de la bugetul de stat.

Totodată, s-a constatat că practicile conducerii Ministerului Transporturilor nu au asigurat minimizarea costului resurselor aferente serviciilor de asistență, consultanță și reprezentare juridică ale entităților aflate sub autoritatea ministerului. Din verificarea modului în care au fost acordate pe parcursul anului 2018 avize favorabile pentru achiziția de servicii juridice, de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare rezultă faptul că Ministerul Transporturilor a avizat favorabil solicitări ale entităților aflate sub autoritatea acestuia, fără să analizeze încadrarea motivelor invocate de entități în prevederile OUG nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative.

Acordarea cu ușurință a avizelor favorabile pentru achiziția de servicii juridice, de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare, fără analiza motivelor prezentate în solicitarea entităților beneficiare ale avizului de la minister, poate conduce atât la efectuarea unor cheltuieli neeconomicoase în bugetul acestor entități, cât și la producerea de prejudicii.

S-a identificat neconcordanța prevederilor legale (a legislației primare și secundare) în domeniul ce reglementează activitatea pentru emiterea certificatului de Gas-Free.