DEBANDADĂ generalizată la EDUCAȚIE: bani aruncați aiurea, abateri, gestiune îndoielnică

Curtea de Conturi a constatat în 2019 un întreg șir de abateri la Ministerul Educației, conform unui raport al instituției. ”Având în vedere că situațiile financiare nu prezintă o imagine reală și fidelă a poziției financiare, a performanței sau a modificării poziției financiare a entității, că denaturările sunt semnificative și generalizate, astfel încât situațiile financiare, în ansamblul lor, nu sunt corecte, inducându-i în eroare pe utilizatorii acestora, ținând cont și de faptul că modul de administrare a patrimoniului public al statului nu este în concordanță cu scopul, obiectivele și atribuțiile prevăzute în actele normative prin care a fost înființată entitatea. Totodată, cuantumul semnificativ al valorii cumulate a abaterilor situat peste pragul de semnificație, denotă faptul că modul de administrare a patrimoniului public și privat al statului, precum și execuția bugetelor de venituri și cheltuieli nu respectă în totalitate principiile legalității și regularității și că există deficiențe de exercitare a atribuției de coordonare, îndrumare, supraveghere și control al activității instituțiilor aflate în subordine și sub coordonare, Curtea de Conturi a exprimat o opinie contrară”, se arată în raportul Curții.

Din verificările efectuate în ceea ce privește exactitatea și realitatea datelor reflectate în situațiile financiare, s-a constatat faptul că MEN nu a înregistrat în evidența contabilă acțiunile dobândite la Societatea „Editura Didactică și Pedagogică” SA și nu a efectuat demersurile necesare pentru modificarea Anexei 4b din HG nr. 26/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației Naționale, cu modificările și completările ulterioare, pentru a trece societatea din categoria unităților aflate sub coordonare în cea a unităților aflate în subordine, astfel cum este prevăzut la art. 1. alin. (1) din HG nr. 612/2018 privind înființarea Societății Editura Didactică și Pedagogică – S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică și Pedagogică” prin transformare. Valoarea acțiunilor deținute de MEN, în numele statului român, la EDP – SA este de 3.397,5 mii lei. În timpul misiunii de audit, MEN a înregistrat în contabilitate acțiunile deținute, în numele statului român, la Editura Didactică și Pedagogică SA.

De asemenea, Curtea de Conturi a constatat și faptul că MEN a reflectat, în mod eronat, în situațiile financiare suma de 4.234 mii lei, primită pentru realizarea proiectelor de investiții finanțate din venituri obținute de către România din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, reprezentând diferența neutilizată pentru realizarea proiectelor de investiții finanțate din această sursă și reflectate eronat în contul „Alte datorii față de buget”. Cauza care a determinat apariția acestei deficiențe o reprezintă necuprinderea în prevederile legale care reglementează utilizarea acestor fonduri a posibilității restituirii către Ministerul Finanțelor Publice sau a utilizării cu alte destinații a disponibilului rămas neutilizat după finalizarea proiectelor de investiții, în domeniile stabilite conform prevederilor art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE.

MEN a prezentat în situațiile financiare date pentru care nu deține informații privind realitatea acestora, astfel:
– pentru suma de 96.508 mii lei nu se cunosc operațiunile economico-financiare care au generat-o și nici natura acestora. Cauza care a determinat apariția acestei deficiențe o constituie neefectuarea operațiunilor de predareprimire a actelor, documentelor și informațiilor cu ocazia încheierii unor proiecte, MEN limitându-se doar la preluarea în contabilitate a soldurilor conturilor, fără o verificare prealabilă a realității conținutului acestora;
– suma de 29 mii lei, existentă în contul „Rezultat reportat”, reprezentând sume neidentificate, pentru care se impune analizarea componenței contului, identificarea sumei și reprezentarea corectă a acesteia în situațiile financiare;
– debite în sumă totală de 603 mii lei, sumă din care fac parte și salariile care ar fi trebuit virate în vederea reîntregii fondului de salarii la nivelul administrației centrale. Această situație se menține și la data misiunii de audit ca urmare a modului defectuos în care se realizează activitatea de inventariere a elementelor patrimoniale deținute de MEN.

Prin preluarea în evidența contabilă proprie a unor date și informații a căror realitate și regularitate nu a fost verificată cu ocazia preluării, entitatea se află în prezent în imposibilitatea de a furniza informații certe și reale privind activele, datoriile și capitalurile proprii, fapt ce a condus la denaturarea informațiilor prezentate în situațiile financiare privind poziția și performanța financiară a MEN.

În ceea ce privește organizarea, implementarea și menținerea sistemelor de management și control intern, Curtea de Conturi a constatat faptul că MEN nu a constituit un comitet de audit intern pentru a acționa în vederea creșterii eficienței activității de audit public intern, deși entitatea se încadrează în categoria instituțiilor publice centrale care derulează în cursul unui exercițiu bugetar un buget mai mare de 2.000.000.000 lei. În data de 8.01.2018, în baza referatului coordonatorului Compartimentului Audit Intern, ministrul educației naționale a emis Ordinul nr. 3021 privind constituirea și nominalizarea membrilor Comitetului de Audit Intern în
cadrul Ministerului Educației Naționale, dar din verificarea efectuată s-a constatat faptul că, de la numirea Comitetului de Audit și până la data misiunii, nu a fost organizată nicio întrunire a acestuia, nu a fost numit președintele și nu a fost elaborat Regulamentul de organizare și funcționare a Comitetului. În această situație,

Comitetul de Audit nu și-a atins scopul pentru care a fost constituit, respectiv acela de valorificare a rezultatelor auditului intern, de supervizare a activităților întreprinse pentru limitarea riscurilor interne și de supervizare a procesului de raportare financiară. Nefuncționarea Comitetului de Audit nu aduce ordonatorului de credite asigurarea valorificării activității de audit și nici îmbunătățirea/eficientizarea activității acestui compartiment.

În ceea ce privește calitatea gestiunii economico-financiare, Curtea de Conturi a constatat nerespectarea de către MEN a prevederilor legale în efectuarea și valorificarea rezultatelor inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii. Având în vedere că inventarierea anuală are ca scop stabilirea situației reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii ale fiecărei entități, precum și a bunurilor și valorilor deținute cu orice titlu, aparținând altor persoane juridice sau fizice, neinventarierea acestora și neprezentarea fidelă a rezultatelor operațiunii au drept consecință denaturarea imaginii
fidele pe care trebuie să o reflecte situațiile financiare întocmite la data de 31.12.2018. În plus, MEN nu a operat toate modificările la Anexa nr. 8 din HG nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările și completările ulterioare.

Acordarea drepturilor salariale, reprezentând compensarea în bani a concediilor de odihnă neefectuate de personalul din unitățile de învățământ preuniversitar, a fost stabilită în mod eronat. Cadrele de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar au solicitat efectuarea unui concediu de odihnă sau compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat, luând în considerare prevederile Legii educației naționale nr. 1/2011 aplicabile cadrelor didactice (care acordă acestora dreptul de a efectua un număr de 62 de zile lucrătoare de concediu de odihnă) fără a se avea în vedere calitatea acestora de cadre de conducere, respectiv faptul că nu le sunt aplicabile prevederile Legii educației naționale nr. 1/2011, ci acelea ale Legii nr. 53/2003 – Codul muncii.

Din centralizarea constatărilor inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București a rezultat faptul că au fost constatate o serie de disfuncționalități, care au cauzat prejudicii în sumă de 1.418 ii lei, din care a fost recuperată suma de 913 mii lei.

Drepturile salariale reprezentând daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eșalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii prin care s-au acordat drepturi salariale personalului din învățământ au fost stabilite în mod eronat, fapt ce a condus la efectuarea unor plăți nelegale din bugetul ministerului.

MEN nu a precizat în cuprinsul contractelor instituționale inițiale cuantumul sumelor alocate pentru finanțarea suplimentară și finanțarea studiilor universitare de doctorat, ceea ce a condus la utilizarea acestora ca finanțare de bază a universităților și la necuprinderea distinctă, în bugetele de venituri și cheltuieli ale acestora, a fondurilor pe cele două destinații.

Curtea de Conturi a ținut să prezinte două cazuri în care nerespectarea principiilor economicității, eficienței și eficacității în utilizarea fondurilor publice destinate finanțării activității didactice a personalului din învățământul preuniversitar primar generează cheltuieli neeconomicoase.

Cazul referitor la încadrarea în regim de plată cu ora a personalului didactic de conducere, de îndrumare și control din unitățile de învățământ preuniversitar

Potrivit legislației în vigoare, cadrele didactice care ocupă funcții de conducere în unitățile de învățământ îndeplinesc concomitent atât atribuțiile specifice funcțiilor de conducere, îndrumare și control, cât și parte din atribuțiile de predare. Luând în considerare definirea termenului de „degrevare”, a fost completat cadrul legislativ care reglementează obligațiile didactice de predare, precum și încadrarea în regim de plată cu ora a personalului didactic de conducere degrevat. Din analiza datelor extrase din aplicația informatică EduSal, pentru un număr de 13 cadre didactice, care îndeplinesc funcții de conducere și care sunt degrevate parțial de
norma didactică, pentru perioada septembrie 2018-aprilie 2019, au rezultat depășiri ale orelor efectuate în regim de plată cu ora, peste limita impusă de Ordinul 4165/2018, art. 3 alin. (f10). Procedând astfel, există riscul apariției unor disfuncționalități în îndeplinirea atât a atribuțiilor didactice, cât și a celor administrative în mod concomitent, misiunea cadrelor didactice respective fiind îngreunată.

Cazul referitor la activitatea didactică a personalului din învățământul preuniversitar primar

 

În conformitate cu prevederile OMEN nr. 3371/2013 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul primar, oferta educațională de parcurs în mod obligatoriu de către toți elevii care urmează același tip de program de formare (trunchi comun) cuprinde discipline pentru care s-a prevăzut posibilitatea efectuării acestora de către profesori de specialitate în regim de plată cu ora (limba română în clasele cu elevi aparținând minorităților care învață în limba română, limbi străine, limbile minorităților, școli cu profil de artă muzică, sport). Din verificările efectuate rezultă faptul că în sistemul de învățământ primar s-a creat posibilitatea ca profesorii din învățământul primar să nu își efectueze integral norma didactică (activitatea postului) ca urmare a lipsei prevederilor din cadrul legal, referitoare la activitățile care să suplinească aceste ore prestate de către profesorii de specialitate. În concluzie, aspectele prezentate necesită o analiză punctuală amănunțită și corectarea cadrului legal astfel încât să fie eliminate elementele care în prezent generează cheltuieli neeconomicoase și care conduc la încălcarea principiului bunei gestiuni financiare.

Curtea de Conturi a constatat numeroase deficiențe în derularea achiziției de manuale școlare de la Editura Didactică și Pedagogică SA pentru clasele I-VI, desfășurată în anul 2018, cele mai relevante dintre acestea fiind prezentate în continuare.

Contractele subsecvente contractului-cadru au fost semnate pentru un număr de exemplare de manuale școlare bazat pe datele din SIIIR, neconform situației reale rezultate din solicitările transmise de inspectoratele școlare, ceea ce conduce la premisa că, la data întocmirii referatului de necesitate, MEN nu a cunoscut numărul real al elevilor din sistemul de învățământ primar și gimnazial și nu a ținut cont de obligațiile prevăzute în Legea nr. 1/2011 a educației naționale, cu modificările și completările ulterioare, privind gratuitatea manualelor pentru profesori și biblioteci. De asemenea, lipsa solicitărilor pentru anumite manuale ridică semne de întrebare
asupra necesității achiziției acestora. MEN a negociat și acceptat un preț mediu în condițiile unor date incomplete obținute din SIIIR. Referitor la documentele contractului subsecvent, MEN nu a urmărit întregirea documentației cu graficul de livrare, care trebuia întocmit până la data de 1.10.2018, și fișierele .pdf pentru manualele comandate, prezentate de către contractant cu „BUN DE TIPAR”, care trebuiau depuse după acordarea bunului de tipar. În aceste condiții, până la data de 15.10.2018, Editura Didactică și Pedagogică SA nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale asumate prin contractele subsecvente, acelea de livrare a manualelor
pentru care a primit comenzi.

MEN nu a calculat penalitățile prevăzute la pct. 11.1 din Contractul subsecvent privind furnizarea manualelor școlare pentru clasele I-VI nr. 37/25.05.2018 pentru manualele școlare comandate și nelivrate, prezentate în Anexa nr. 1 la Referatul de necesitate nr. 365/7.11.2018 și nici nu a urmărit îndeplinirea de către Editura Didactică și Pedagogică SA a obligațiilor asumate prin Contractul-cadru privind furnizarea manualelor școlare pentru clasele I-VI nr. 8913/5.04.2018, Contractele subsecvente nr. 37/25.05.2018 și nr. 45/4.09.2018,  precum și Contractul nr. 63/12.11.2018 privind livrarea cantităților contractate, eliberând garanțiile de bună execuție deși contractele nu fuseseră executate integral de către Editura Didactică și Pedagogică SA.

 

MEN nu a procedat la o recalculare a prețului contractelor în condițiile în care s-a ales utilizarea prețului mediu, iar Editura Didactică și Pedagogică SA nu și-a îndeplinit obligațiile asumate (culpabil sau nu) în ceea ce privește cantitățile livrate.

Valoarea estimată a acestor deficiențe constatate este de 1.479 mii lei, din care 1.458 mii lei reprezintă valoarea manualelor contractate de MEN și nelivrate de Editura Didactică și Pedagogică SA, la care se adaugă penalități necalculate determinate de neîndeplinirea în termenele precizate a obligațiilor contractuale de către Editura Didactică și Pedagogică SA, în sumă totală de 21 mii lei.

Cauzele care au condus la producerea acestor deficiențe sunt:
– neînțelegerea la nivelul MEN a statutului Editurii Didactice și Pedagogice. Astfel, atât din cuprinsul minutelor ședințelor de negociere, cât și din discuțiile cu reprezentanții MEN s-a observat faptul că există tendința de a trata Editura Didactică și Pedagogică SA ca pe o instituție publică subordonată, fără a ține cont de legislația pe care aceasta trebuie să o respecte în virtutea statutului său de operator economic;
– nestabilirea necesarului de manuale școlare pe baza datelor asumate de inspectoratele școlare;
– deficiențe în funcționarea și utilizarea SIIIR. În cuprinsul minutelor ședințelor de negociere și al Raportului Corpului de control au fost menționate situații în care nu a funcționat programul informatic, iar actualizarea situației elevilor de către unitățile școlare nu s-a realizat cu promptitudine, fapt pentru care direcțiile de specialitate ale MEN nu cunoșteau cu operativitate situația reală a elevilor școlarizați, fapt ce afecta deciziile conducerii MEN, cu consecințe asupra utilizării cu economicitate, eficiență și eficacitate a fondurilor bugetare;
– lacune în exercitarea de către MEN a controlului asupra asigurării dotării unităților școlare cu manualele necesare unui proces didactic corespunzător în învățământul primar și gimnazial. Efectuarea cu întârziere de către inspectoratele școlare a comenzilor pentru manuale denotă lipsă de interes din partea cadrelor didactice pentru asigurarea dotării minime necesare (asigurarea manualelor);
– lipsa unei proceduri operaționale privind derularea achiziției publice în condițiile aplicării art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare;
– lipsa unei prevederi clare în Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la numărul de exemplare gratuite de care beneficiază profesorii (indiferent de numărul de variante alternative reglementat de MEN), inclusiv pentru învățământul în limbile minorităților naționale, unde nu se menționează dacă se asigură sau nu și varianta/variantele în limba română a/ale manualelor.

Curtea susține că MEN a corectat aspectele negative semnalate cu ocazia misiunii „Auditul
performanței privind finanțarea învățământului preuniversitar în perioada 2014-2016” privind numărul mare de titluri pentru discipline din trunchiul comun și, totodată, a implementat recomandarea Curții de Conturi a României privind derularea procedurii de achiziții publice de achiziție a manualelor prin contractarea acestui serviciu de la Editura Didactică și Pedagogică SA.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed