Turcii și chinezii au pus mâna pe autostrăzile României

O mare parte dintre banii europeni care ajung în România pentru construcția de autostrăzi sunt drenați către companii din Turcia și China pentru că în ultima vreme Compania Națională de Autostrăzi (CNAIR) a declarat câștigătoare firme din cele două state.

Conform publicației PS News, peste 1 miliard de euro vor îngrășa conturile turcilor și chinezilor doar din proiectele atribute deja sau care urmează sa fie atribuite de compania naționala de drumuri în următoarele luni. Publicația susține că turcii de la Iktas vor primi tronsonul de autostrada Suplacu de Barcău- Nușfalău (parte a autostrăzii Transilvania) – 13 km, în valoare de 395 de milioane de lei (circa 80 de milioane de euro). Compania lui Umbrărescu (UMB) a fost descalificată de directorii CNAIR.

Turcii de la Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS au câștigat două licitații pentru construcția unor segmente din centura Capitalei. Primul, prevede construcția a 17 km., cea mai mare parte dintre aceștia sunt aferenți centurii de sud, valoarea estimată a lucrării fiind de  923,005,681 lei fără TVA. Valoarea adjudecată a proiectului este de 830.679.662 lei fără TVA. Proiectul prevede 10 poduri și pasaje, dar și 2 noduri rutiere, de tip treflă, unul la intersecția cu Autostrada A2 și unul la intersecția cu DN4. Acest sector face parte din centură București Sud la standard de autostrada, proiect ce va asigura conexiunea cu rețeaua TEN-T, respectiv coridorul IV Pan European între autostrada A1 București – Pitești și A2 București – Constanța. Un alt segment adjudecat de tuci este tot din centura sud, în lungime de 16 km., în profil de autostradă. Proiectul în valoare de 750.849.942,12 LEI fara TVA, (echivalentul a 158 milioane euro fără TVA), are alocată o perioadă de proiectare de 12 luni și o perioadă de execuție a lucrărilor de 30 de luni. Proiectul a fost scos la licitație în data 08.07.2017, iar câștigătorul, Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, a fost desemnat inițial în data de 08.05.2018, după evaluarea celor 8 oferte depuse. Imediat după prezentarea ofertantului câștigător au fost depuse 5 contestații, care au fost însă respinse de instanță.

Acest sector face parte din centura Bucuresti Sud la standard de autostradă, proiect ce va asigura conexiunea cu rețeaua TEN-T, respectiv coridorul IV Pan European, între autostrăzile București – Pitești (A1) și București – Constanța (A2).

Traseul lotului 2 al autostrăzii începe din apropierea liniei CF 902 București-Giurgiu (km 70+600), continuă între localitățile Sinești și Jilava unde intersectează DJ 401A (km 72+100), traversează râul Sabar (km 73+500), după care intersectează DN5 (km 74+900), unde a fost prevazut un nod rutier.

Dupa intersecția cu DN5, traseul autostrăzii continuă pe direcția nord – est, ocolind pădurea Jilava, traversează CF București- Port 1 Decembrie și trece la nord de Darăști, unde intersectează DC101 (km 78+350).

În continuare, traseul autostrăzii se desfășoară aproape paralel cu râul Sabar, pe cca. 2 km, trece la sud de Măgurele și Bragadiru, unde intersectează printr-un nod rutier DN6 (km 84+650).

Pe acest lot vor fi construite 2 noduri rutiere, 15 pasaje și 2 poduri, iar elementele geometrice în plan ale traseului au fost proiectate pentru o viteză de 140 km/h.

Tot o companie din Turcia, Nurol Insaat VE Ticaret A.S., va construi 17,5 km din centura de nord. Oferta câștigătoare a fost de 746,7 milioane de lei, fără TVA.  Durata contractului este de 34 de luni, din care 12 luni perioada de proiectare și 22 de luni perioada de execuție a lucrărilor. Perioada de garanție a acestora este de 10 ani. Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea și execuția lucrărilor pentru construcția Autostrăzii de Centură București km 0+000-km 100+900, Sector Centura Nord km 0+000-km 52+770, Lot 1: km 2+500-km 20+000, pentru 17,50 km.

 

Semnarea contractului de achiziție publică va fi posibilă după expirarea perioadei de depunere a eventualelor contestații și respectiv după soluționarea tuturor contestațiilor/plângerilor formulate în cadrul procedurii de atribuire.

O firmă din China, China Railway, blochează construcția unui lot de pe autostrada Sibiu-Pitești. Chinezii au fost excluși de CNAIR dar ei au depus contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Asta după ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a înștiințat-o pe 19 martie că menține decizia de excludere a ofertei sale din cadrul licitației pentru proiectarea și execuția secțiunii 5 Curtea de Argeș – Pitești din cel mai important proiect rutier al României. Înainte de a fi exclusă inițial din procedură, oferta chinezilor se afla pe primul loc, urmată de cea a italienilor de la Astaldi și apoi de cea a italienilor de la Impresa Pizzarotti. Pe lângă anularea documentului de excludere din licitație, asocierea chinezilor mai cere acum și scoaterea din cursă a rivalilor italieni de la Astaldi, care ar fi preluați de un alt gigant italian, respectiv Salini, conform Economica.net.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed