5 modele de business de succes, în era digitală – cum îl alegi pe cel potrivit pentru compania ta

Secretul reușitei pentru o afacere de succes este adaptabilitatea și capacitatea de a implementa diferite modele de business, în funcție de modificările în comportamentul utilizatorilor și de noile tehnologii care apar. Conform unui studiurealizat de PwC în legătură cu acest subiect, 37% dintre antreprenorii români susțin că modelul lor de business va trebui reinventat pentru ca afacerea să supraviețuiască în următorii 10 ani.

Descoperă și tu 5 modele de business de succes pe care să le ai în vedere pentru afacerea ta.

1.   Modelul de business bazat pe abonament

Modelul de business bazat pe abonament se diferențiază de cele tradiționale deoarece oferă acces la produse sau servicii în schimbul unui abonament lunar sau anual. Această abordare nu doar că transformă modalitatea în care consumatorii accesează produsele sau serviciile, ci redefinește și relația dintre companie și client, în sensul că promovează loialitatea și generează fluxuri de venit constante pentru business.

Totuși, pentru a-ți da seama dacă un astfel de model de business este potrivit pentru afacerea ta, este crucial să analizezi natura produselor sau serviciilor oferite și să înțelegi nevoile și preferințele clienților tăi.  

De exemplu, dacă ai o afacere care oferă anumite soluții software clienților, servicii de livrare sau dacă activezi în domeniul sănătății sau fitnessului, atunci un astfel de model de afacere ar putea fi potrivit pentru tine. 

În schimb, dacă vinzi produse care nu necesită achiziție recurentă sau activezi în industria alimentară tradițională, poate fi dificil să implementezi un model de abonament, deoarece aceste afaceri se bazează de obicei pe tranzacții unice.

2.   Modelul freemium

Acest model de afacere se aseamănă puțin cu cel de mai sus deoarece presupune și el un abonament, însă diferența este că modelul freemium oferă o combinație unică de acces gratuit la anumite produse sau servicii de bază, cu opțiuni premium disponibile doar contra unui abonament plătit. 

Spre deosebire de primul model de business, modelul freemium te poate ajuta să atragi mai mulți clienți, tocmai pentru că accesul la anumite produse/servicii este gratuit. Astfel, clienții pot să experimenteze beneficiile oferite până la un anumit nivel, fără să facă o investiție inițială. Pe măsură ce aceștia devin familiarizați cu produsul sau serviciul și își doresc funcționalități suplimentare sau o experiență mai bogată, vor opta pentru plata abonamentului.

Așadar, dacă deții o companie software care comercializează tehnologii moderne sau jocuri video și aplicații de divertisment, acest model de business ar putea fi potrivit pentru tine.

Deși modelul îți poate aduce venituri constante, acest beneficiu poate întârzia să apară tocmai pentru că utilizatorii au posibilitatea de a utiliza serviciile/produsele o perioadă, fără plata unui abonament. 

Așadar, pentru a putea pune în aplicare acest model de business și, în același timp, să-ți susții cheltuielile operaționale până la obținerea veniturilor din abonamente, poți să apelezi la un credit pentru persoane juridice, dacă ai cel puțin 12 luni de activitate.

  • Poți obține până la 1.000.000 RON împrumut pentru a-i folosi în funcție de nevoile businessului tău. 
  • Dacă accesezi împrumutul pentru capital de lucru, atunci poți beneficia de o perioadă de rambursare de până la 36 de luni, în timp ce la creditul mixt poți alege o perioadă de rambursare de 48 de luni mixt, iar pentru investiții, poți opta pentru cel mult 60 de luni perioadă de rambursare.
  • Dacă ai nevoie doar de un împrumut de până la 10.000 RON pentru plata facturilor urgente, ai 2 variante de rambursare: 3 luni și 6 luni.
  • Împrumuturile de până în 100.000 RON pot fi obținute 100% online, în timp ce pentru creditele care depășesc aceasta sumă, vei primi sprijin din partea unui consultant. 
  • Totuși, dacă ai nevoie de un împrumut și mai mic, de până în 35.000 RON, îl poți obține tot 100% online, cu ajutorul unui singur document: extrasul de cont.  
  • Dobânda este una variabilă, indiferent de opțiunea aleasă, și se calculează în funcție de ROBOR la 6 luni.
  • De asemenea, dacă într-o lună nu poți să plătești rata din cauza unui eveniment neprevăzut, poți să amâni rambursarea cu 30 de zile, o singură dată pe durata creditului, dacă ai un comportament bun de plată.

3.   Modelul de tip marketplace

Un alt model de business considerat profitabil și la care poți să te gândești pentru afacerea ta este cel de tip marketplace. Acest lucru presupune construirea unei platforme de tip marketplace care servește ca un intermediar virtual între vânzători și cumpărători. În timp ce vânzătorii își pot prezenta produsele sau serviciile, cumpărătorii pot să exploreze și să le achiziționeze într-un mod convenabil și eficient.

În schimbul acestor servicii, poți percepe un comision sau o taxă companiilor pentru fiecare tranzacție intermediată. Ca și celelalte modele de business, acesta asigură o sursă de venituri stabile pentru companie, recompensând totodată eforturile de dezvoltare și menținere a platformei.

Aplicabilitatea acestui model de business este valabilă într-o varietate de industrii și domenii, inclusiv comerț electronic, rezervări de cazare, transport și logistică, închirieri etc. Totuși, trebuie să ai în vedere că presupune costuri generoase pentru implementarea unei platforme complexe și mentenanța sa.

4.   Modelul on-demand

Acest model de business, on-demand, vine ca răspuns la viața agitată din prezent și la nevoia de timp liber pe care o avem. Mai exact, acest tip de business oferă utilizatorilor acces instantaneu la produse sau servicii prin intermediul unei platforme digitale, permițându-le să obțină rapid ceea ce doresc, atunci când doresc, fără a fi nevoie să investească în achiziții pe termen lung. 

Datorită modalității sale de funcționare, acest model de business poate fi extrem de profitabil, însă vine și cu o provocare, și anume schimbările din comportamentul consumatorilor. Dacă implementezi acest model de business, pentru a depăși această provocare, trebuie să investești constant în analize de piață și cercetări pentru a fi la curent cu toate tendințele, astfel încât să îți adaptezi strategiile în consecință.

5.   Modelul de business bazat pe publicitate

Un ultim model de business, dar care poate fi cel puțin la fel de profitabil ca și cele prezentate anterior este cel bazat pe publicitate, care oferă acces gratuit la conținut sau servicii utilizatorilor în schimbul afișării de publicitate personalizată. Mai exact, companiile care operează sub acest model obțin venituri de la advertiseri care doresc să ajungă la o audiență largă și să își promoveze produsele sau serviciile către utilizatori online.

Pentru acest model de business sunt potrivite platformele de divertisment, site-urile de știri, blogurile cu tematică lifestyle etc. Dacă îți dorești să alegi acest model de business, trebuie să ai în vedere furnizarea unor rezultate eficiente prin afișarea reclamelor pe site-ul tău.

În acest sens, poți să investești în algoritmi de analiză a datelor și a comportamentului utilizatorilor în online, astfel încât site-ul tău să afișeze reclame personalizate care să se potrivească cu profilul și nevoile individuale ale fiecărui utilizator. 

Oferind rezultate bune clienților actuali, vei atrage tot mai mulți clienți care să te plătească pentru afișarea de reclame pe site-ul tău.

Concluzionând, capacitatea de a te adapta la noile tendințe face diferența dintre un business de succes și unul care stagnează. Și, având în vedere mediul dinamic de afaceri din prezent, este bine să cunoști aceste modele de business pentru a le implementa în afacerea ta, la nevoie.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed