Şi de data aceasta un cuvânt de natură să sperie iese în evidenţă: „subprime“, adică împrumuturi date unor oameni sau companii cu risc ridicat de dafault.
SUA au de refinanţat datorii de 7.100 miliarde dolari până în 2020. Analiştii de la UBS au calculat că, spre deosebire de economiile mari din Europa precum Garmania, Franţa, Spania şi Italia, costul serviciului datoriei americane va creşte în această perioadă. Până la sfârşitul anului, datoria guvernamentală a SUA va trece de 20.000 de miliarde de dolari. Spre comparaţie, anul trecut PIB-ul ţării a fost de 17.400 miliarde de dolari.
Cifrele sunt copleşitoare, însă până acum nimic nu a dat de gândit că SUA, cea mai mare economie a lumii, îşi poate pierde puterea financiară.
În schimb, lucrurile nu stau deloc aşa la nivel micro. În primul trimestru al acestui an volumul creditelor auto subprime se situa la 178 de miliarde de dolari, reprezentând aproape 20% din totalul creditelor auto date americanilor (creditele auto au depăşit pentru prima dată nivelul de 1.000 miliarde de dolari), potrivit datelor Bloomberg. Pierderile cauzate creditorilor de acest tip de împrumut au început să crească.
Creditarea auto subprime a atras multă atenţie în ultimii ani, mai ales instituţiilor creditoare aflate la începutul afacerii. Piaţa a fost inundată de companii de finanţare auto înce-pătoare care încearcă să acapareze o felie cât mai mare din afacere, inlusiv prin coborârea stan-dardelor de creditare.
Ca şi în cazul neinspiratelor credite ipotecare subprime, creditele auto subprime sunt împachetate în obligaţiuni (asset-backed se-curities, ABS) pentru a fi vândute investitorilor – cei care finanţează firmele de finanţare auto.
Datele pentru luna iulie arată că pierderile nete anualizate produse pentru ABS-uri (un indicator al costurilor datoriilor neperformante) au crescut cu 1,54 puncte procentuale, la 6,6%. Calculele au fost făcute de analiştii de la Nomura.