Anul 2011, cel mai dificil pentru industria mobilei

“Noi ne pregătim pentru încă doi ani cel puţin la fel de complicaţi ca anul acesta, nu ştiu ce s-ar putea întâmpla în viitorul foarte apropiat ca lucrurile să meargă mai bine în 2010 şi 2011. Dacă ar trebui să fac un buget pentru 2010, îl fac optimist la nivelul lui 2009, pesimist ar însemna cu 10% mai jos”, a declarat Şucu în cadrul unui interviu acordat Business Standard. “2011 va fi un an foarte steril în ceea ce priveşte oferta de produse noi pe piaţă, şi atunci trebuie să ne bazăm numai pe mobila de înlocuire. Dacă n-au pornit proiecte imobiliare noi în 2009, nu va exista, practic, nimic de mobilat în 2011”, a continuat Şucu.

Omul de afaceri, proprietarul unui grup cu afaceri de 169 mil. euro în 2008, spune că băncile locale au reacţionat exagerat la criza economică şi au contribuit la agravarea acesteia. “Ca să porneşti o construcţie trebuie să fii optimist în ceea ce priveşte viitorul tău, iar optimismul este primul lucru care lipseşte de pe piaţă. Părerea mea este că optimismul a dispărut odată cu atitudinea extrem de agresivă a băncilor, de la începutul anului, inutil de agresivă”, a punctat Şucu. În opinia sa, statul a ajutat băncile contractând un volum mare de credite, în condiţiile în care companiile şi persoanele fizice şi-au achitat creditele şi nu au mai recurs la altele.

“Consider că băncile au suprareacţionat într-un mod mai mult decât grosolan. Statul a intervenit ca un consumator extrem de agresiv pe piaţă, creditul contractat de persoanele juridice nu a crescut, banii depuşi în bancă de persoanele fizice au crescut, şi atunci ce ar fi făcut cu banii?”, apreciază Şucu. Acesta spune că băncile au preferat să-şi mărească marjele la creditele existente, pentru că acordarea unor noi credite ar fi însemnat asumarea unor riscuri suplimentare. Proprietarul Mobexpert spune că a făcut tot posibilul să achite integral creditele pe care le putea achita, să închidă liniile de credit la scadenţă şi să nu mai ia altele noi, chiar dacă asta a presupus să renunţe la orice fel de dividende.

“Anul acesta, profitabilitatea nu ne-a preocupat, pur şi simplu, ci numai colecţia, oferta de produse”, spune Dan Şucu, el sperând să închidă anul pe profit, totuşi, chiar dacă, la acest moment, nu poate vorbi nici despre profit, nici despre pierderi la nivel de grup. Chiar dacă ar trebui să renunţe la una dintre cele opt fabrici ale grupului, omul de afaceri spune că nu vrea să o închidă, pentru că produsele au o nişă de piaţă stabilă şi ar trebui să dea până la 500 de oameni afară. Pentru a rezista în vreme de criză, Mobexpert a ales să reînnoiască însă colecţia şi să dubleze investiţiile în produse noi. “Am investit în colecţii noi anul acesta, mai mult decât în cei doi ani anteriori. Am dublat costurile cu produsele noi, în ideea în care, dublând colecţia nouă, am dublat şi produsele care au ieşit din colecţie. Dacă, înainte, produsele care ieşeau din colecţie şi se vindeau cu reduceri importante nu însemnau decât 2-3% din total, anul acesta au ajuns la peste 10% ca volum de business, cu o afectare a profitabilităţii mai mult decât evidentă”, explică Şucu. El spune că profitabilitatea a scăzut şi din cauza faptului că retailerul nu a mărit preţurile, în ciuda devalorizării leului cu peste 20%, însă acest lucru nu poate continua dacă euro creşte peste 4,25 lei. Circa jumătate din mobila existentă în magazinele Mobexpert este produsă în România, aceasta reprezentând unul dintre produsele “pe care românii ştiu să le facă cel mai bine”.

Piaţa internă de mobilier, evaluată la 1,2 miliarde de euro anul trecut, este estimată să scadă în acest an cu până la 20%, în condiţiile în care şi pieţele externe tradiţionale din Uniunea Europeană se confruntă cu concurenţa intensă a produselor din Asia. Mobexpert are o reţea de 34 de magazine, opt fabrici de mobilă şi 3.000 de angajaţi, principalii competitori din piaţa locală fiind IKEA, Elvila şi kika.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed