Autostrăzile care ne ard rău la buzunare: procese pierdute, despăgubiri uriașe

România trebuie să plătească 589.029.524 lei, 375.453 euro, 2.069,291,3 lire sterline și 142.855 dolari unor companii constructoare de autostrăzi care au cerut și obținut în instanță despăgubiri uriașe, din varii motive, se arată într-un document semnat de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.

 

Sumele datorate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, deținută de Ministerul Transporturilor, în ceea ce specialiștii numesc CLAIM-uri cu firmele constructoare, interesează direct cetățenii români, fiind plătite din bugetul național.

 

În perioada 2019/2020, urmare a sentințelor arbitrale, România a plătit 686.130.707,48 lei. În plus există și numeroase litigii. Conform documentului amintit, la 31.12.2020 existau aproape 60 de litigii iar suma totală aflată în dispută este de 1.590.596.178,2 lei.

 

Mai jos prezentăm cazurile pentru care CNAIR este bună de plată după ce a pierdut în instanță:

 

Bani pentru lotul 4 din Sebeș-Turda

 

– Construcția autostrăzii Sebeș-Turda – a fost emisă sentința arbitrală nr. 69/19.11.2020 în dosarul arbitral nr. 85/2017 al Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României în cadrului unui contract din 23.04.2014 privind Proiectarea și execuția Autostrăzii Sebeș-Turda, lot 4, semnat cu asociarea Porr Construct SRL – Porr BAU GmbH SpA, în cuantum de 243.732.400,28 de lei, contravaloarea a două dispute și dobânzi penalizatoare). Porr, companie austriacă, a revendicat 114,55 milioane de lei pentru al patrulea lot de autostradă dintre Sebeș și Turda (17 kilometri, deschiși în 2018). S-au invocat mai multe motive: lipsa posesiei șantierului, lipsa certificatelor de descărcare arheologică, revizuirea acordului de mediu, lucrări suplimentare, majorarea scrisorii de garanție etc. Aceeași firmă a avut o altă solicitare, cifrată la 65 milioane lei. Un total de 180 de milioane lei, adică nu mai puțin de 38% din contractul semnat cu această firmă (470 milioane lei, fără TVA).

Citește și: Videoconferinţa News.ro „RoInvest” – Drulă: Vrem să livrăm anul acesta sectorul dintre Balş şi Slatina din drumul expres Craiova-Piteşti. Sperăm ca luna viitoare să intre în execuţie în tronsonul Piteşti-Curtea de Argeş, din Autostrada Sibiu-Piteşti

”Autostrada demolată”

 

Construcția Autostrăzii Orăștie-Sibiu – a fost emisă sentința arbitraală nr. 15/22.02.2021 în dosarul arbitral nr. 8/2020 al Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț a României în cadrul unui contract din 20.05.2011 privind proiectarea și execuția lotului 3 de pe Orăștie-Sibiu, semnat cu Salini Impregilo, din Italia, în cuantum de 73.028.353,69 lei. Această informație cuprinsă în documentul semnat de ministrul Drulă este foarte interesantă întrucât până acum se știa că italienii au pierdut acest proces. Tribunalul Arbitral a emis Hotărârea Arbitrală Finală în octombrie 2019 în litigiul dintre Salini ImpregiloSpA, în calitate de „Reclamantă”, şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., în calitate de „Pârâtă” în procesul pentru contractul de proiectare şi execuţie a Autostrăzii Orăştie-Sibiu, Lot 3, așa numita ”autostradă demolată”. Instanța a admis atunci cererea reconvenţională a CNAIR pentru plata de către Salini ImpregiloSpA a sumei de 90.718.740 lei, reprezentând Penalităţi de Întârziere, astfel cum sunt prevăzute de dispoziţiile Sub-Clauzei 8.7 (Penalităţi de Întârziere) din Contractul semnat între părţi. Totodată, instanța a obligat Salini Impregilo SpA să ramburseze CNAIR suma de 152.025 dolari, cu titlu de costuri arbitrale, cu dobânda legală de la data Hotărârii Arbitrale Finale până la plata efectivă de către Reclamantă.

Lotul 3 (Sălişte — Cunţa), de aproximativ 22 de kilometri, a făcut obiectul unei anchete penale după ce pe o porţiune din zona viaductului Aciliu au apărut fisuri adânci, care au pus în pericol siguranţa traficului rutier. Lotul a fost inaugurat în 2014, cu două zile înainte de turul 2 al alegerilor prezidențiale de către premierul de atunci, Victor Ponta, finalist în cursa pentru Cotroceni.

 

”Tunelurile de urși”

 

– Construcție Autostrada Lugoj-Deva, sectorul Dumbrava-Deva – a fost emisă Hotărârea Finală ICC emisă în data de 31 martie 2020 în dosarul arbitral nr. 20727/MHM pentru contractul nr. 92/69425/18.10.2013 privind proiectarea și execuția autostrăzii Lugoj-Deva, lotul 2, semnat cu asocierea Salini Impregilo S.p.A.- Secol Societa Edile Costruzioni e Lavori S.A. S.E.C.O.L. S.p.A., în cuantum de 272.262.978,6 lei, 2.069,291,3 lire sterline, 67.327,5 euro și 142.855 dolari. Practic, CNAIR a pierdut definitiv la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris procesul cu firma italiană Salini Impregilo după ce a rupt unilateral contractul de construcție al lotului 2 de pe autostrada Lugoj-Deva. Lucian Bode, fost ministru al Transporturilor în 2020, a dezvăluit că niciun angajat al statului nu s-a dus în instanță să apare poziția României. „Am aflat un lucru șocant de la un avocat, între prima instanță și Curtea de arbitraj de la Paris niciun angajat al statului român nu s-a dus în instanța să apere statul. O să clarific acest lucru”, a spus Bode la Realitatea Plus.

Lotul 2 de pe Lugoj-Deva cuprinde celebrele tuneluri pentru urși. În anul în care a fost contractată lucrarea de construcție a secțiunii, 2013, Agenția de Protecție a Mediului a aprobat un acord de mediu revizuit care impunea realizarea respectivelor tuneluri ce nu apăreau în proiectul original, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două. Astfel, aceste tuneluri au fost adăugate proiectului fapt ce a ridicat costurile de execuție. În 2017, CNAIR, companie deținută de Ministerul Transporturilor, nu a mai acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri, pe motiv că „sunt prea scumpe”. Astfel, în vara lui 2017 a decis rezilierea parțială pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include și zona de tuneluri. Baza legală invocată era articolul 1321 din Codul Civil.

 

Salini Impregilo a întocmit proiectul tehnic pentru tunelurile pentru urși, însă compania de drumuri a hotărât să rupă contractul cu italienii. Aceștia nu au mai văzut niciun ban pentru proiectul tehnic întocmit la secțiune E, scoasă și din contract, iar CNAIR s-a folosit de el și l-a scos la licitație, în 2019. În urma procesului de la Curtea Internațională de Arbitraj, instanța a decis să dea dreptate firmei italiene și să oblige CNAIR la plata unor sume imense.

 

”Centura Sibiului”

 

– Ex-ISPA 2001/RO/16/P/PT/005 – Construcția variantei de ocolire a orașului Sibiu la standard de autostradă, pe Coridorul de transport european nr. IV – a fost emisă sentința arbitrală nr. 83/19.12.2019 pronunțată în dosarul nr. 41/2019 al CCIR în cuantum de 308.126,45 euro cu titlu de dobânzi penalizatoare, respectiv sentința civilă pronunțată de Curtea de Apel București nr. 61/31.07.2020 în cuantum de 5.764,36 lei și decizia civilă a Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 849/01.04.2021 în cuantum de 5.793,63 lei în cadrul contractului Ex-ISPA 2001/RO/16/P/PT/005 privind construcția variantei de ocolire a municipiului Sibiu la standard de autostradă semnat cu asocierea Boegl-Geiger-Comtram.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed