Ce trebuie şi ce NU trebuie să faceţi atunci când aveţi restanţe la bănci VIDEO

0

Anul trecut, restanţele românilor la bănci au crescut cu şapte miliarde de lei, potrivit celor mai recente date ale Băncii Naţionale. Mai mult, în ultimii cinci ani, restanţele pe care personale fizice şi juridice le au la bănci, s-au mărit de 26 de ori.

 

Avocatul Sandra Dinescu a explicat ce trebuie să faceţi atunci când vă aflaţi în imposibilitatea de a plăti ratele unui credit.

 

„Dacă este vorba despre o imposibilitate de plată cauzată de o clauză abuzivă, atunci clienţii pot sesiza şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, care, la rândul ei, să sesizeze instanţele judecătoreşti în numele împrumutaţilor. Este o formă mai ieftină, pentru că autoritatea se ocupă de cazul împrumutatului în locul lui.

 

Odată ce constatăm că este vorba despre un alt element, şi anume nicio culpă din partea băncii, soluţia este aceea de a merge şi de a încerca să găseşti de comun acord cu banca o soluţie: de reeşalonare sau de mărire a duratei creditului cu diminuarea corelativă a ratelor lunare sau o altă soluţie care să-i convină şi băncii. Dacă banca nu este în nicio culpă, ea nici nu este obligată să aibă înţelegere faţă de împrumutat.

 

Decât să scoată un bun la executare silită, pe care obţine sau nu obţine suma pe care i-o datorează împrumutatul, de multe ori banca s-ar putea să fie interesată să găsească o soluţie. Banca nu poate fi obligată să reducă ratele lunare, doar dacă venitul împrumutatului a scăzut”, a explicat Sandra Dinescu.

 

De cele mai multe ori, clienţii merg la bancă şi semnează un act adiţional, în care se stipulează că timp de şase luni sau de un de zile, vor plăti o rată mai mică. Aceste acte adţionale ascund însă clauzele abuzive sub forma dobânzii. În loc de 5% dobândă plus comision abuziv, prin act adiţional banca va face 8% rata.  

 

Mai mult, se poate ajunge în situaţia în care clientul are mai mult de plătit băncii decât atunci când s-a împrumutat, iar rata creşte. Cel mai bine este ca, atunci când îmtâmpinaţi astfel de dificultăţi, să nu semnaţi un astfel de act adiţional cu banca. Pentru că, în timpul în care actul adiţional este în vigoare, nu mai puteţi solicita niciun fel de altă măsură.

 

Analistul Finzoom Diana Ţăruş a spus şi că, de regulă, clienţii care au avut parte de o restructurare sunt respinşi de la refinaţare de alte bănci. De aceea, dacă banca la care aveţi creditul vă oferă o soluţie nefavorabilă, este bine să mergeţi la alte bănci să şi căutaţi o refinanţare. NU trebuie neapărat să acceptaţi restructurarea oferită de bancă. După perioada de restructurare, poate fi mai rău decât dacă nu aţi plătit rata.

 

Atunci când vreţi să negociaţi cu banca, orice cerere trebuie să fie scrisă, în două formulare. Un formular va rămâne la persoana care le înregistrează şi unul, cu număr de înregistrare, ştampilă şi semnatură va rămâne la dumneavoastră, pentru a pregăti un eventual litigiu, dar şi pentru a obliga banca să vă ofere un răspuns.