Cum vede fondatorul Facebook viitorul advertising-ului: personalizat, pe bază de experienţe, social

“Cred că toate industriile care sunt într-un fel sau altul influențate de tehnologie vor trece printr-o schimbare, va fi o serie de mini-revoluții iar noile produse care vor apărea vor fi construite în jurul oamenilor”, a spus Zuckerberg.  “În unele cazuri companiile deja existente pe acele piețe se vor adapta, în alte cazuri nu.”

Șeful Facebook a spus că viziunea lui e să împingă mai departe trendul deschiderii și transparenței. “ În fiecare an lumea devine din ce în ce mai bună, și internetul tot mai mare pe măsură ce oamenii pun tot mai multă informație acolo, iar eu nu cred că acest lucru se va opri în curând. Acesta e momentul în care media își schimbă direcția, și în curând nu vom mai vorbi de informație trimisă dintr-o singură direcție, toate discuțiile, cu marketerii, guvernele, vor fi autentice, bidirecționale. “

Ceea ce va influența foarte mult peisajul media și cel al advertisingului în următoarea perioadă este, din punctul de vedere al lui Zuckerberg, trendul tot mai puternic al personalizării. “Cred că traversăm chiar în acest moment o mare schimbare pe măsură ce internetul devine tot mai personalizat. Azi internetul e același pentru toată lumea, nu e personalizat în funcție de nevoile fiecăruia, pe un site de conținut vezi ceea ce văd toți ceilalți.   Ori eu cred că va urma o schimbare, o tranziție  către personalizarea internetului prin intermediul căreia totul va deveni mult mai relevant pentru utilizator – vei vedea numai ceea ce vrei să vezi. Și cred că peste câțiva ani vom privi înapoi și ne vom întreba de ce nu a fost așa dintotdeauna.”

Din punctul de vedere al fondatorului Facebook fricțiunile pe care compania sa le-a avut în ultima perioadă cu utilizatorii și mass media din cauza setărilor de securitate au de-a face cu tranziția culturală către noua lume conectată pe care vrea să o construiască.

“Cu 6 ani în urmă  cei mai mulți oameni nu vroiau niciun fel de informații despre ei să fie pe internet și tocmai de aceea am luat atât de în serios setările de securitate. La început oamenii au fost reticenți însă apoi și-au dat seama că este o modalitate extraordinară să te fii conectat cu foarte mulți oameni și au lăsat rezervele la o parte și au început să împărtășească tot mai multe. Cred că acum se manifestă o tensiune normală între entuziasmul de a fi conectat cu cât mai mulți oameni și dorința de a controla ceea ce oamenii împărtășesc.  Generațiile anterioare au crescut cu principiul că să fii rezervat e bine iar acum descoperă valoarea care vine din a împărtăși. Toate astea sunt normale în tranziția de la rezervă la împărtășire.”

În termeni de bază de utilizatori Facebook a avut un succes imens. Când crezi că Facebook va avea același succes și în termeni de monetizare?

Cred că asta se întâmplă deja. Am fost foarte norocoși, multe companii trebuie să își împingă foarte multă vreme produsele până reușescă să pătrundă pe piață. Facebook a mers foarte bine, eram încă în cămin când a început să crească exploziv. Iar partea de publicitate a mers la fel de bine, servim foarte mulți parteneri. În ultimii ani cred că mulți oameni au experimentat diferite modalități de a folosi Facebook dar acum cred că am lăsat faza experimentelor în urmă și oamenii rulează campanii adevărate.

Suntem foarte norocoși că rata de creștere e atât de mare încât nu trebuie să mai facem nimic ca să o impulsionăm și ca atare focus-ul nostru este acum asupra partenerilor noștri. Iar cel mai bun lucru pe care îl putem face pe termen lung este să nu încercăm să forțăm lucrurile pentru a aduce mai mulți oameni sau mai multe venituri, ci să construim o fundație solidă servindu-ne toți partenerii bine.

Ce campanie publicitară  de pe Facebook ți s-a părut extrem de convingătoare?

Mi s-a părut foarte mișto a fost că anul acesta Nike și-a lansat campania pentru World Cup pe Facebook și au început să facă tot felul de lucruri interesante în jurul acestiea și a atleților, au adus conținut proaspăt care a implicat foarte mult fanii. Într-o perioadă foarte scurtă au obținut undeva în jur de 3 milioane de conexiuni către diferitele lor pagini. Iar aceștia nu sunt oameni care interacționează cu campania doar azi, vorbim despre o comunitate solidă, pe termen lung.

Toy Story s-a lansat de curând și multă lume cumpără bilete și atunci au lansat campania asta socială prin care poți să cumperi bilete pentru prieteni prin Facebook. Starbucks are modelul ăsta social în jurul Free Pastry Day în care inviți cât mai mulți prieteni să meargă la eveniment și întreaga experiență e astfel mai profundă pentru că oamenii merg acolo cu prietenii.

E o experiență socială personalizată, care implică oamenii cu mult mai decât publicitatea tradițională. Cred că modelul acesta de advertising este extrem de interesant pentru viitor. În loc să împingi mesajul găsește ceva creativ și apoi ajută-i pe oameni să se implice în exeperiență alături de prieteni, într-un mod personalizat.

Vă considerați o companie de tehnologie?

Cred că suntem mai degrabă o companie de tehnologie. Dar e clar că vorbim despre un nou gen, un soi de hibrid între o companie media și una de IT. Înainte companiile din tehnologie obișnuiau să construiască software pe care îl vindeau însă noul val al acestei industrii construiește o tehnologie pe care apoi o monetizezi vânzînd media. Și mai e intersant că vechea școală a companiilor din IT -Microsoft, Apple – care și-au construit business-urile din vânzarea de tehnologie intră  acum și ele în piața media.

Procesul acesta de a crea produse în jurul oamenilor cred că va deveni universal, nu va mai fi doar Facebook ci orice produs, orice website, orice aplicație mobilă.

Dacă porți o discuție cu cineva, cu cât știi mai multe despre respectiva persoană, cu atât mai bună e conversația. Nu cred că marketingul e diferit din caest punct de vedere. Cu cât poți personaliza mai mult produsul sau marketingul lui, cua taât mai eficient va fi. E o mare schimbare aici. E o caracteristică universală și de aceea cred că e o piață atât de mare pentru personalizare și nu cred că e vorba aici doar de Facebook.

Intrăm acum în câteva țări care utilizează mai mult internetul mobil decât cel obișnuit. Toată lumea crede că e doar o chestiune de timp până când asta se va întâmpla în toată lumea, și e cool să vezi cum fenomenul îndeaproape în aceste țări. Ce e interesant acum e că platformele sunt destul de fragmentate. Când eu am început în 2004, nici nu se punea problema – urma să construiesc un website.

Acum dacă vrei să construiești ceva nu poți să îl acorezi într-un singur loc, trebuie să faci îl faci accesibil în toate mediile. Va fi interesant de văzut cum vor evolua lucrurile în următorii doi ani, dar nu cred că  unul dintre lucrurile care ține pe loc inovația  e faptul că nu există acum vreo platformă mobilă.

Vezi video aici

Despre social gaming, relația cu dezvoltatorii, social location și IPO

Cred că toate industriile care sunt într-un fel sau altul inflențate de tehnologie vor trece printr-o schimbare, va fi o serie de mini-revoluții iar noile produse care vor apărea vor fi construite în jurul oamenilor. În unele cazuri companiile deja existente pe acele piețe se vor adapta, în alte cazuri nu.

Primul asemenea exemplu e industria de gaming care a devenit socială.  Zynga, o companie cu o capuitalizare de piață de multe miliarde de dolari, construită aproape în totalitate pe Facebook a făcut pionierat în acest nou mod de a construi jocuri, ideea de bază fiind că le vei juca împreună cu prietenii. De curând cei de la Zynga au lansat un nou joc care au strîns 5 milioane de utilizatori într-o săptămână – cele mai multe aplicații nu cresc atât de repede.

E adevărat că lucrați la social location? Ne poți spune mai multe despre asta?

Din păcate nu am foarte multe de spus acum. Într-adevăr lucrăm la serviciile de geo-locație. Faptul că știi unde e cineva – bineînțeles, dacă acesta dorește asta – și posibilitatea de a personaliza ce e în jurul lor, cine e prin preajmă e un factor foarte important și valoros. Dar e o chestiune foarte sensibilă, vrem să fim siguri că o facem cum trebuie, nu ne grăbim. Când dezvoltăm ceva nou nu avem un timeline, lucrăm și când avem ceva cu care suntem gata să ieșim în lume, o facem. Decei tot ce pot să spun e că lucrăm la asta, suntem destul de aproape, suntem fericiți de rezultate dar mai sunt multe lucruri de discutat.

Cât timp vei mai rămâne CEO?

Cât timp lumea  entru mai multă deschidere . Cât se întâmplă asta cred că vor fi foarte multe lucruri interesante de construit și voi rămâne în fruntea companiei.

Sunt foarte multe discuții despre posibilitatea ca Facebook să devină o companie publică. Te simți confortabil cu asta?

Siiigur… Nu suntem atât de diferiți. Vezi video

Crezi că veți atinge 1 miliard de utilizatori până la sfârșitul anului?
 Nu. Nicio șansă.
E mai ușor să prevezi trendul pe o perioadă lungă, de 5 sau10 ani, decât să estimezi ce se va întâmpla în1 2 sau chiar 3 ani de acum încolo.

Creșterea noastră nu a fost o linie continuă. Am trecut prin perioade în care nu am crescut mai deloc și altele în care am crescut exponențial. E foarte greu să prezici câți oameni vei avea la sfârșitul anului ăstuia, la sfârșitul anului viitor. Anul trecut l-am început 150 de milioane de utilizatori și nu știam dacă vom încheia 2009 cu 200, 250 sau 400 de milioane de oameni. Dacă am fi crescut doar până la 200 de milioane știu că pentru unii ar fi fost dezamăgitor dar eu cred că ar fi fost destul de bine.

Dacă vom reuși să facem tot ce ne-am propus avem o șansă farte bună să fim cei care atrag 1 miliard de oameni dar nu e un drum gata pavat. sunt atât de multe lucruri între acum și atunci care trebuie să se întâmple pentru ca să ajungem acolo încât pur și simplu va trebui să așteptăm și să cedem.

Vede o amenințare din partea țărilor emergente?  Creșterea noastră a fost foarte organică, am făcut foarte puține lucruri pentru a impulsiona creșterea comunității. 

Nu suntem rețeaua socială principală în 4 țări: Japonia, Rusia, China și Coreea însă și acolo rezultatele se îmbunătățesc: avem 1 milion de utilizatori în Rusia, iar numărul lor se dublează la șase luni. Am făcut însă progrese la analytics. Unul dintre cele mai importante trenduri care influențează extinderea Facebook este cel determinat de cei care călătoresc într-o altă țară și își fac prieteni acolo care îi conving să își facă cont pe Facebook pentru a păstra legătura. Cei mai mulți dintre aceștia au în rețeaua lor preponderent oameni din afara țării. Când însă numărul de conexiuni locale tinde să le depășească pe cele externe atunci știm că Facebook a ajuns la un tipping point în țara respectivă.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed