Dacia, de la „mașina perfectă pentru idioți” la automobilul nemților

0

Astfel, fostul șef al spionajului din acele vremuri, generalul Ion Mihai Pacepa, a fost însărcinat cu punerea pe picioare a acestei industrii. Acesta a povestit, pentru „Wall Street Journal”, că Ceaușescu l-a îndemnat să cumpere o licență de la o fabrică din Vest, după care „să fure tot e era nevoie pentru a construi o mașină”. Așa s-a ajuns la Renault, companie deținută de guvernul francez, de la care a fost cumpărată licența pentru „învechitul Renault 12, a cărui producție urma să fie oprită în Franța. Era cea mai ieftină variantă”, a rememorat Pacepa. Potrivit acestuia, fostul dictator ar fi spus despre această mașină că este „destul de bună pentru idioți”.

 

Ulterior, după ce a văzut primul autoturism românesc Dacia 1300, Ceaușescu ar fi exclamat: „Prea luxoasă pentru idioți!”, după care a trebuit să se renunțe la radio, oglinda laterală din dreapta și la încălzirea scaunelor din spate. După ce aceste „luxuri inutile” au fost eliminate, în sfârșit și dictatorul s-a declarat mulțumit.

 

Astăzi, uzinele Dacia de la Mioveni reprezintă cea mai mare companie din România. Automobile Dacia SA a avut, anul trecut, o cifră de afaceri de 18,4 miliarde lei (4,16 miliarde euro), în creștere cu 45% comparativ cu 2012. Pe lângă faptul că este un record istoric de vânzări pentru producătorul autohton de autoturisme, rezultatul financiar l-a depășit și pe cel al OMV Petrom, care a deținut timp de mai mulți ani primul loc în topul celor mai puternice companii din România. Petrom a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 18,09 miliarde lei (4,09 miliarde euro).

 

Anul trecut, Dacia a avut un profit net de 337 milioane lei (circa 76 milioane euro). Totodată, pe parcursul anului 2013, de pe porțile uzinei de la Mioveni au ieșit 342.610 mașini, număr cu 16% mai mare față de anul precedent, plasând fabrica românească pe al cincilea loc din Europa.

 

Prețul accesibil al modelului Dacia Logan, scos pe piață înainte de declanșarea crizei economice a ajutat fabrica românească să nu simtă dificultățile financiare. Acest lucru i-a determintat și pe mulți nemți să cumpere o mașină românească. Piața de desfacere germană este a doua ca mărime pentru autoturismele Dacia, cu aproape 47.200 unități vândute în 2013. Pe primul loc se află Franța, unde au fost exportate circa 93.800 de autoturisme. Astfel, Dacia a ajuns astăzi o mașină aflată în topul preferințelor unor țări ca Germania, Franța, Algeria, Turcia, Spania, Maroc sau Italia.