Gala Premiilor UNITER 2021. Marcel Iureş a primit premiul pentru întreaga activitate. Listă câștigători!

0

Aseară, la Teatrul Național a avut loc Gala Premiilor UNITER 2021. Marcel Iureș, marele nostru actor ce ne-a făcut mândri jucând în mari producții hollywoodiene, amintim ”Războiul lui Tom Hart” (cu Bruce Willis), ”Misiune: Imposibilă” (cu Tom Cruise), ”Interviu cu un vampir” (alături de Brad Pitt) ori ”Pacificatorul” (George Clooney și Nicole Kidman), a primit premiul pentru întreaga activitate.

Spectacolul „Inimă şi alte preparate din carne” de Dan Coman (regia lui Radu Afrim, o producție a Teatrului ”Marin Sorescu” din Craiova), a fost desemnat cel mai bun spectacol de teatru la cea de-a 29-a gală de decernare a premiilor UNITER. ”Acesta este un spectacol care a costat 6.000 de euro în condiţii pandemice şi ne-am descurcat, aceasta este rezilienţa”, a spus managerul teatrului, Alexandru Boureanu.

Vizibil emoționat, Marcel Iureș a glumit pe scena TNB-ului: „O să mor de inimă. Şi oricum abia intru în a doua jumătate a vieţii. O să fie un imbold. Pe la 140 de ani se dau operele majore”, a glumit Iureş. „Am doldora bagajele, am fost cleptoman toată viaţa. Mi-am însuşit şi de la domnul Pino, şi de la domnul Rebengiuc… de la madame Bulandra. De la regizorii minunaţi cu care am lucrat”, a adăugat genialul actor român.

Și Ion Caramitru a acordat un premiu special, cel al Președintelui UNITER.” Teatrul Naţional din Chişinău împlineşte anul acesta 100 de ani de la înfiinţare”, a fost indiciul actorului care i-a înmânat premiul lui Petru Hadârcă, directorul Teatrului Naţional din Chişinău.

Câştigătorii premiilor galei UNITER 2021

Premiul pentru întreaga activitate

– Marcel Iureș

– Geta Medinschi/ Ileana Ploscaru/ Ion Parhon/ Alexandru Darie

Premiul președintelui

– Petru Hadârcă, directorul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău

Premiul special Teatrul Poesis

– Emil Boroghină

Premiul special pentru scena digitală

– Mihai Turdeanu

Cea mai bună piesă românească a anului 2020

– „Prințesa care sforăia” de Mihai Ignat

Cel mai bun spectacol – „Inimă și alte preparate din carne”

-„Inimă şi alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video şi universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova;

-„Villa Dolorosa” de Rebekka Kricheldorf, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”;

-„Verde tăiat” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Andreea Tecla, Asociaţia Pro Teatru, Zalău (proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional).

Cea mai bună regie – Carmen Lidia Vidu

-Cristian Ban pentru spectacolul „MaMe”, textul creaţie colectivă, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi;

-Leta Popescu pentru spectacolul „(In)corect” de Leta Popescu, Reactor de Creaţie şi Experiment, Cluj-Napoca (spectacol produs în cadrul programului cultural „Decalaj. Naraţiuni intergeneraţionale”, co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional);

-Carmen Lidia Vidu pentru spectacolul „Jurnal de România. 1989”, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Cea mai bună actriţă în rol principal – Emoke Kata

-Eliza Noemi Judeu pentru rolul Tiadora din spectacolul „Tiadora”, după Maria Manolescu Borşa, regia Sorin Militaru, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău;

-Emoke Kata pentru rolul Eszter Nagy din spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, Reactor de Creaţie şi Experiment, Cluj-Napoca;

– Alexandra Vicol pentru rolul Fundă din spectacolul „Portugalia” de Zoltan Egressy, regia Vladimir Anton, Teatrul „Mihai Eminescu” Botoşani;

Cel mai bun actor în rol principal – Răzvan Vicoveanu

-Bogdan Farcaş pentru rolul Titta Nane din „Gâlcevile din Chioggia”, după Carlo Goldoni, regia Vlad Trifaş, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti;

-Şerban Gomoi pentru rolul Tânărul din „O haită de sfinţi” de Neil LaBute, regia Vlad Zamfirescu, Teatrul „Nottara”, Bucureşti;

-Răzvan Vicoveanu pentru rolul Ivan Alexandrovici Hlestakov din „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea.

Cea mai bună actriţă în rol secundar – Diana Vieru

-Cătălina Mihail pentru rolul Speed din spectacolul „Doi tineri din Verona” de William Shakespeare, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul de Stat Constanţa;

-Costinela Ungureanu pentru rolul Alexandra din spectacolul „Inimă şi alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video şi universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova;

-Diana Vieru pentru rolul Marusia din spectacolul „Oraşul cu fete sărace”, scenariu după nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul şi universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi.

Cel mai bun actor în rol secundar – Ion Rizea

-Emil Coşeru pentru rolul Ion din spectacolul „Năpasta” (…şi era pădurea singură…) de I.L.Caragiale, un spectacol de Adi Carauleanu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi;

-Ion Rizea pentru rolul Bunica din spectacolul „Povestea acelor oameni care s-au adunat într-o seară în jurul unei mese”, textul şi regia Radu Iacoban, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara;

-Matei Rotaru pentru rolul Piotr Stepanovici Verhovenski din spectacolul „Demonii. Începuturi”, după F.M. Dostoievski, scenariul, regia, decorul şi proiecţiile video Tudor Lucanu, Teatrul Naţional Cluj-Napoca.

Cea mai bună scenografie – Adrian Damian

-Adrian Damian pentru scenografia spectacolului „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea;

-Andu Dumitrescu pentru scenografia spectacolului „Pool (no water)” de Mark Ravenhill, un proiect de Radu Nica, Andu Dumitrescu şi Vlaicu Golcea, Teatrul Maghiar de Stat Cluj;

-Helmut Sturmer pentru decorurile spectacolului „Rinocerii” de Eugene Ionesco, regia Gabor Tompa, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara.

Cristian Țânțăreanu și-a făcut testamentul. A împărțit bunuri de 30 de milioane de euro copiilor dar și nepoților

Premiul pentru critică de teatru – Miruna Runcan

Premiul la categoria debut – Diana Mititelu

-Tudor Dreve pentru regia spectacolului „Nevrozele sexuale ale părinţilor noştri” de Lukas Barfuss, Teatrul Municipal Baia Mare;

-Diana Mititelu pentru regia spectacolului „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya, Teatrul de Stat Constanţa;

-Diana Păcurar pentru regia spectacolului „Trei femei înalte” de Edward Albee, Teatrul „Regina Maria” Oradea.

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic – Insomnia

-„Totul e bine când… se termină”, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihnea Chelaru, Societatea Română de Radiodifuziune;

-„Viaţa dăunează grav sănătăţii”, scenariul radiofonic şi regia artistică Gavriil Pinte, Societatea Română de Radiodifuziune;

-„Insomnia”, scenariul, documentarea şi regia Robert Bălan, Asociaţia Art No More, Bucureşti.

Cel mai bun spectacol de teatru TV / teleplay – „Shorts”

-„Gottlieb”, adaptare după „Biedermann şi Incendiatorii” de Max Frisch, adaptarea pentru televiziune şi regia artistică Andrei Măgălie, Societatea Română de Televiziune;

-„Shorts”, după Samuel Beckett, regia Zalan Zakarias, Teatrul „Tomcsa Sandor”, Odorheiu Secuiesc;

-„V.I.P. – Very Isolated Person”, adaptare liberă după „Pescăruşul” de A.P. Cehov, conceptul şi regia Paula Lynn Breuer şi Olga Torok, Teatrul German de Stat Timişoara.

Interviu Thomas Anders, unul dintre cele mai influente staruri din istoria muzicii pop: ”Un român mi-a spus că muzica noastră avea gustul occidentului în anii comunismului